/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ansvar
Fra : CCjunior
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 22-09-08 10:22

Jeg har handlet hos vvs-grossisten som er gået ned. Ny ejer beholder navnet og lokalerne.
Nu har jeg en reklamation som går ind under garantien. Er han forpligtiget til at tage sig af det eller kan han nægte alt kendskab til det ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 10:27

Har han beholdt navn og forretning hænger han også på forpligtigelsen...

Man kan IKKE forlange kunder skal tjekke ejerskab inden handel....

Citat
Nu har jeg en reklamation som går ind under garantien

Men men men - det kommer nok lidt an på HVAD det drejer sig om...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-09-08 10:55

vær sikker på det med navnet, ofte bliver der tilføjet et nyt årstal

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-09-08 11:21

Navnet er ikke nok. Det er den juridiske enhed, det går på.

Det er typisk et registreringsnummer hos Skat.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-08 11:24

Da vi købte en bil, var det senior der ejede biksen, da bilen så blev ved med at være mere hos sælger end hos os, ville vi lade handlen gå tilbage

I mellemtiden var det junior der havde overtaget forretningen, og han var IKKE forpligtiget til at tage bilen retur..... men han gjorde det, men kun fordi han kendte til bilen/handlen med hans far, og vi samtidig købte en helt ny bil af ham.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 11:32

Du kan IKKE overtage et firmanavn hvis det er gået konkurs, før sagen er færdigbehandlet...

Så er firmanavnet det samme, er tidligere ejer ikke gået konkurs men har blot solgt firmaet...

Så hænger enten tidligere ejer eller nuværende ejer på garantien - men det må de så ordne indenbyrdes...

Kunden kan ikke forventes at tjekke ejerforhold i SAMME butik...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-08 12:09

Hvis et firma går konkurs eller ophørerKonkurs
Hvis du har penge tilgode i en virksomhed, der går konkurs, kan du anmelde dit krav i konkursboet. Henvend dig til byretten, hvor butikken hører under - i København er det dog Sø- og Handelsretten.
Se en liste over de forskellige byretter (Danmarks Domstole).
I byretten kan du få oplyst navnet på den advokat, der behandler sagen (boets kurator). Du skal ikke regne med at få de store penge i den situation - meget ofte slet ingenting. Desuden kan der gå lang tid inden boet afsluttes.
Hvis butikken går konkurs, før din reklamationsret er udløbet, vil din ret til at reklamere over mangler ved varen være tabt. Du kan dog prøve at kontakte producenten eller importøren for at høre om mulighed for, at få varen repareret.

Lukning eller ophør
Hvis en butik eller netbutik lukker, før den to-årige reklamationsfrist er udløbet, er det den tidligere ejer af butikken, der hæfter. Er ejeren af butikken ikke et selskab, altså Aps eller A/S, hæfter den tidligere ejer personligt.
Du må selv opsøge den tidligere ejer og fremlægge dit krav, hvis du vil gå videre med sagen. Men det er ofte svært at forfølge kravet, fx hvis den tidligere ejer ikke har penge.
Hvis der er tale om en kædebutik, der blot har lukket en enkelt afdeling, kan du ofte henvende dig i en anden af kædens butikker.
Har du virksomhedens CVR-nummer, fx fordi det står på din købskvittering, kan informationer om ophørsdato eller ny adresse søges i det centrale virksomhedsregister.

Ny ejer
Hvis ejeren har solgt butikken, afhænger det af salgsaftalen, om den nye indehaver har overtaget den tidligere ejers forpligtelser. Oftest er det ikke tilfældet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-08 12:10
Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-09-08 12:14

Citat
som er gået ned. Ny ejer beholder navnet og lokalerne

Det her lyder IKKE logisk...

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-09-08 12:59

Der er vist ingen grund til at spilde tid på den der CCjunior. Den har anulleret 41 spørgsmål, og viser tydeligt sin ligegyldighed med dem som forsøger at hjælpe ham. Så mon ikke osse det sker i dette spørgsmål

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-09-08 13:48

Tja.. det er jo så udtalt af en som har anulleret 2 ud af 3 spørgsmål.. Mon ikke lige du skal komme lidt ind i kampen inden du udtaller dig.. Har du kigget på nogen af de svar jeg har anulleret ?? Nej vel..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 22-09-08 14:05

Tjaeee det er måske undgået klovnens opmærksomhed, at de 3 spørgsmål alle er fra 2005. Du har derimod 6 sp. fra 2008. I øvrigt bruger jeg normalt kun denne profil til at en kort kommentar, når min anden profil - Klumme - er blacklistet, derfor er der ikke den store aktivitet her. Fjols

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-09-08 14:43

Tja.. Jeg kender ikke andre som direkte har et behov for at oprette en ekstra profil fordi man er blacklistet.. Men tilllykke med det.. Det siger vist mest om dig.. Da jeg har blacklistet dig er det fordi jeg ikke gidder høre på det skrammel der kommer fra dig. Derfor burde du jo nok holde dig væk. Men ak. Du skal absolut blande dig med en absolut ligegyldig kommentar omkring mine tidligere spørgsmål. Ikke noget svar.. bare ligegyldigt indblanden..

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-09-08 14:44

ps.. nu er du blacklistet med endnu en profil

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 23-09-08 07:31

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg fandt advokaten igennem det centrale virksomhedsregister. Så må han jo kunne svare nøjagtigt på hvordan det vil foregå..

Beklager de sure opstød fra en af Kandu´s plageånder.