/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opsætning af brændefyr
Fra : Mougli_97
Vist : 6189 gange
246 point
Dato : 21-09-08 16:50

Hej

Jeg skal til at udskifte mit oliefyr med et brændefyr. Først lidt spec.
Vores hus er på 193 m2 i 2 plan.
Det er ikke særligt godt isoleret, dog har vi fået isoleret hulmurene, og under nogle af gulvene.

Det er planen at vores nuværende oliefyr skal over i værkstedet som ligger knapt 25 meter væk fra huset sammen med den nye brændekedel af mærket Atmos 25 kw. Mit spørgsmål er :

Hvor stor en akkumuleringstank skal vi bruge ?
Hvad for noget varmerør skal vi lægge i jorden, og hvor langt ned skal det ?

Mvh.

Mougli

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-08 17:35

Det nemme først:
Varmerørene behøver ikke at blive gravet ned. du kan lægge dem i en kanal lige med jordoverfladen , eller for den sagsskyld føre dem i luften. på master.

Isoleringen kan ikke blive for god. Gerne 300 mm og med vindtæt afdækning. Mekanisk tstærk kappe, hvis de skal i jord. Få evt fat i præisolerede fjernvarmerør.

For dimensionering af rør og akkumuleringstank, må man kende noget mere til jeres forbrugsmynster og hvor tit i har tænkt jer at skulle fyre.

Et brændefyr kræver en betydelig arbejdsmæssig indsats, hvis det skal køre økonomisk og uden for megen forurening.

Glem alt om kun at fyre ind en eller to gange i døgnet.

Dem der sådan er nogle miljøgrise.

Du skal også have en billig kilde til træ , ellers bliver det nemt ligeså dyrt som olie.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 17:54

Det går ikke godt.

Ældre hus i størrelsesordenen et par hundrede kvm forbruger i omegnen af 9-10 kW ved DUT. Kedlen er angiveligt på 25 kW, men dette sansynligvis opgivet ved anvendelse af koks (det plejer det at være). Bruger du træ, yder den måske lige under 20 kW.

Men du har ret derhen at buffer vil være særdeles fornuftigt. Og en tank i størrelsesordenen 1000 liter vil være på sin plads. Husk på at din ekspansion skal passe til dit varmeanlæg mht størrelse (udregnes efter vandmængde på anlægget). Absolut klogest vil være ladning af tanken vha LADOMAT og så bruge en energisparepumpe til transport i varmedistributionsanlægget. Påregn et varmetab i rørledninger mv.

Næsteproblem opstår ved brugsvandsopvarmning. Der skal du have hekset noget styring sammen, og beholderen skal du klart have placeret inde i huset.

Til distribution af varmen kan du købe PEX fjernvarmeslange, men pas nu på du ikke kører vand frem varmere end slangen kan tåle.

Har du tænkt over, at en vinterdag skal du rende 25 meter frem og tilbage for at fylde i fyret? Og der skal halv-meget til for at skidtet balancerer. Bevares, har du først boostet tanken op har du måske varme til en halv til en hel dag. Men hvis dette kræver 6 timer bulderfyring er det fandeme træls.

PS Du kan købe en 1200 liter tank ved mig. Gider simpelthen ikke den slags installationer. Og pillefyr og brændefyr piller vi ned om ikke dagligt, så en gang om ugen. Disse skrottes eller sælges til folk der endnu ikke har set lyset.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 18:10

Svar 1: Jeg havde forestillet mig at fyre om morgenen, når jeg kom hjem fra arbejde og så igen om aftenen. Og hvis vi får en vild vinter igen tidligt om morgenen.
Jeg kan selcskove bøg til 200-300 kr. pr. meter.
Kan man lægge rørene ned i en kanal lavet af et eller andet stof ?
Hvad ville alternativt være godt som varmekilde ?

Svar 2: Lyset ? Hvad mener du ville være et godt alternativ til olien ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 18:14

PT er varmepumper hittet, men det koster jo.

Men over halvdelen af dem der f.eks. køber jordvarme, river fastbrændsel- og pillefyr ned. Simpelthen fordi pillefyrene kører fordårligt og træfyrene kræver aaalt for meget arbejde.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 18:33

En familien har installeret varmepumper i sit hus, og det fungerer fortræffeligt. Men som du beskriver er det dyrt, og han ved endnu ikke hvad det koster hsm i strøm. Angående jordvarme er det er dyr fornøjelse at installere, men klart en god invistering.

Hvis jeg nu beslutter mig for et pillefyr, er der så store driftproblemer med det ?

Hvad er det for et problem der opstår ved opvarmning af brugsvand ? Som installationen er nu kører centralvarmen igennem varmtvandsbeholderen, kan man ikke tilslutte det nye brændefyr lige så ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 18:53

Det kræver du fyrer konstant, og det gør du jo ikke.

Pillefyr lider af særdeles ringe virkningsgrader og dårlige piller. Dem der importerer piller er de samme som dem der sælger olie. Derfor følger prisen olien. Og forsøger du selv, risikerer du at købe polsk sand der er presset sammen.

Kender en fabrikant af pillebrændere der påtænker jordvarme. Desuden kender jeg en lverandør af piller, der selv har jordvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 19:03

Bevares, pillefyring er billigere end olie, men oftest kun omkring 30%. Men der er jo ret langt til de lovede "langt over 50%". Alle de nyere VP anlæg jeg kender, kører væsentlig under 50% af fyringsomkostningerne med olie/gas. Her i huset regner vi med at ramme en fyringsomkostning på ca 1/3 af olie.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 19:05

Hvorfor kræver det at jeg fyrer konstant ? oliefyret kører ikke konstant. Det kører da også i intervaller.
Men vil det være bedre at lade varmtvandsbeholderen køre på el ? Og kun lade brændefyret opvarme huset, og ikke brugsvandet ??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 19:07

Iøvrigt afhænger anskaffelsesprisen stygt af hvor meget man selv laver. Ringer du til smeden og bestiller en kvalitets BAXI kedel med hele svineriet + en skorsten + bette fødesilo, er skidtet ligeså dyr som et ordentligt jordvarmeanlæg. Er du parat til selv at lave noget af arbejdet, behøver jordvarmen ikke koste en krig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 19:10

Njaaeee, jeg ville hekse noget med en halvstor brugsvandstank, med en bundspiral. Lade træk af varme dertil, være betinget af fyring i kedlen. Suppleret med et topmonteret elvarmelegeme i tanken til hjælp. Det kan sagtens lade sig gøre. Især hvis man gider stå at rode med det altid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 19:13

Men gør nu dig selv den tjeneste, i det mindste at anskaffe dig et hæderligt solfangersæt, så du er fri for at fyre henover sommeren. Solfangerbeholdere fåes med tilkoblingsmulighed for centralvarmesupplering, når der er for lidt sol, samt elpatron øverst i tanken. Så er det kun i vinterhalvåret du ikke er hjemme!

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 19:18

Nå... jeg er hverken blovet klogere eller dummere :) Jeg vil stadig have et Atmos brændekedel med en akk. tank. på omkring de 1000 l. Det der sprænger budgettet er så de præ isolerede varmerør. Men jeg kan vel selv isolere pex rør og lave en kappe uden om dem, og anvende dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 19:29

Det vil bestemt ikke være anbefalelsesværdigt. Køb noget ordentligt, ellers kan du stå hele vinteren og fyre for muldvarpene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 19:32

....og få dig liiiige en rådgiver der ved noget om tingene, så du får det lavet rigtigt første gang! Det er træls at stå med noget der duer dårligt! Og det er rigtigt surt at skulle hugge og save 20 kbm træ mere end nødvendigt, fordi det kører ringe eller uøkonomisk

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 19:35

Jeg skal have en vvs mand med ind over projektet, således at det bliver ordentligt selvf. Men 11000 for fjernvarme rør virker lidt urealistisk. Så må det kunne laves lige så godt på anden måde billigere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 20:13

Sidste jeg købte koste heller ikke så meget. Langt fra. Men oftest følges pris og kvalitet ad. Men det er jo heller ikke specielt smart at have så langt til sit fyrrum. Har du ingen andre muligheder?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 20:24

Så skal det stå i bryggerset, det var det vi ville væk fra, så vi fik noget mere plads.

Alternativt kan jeg opføre et skur i træ, og installere det hele der, men det er jo heller ikke for smart :) Jeg tænker på mht. brandsikkerheden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 20:27

Og de 25 meter er afstanden mellem bygningerne?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 20:27

Bryggerset ville være slemt "kone-uvenligt".

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 20:31

De 25m er afstanden mellem huset og værkstedet. Nej Bryggerset er udelukket, det har jeg fået lodret ordre på af fruen :) hehe.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 20:39

Du kan jo reducere fjernvarmerørets længde betydeligt, hvis røret kan trækkes inde i bygningerne og så isoleres rigtig godt der.

Men du laver stadig noget der ikke er optimalt! Har du regnet på hvad hele den her øvelse kommer til at koste dig?

Hvad fyrer du med idag, og i hvilke mængder?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 20:41

Hvordan mener du "inde i bygningerne" Der skal jo føres rør fra værkstedet og til bryggerset hvor centralvarmen udspringer fra.
Jeg har budgetteret med 50000 kr for hele molevitten, men kan godt se at det præ isolerede fjernvarme rør æder rigtig meget af budgettet. Eller havde jeg nok kunnet holde det !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 20:47

Er afstanden mellem bygningerne 25meter. Går ud fra vi taler om to adskilte bygninger!

Måske burde du overveje at få en kombineret kedel istedet. Altså piller og fastbrændsel. Så var du sikret en med stabil varme og alt blev nemmere.

Hvad bruger du i dag af varme og hvor meget?

De halvtreds tror jeg ikke holder. Det render bare derudaf, når først du starter.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 20:51

Idag har vi oliefyr i bryggerset, og så har vi vores højt elskede brændeovn i stuen. Som vi virkelig nyder godt af.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 21:05

Jeg vil tro vi bruger omkring 3500 l olie og ca 10-15 rummeter brænde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 21:09

Hvorfor ikke stedet optimere huset - altså efterisolere? Og eventuelt bytte brændeovnen til en med gris i? Men får noget isolering for 25 000,- Og det er fornuftig gør det selv arbejde! For du strikket noget sammen der er ikke optimalt, risikerer du at det trækker fælt nedad i en salgssituation.

Hvor meget olie bruger du idag?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 21:09

Av, den var småfæl

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 21:13

Ja ikke... Derfor søger vi anden opvarmning end olie...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 21:18

Det er et varmetab i størrelsesordenen 11 - 12 kW ved dimensionerende udetemperatur. Dvs at selv nogen efterisolering vil give ganske enormt på fyringsbudgettet.

Med en trækedel placeret 25 meter væk. Vil jeg gætte på der skal smides omkring 40 - 45 kbm i dyret om året, hvis ikke du gør noget ved huset. Men så ved fruen selvfølgelig hvad du laver.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 21:20

Smid al olien og træet væk og hæld små 10000 kWh i en varmepumpe og du har samme varmemængde!

Forsæt med brændeovnen og reducer strømforbruget yderligere!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 21:25

De 11 - 12 kW ved DUT svarer til noget over 50 W pr kvm. Derfor ville jeg klart starte med at kigge på husets klimaskærm. Du burde temmelig nemt kunne fjerne henved en tredjedel af din fyringsomkostning, og med en investering der er mindre end de 50 kg. Og skulle du så alligevel vælge dig et fyringssystem, der vil give dig bunker af motion, kan du så glæde dig over at du dog får lidt mere fritid, end hvis du ikke efterisolerer.

Benyt elselskabets tilbud om at få en energikonsulent på besøg. Det ville vist være en fornuftig ide (omend nogen af dem, er nogle klovner).

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 21:30

Ja.... Det lyder fornuftigt... Hvad svarer 10000 kwt til i kroner øre ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 21:50

18000,- pt

Og holder du ved med brændeovnen burde du kunne trylle det ned på omkring 14000,- til at fodre en varmepumpen med. Under alle omstændigheder ville en efterisolering være fornuftig. Og så kan du snildt få det betydelig længere ned. Der bor et ungt par en kilometers penge herfra. De bruger mindre end 6000 kr om året til opvarmning med deres varmepumpe.

Er dit fyr en meget gammel sag, kan regnestykket også se noget bedre ud.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 246 point
Dato : 21-09-08 22:10

Nå.....tilbage til det oprindelige spørgsmål.

Brug en buffertank i størrelsesordenen 1000 liter. Optimalt bør den monteres inden for husets klimaskærm, så varmetab kommer bygningen tilgode. Et gæt på ekpansionstank kunne hedde omkring 100 - 150 liter åben.

Fød tanken vha Ladomat.

Brug 2 x 32 Pex i 160mm (fjernvarmerør). Nedgraves i min 70cm.

Køb et solfangersæt med to spiraler i beholderen. Øverste spiral til kobler du kedelvandet hvor det tilgår huset. Monter en magnetventil således den kun tager varme når der er noget/er behov. Tilkobl elpatronen foroven i beholderen. Indstil denne noget lavere. F. eks 45 grader. Husk at monter skoldningssikring. Nederste spiral på solfangerpanelerne. Brugsvandstanken skal du også have i baggangen.

Pas på at få frostsikret og isoleret rørene ordentligt. Evt. el-trace kritiske steder.

Alternativt:

Isoler dit hus op tip/top. Finjuster fyret. Få en brændeovn med gris og tilkobl varmesystemet. Eventuelt via veksler, hvis du helst vil køre med lukket ekspansion.

Alternativ II:

Find den store pung frem, og køb dig et ordentlig jordvarmeanlæg. Al den fritid du får, kan du bruge til et bette ekstra job (for at betale regningen).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 22:14

Bufferen kan du selvfølgelig også have i værkstedet. Det vil forsinke frostfaren noget. Shunter du inden du skal på tværs af gårdspladsen, mindsker du varmetabet i fjernvarmeledningen. Jeg ville nok anvende en termostatisk shunt. Dette giver dog ringere brugsvandsydelse, hvis temperaturen holdes fornuftigt lavt. Men det kan elpatronen kompensere for.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 22:22

Pumpen til at føde huset med skal være lidt større end sædvanligt.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 22:25

Jeg siger mange tak for hjælpen, det har været en fornøjelse at snakke med dig. Jeg skriver først nu, da jeg lige skulle hjem fra job.
Du får pointene.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 22:27

Hvor stor vil du tro cirkulationspumpen skal være ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 22:35

Har ikke noget pumpe katalog her, men vill nok anvende en trykstyret Alfa fra Grundfos, eller Wilo's ditto (Eco). Men det bør man regne lidt på. Det afhænger også noget af dit endelig setup.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 22:39

Okay. Lyder fornuftigt.

Godkendelse af svar
Fra : Mougli_97

Dato : 21-09-08 23:23

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-09-08 23:33

Det var så lidt.

Men få nu en smed på opgaven, der også kan beregne lidt. Ellers kan du ryge i nogle småproblemer her og der.

Ekspansionsbeholderen skal normalt være min 8% af anlæggets totale volumen.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 25-09-08 16:23

Ja undskyld jeg lige vender tilbage :)

Hvor meget effekttab tror du der vil være hvis jeg anvender det præ isolerede fjernvarmerør og graver det ned i 90 cm dybde ?
Jeg har regnet ud at der bliver tale om 36 m præ-isoleret rør.

Mvh.
Mougli