/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatere USB key
Fra : EA_HS
Vist : 1908 gange
100 point
Dato : 21-09-08 14:39

Jeg har for nylig købt 2 stk. nye 32 GB USB 2,0 memory key,..
(eller hvad man skal kalde dem)
gennem Ebay auktioner,
Lørdag modtog jeg dem med posten (sendt fra Hong Kong)

jeg var naturligvis spændt på om de levede op til beskrivelsen,
så jeg gik i gang med at overføre div. billeder, video, og musik, og words doc.
(pakket i forskellige størrelse mapper)

det så tilsyneladende fint ud, indtil omkring 3 – 4 GB
størrelse på indholdet blev nået, herefter begyndte alt ekstra
tilført indhold til tomme mapper, + noget af indholdet i de
tidligere mapper blev helt, eller delvis slettet,…
sådan noget ”lort”,.. er det første tanker (man /jeg får)

sender selvfølgelig en mail til sælger, og klager over varen,..
modtager kort efter følgende :
……………………………………………………………..

“Dear,
Really so sorry for this matter, Pls kindly format the item first,
Then pls tell me the outcome, ok? I am sure i will help you”
……………………………………………………………..
Så vidt jeg forstår, vil han ha’ mig til at formatere den / dem først,..
jeg har aldrig før hørt at en USB (key, dongle, Flash drive osv.)
skal formateres,…
aner intet om hvordan man gør, eller hvorfor, ?

er der en her på KANDU der ved noget om USB keys,

og er der noget om ”snakken”,.. eller er det et forsøg på at trække
tiden ud,…. eller SKAL den/de virkelig formateres, og hvordan gør jeg det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-08 14:45

I første omgang er dt jo bare at højreklikke på den og formatere....

Spørgsmålet er så HVILKE muligheder du der får....

Kommentar
Fra : edison

Dato : 21-09-08 14:46

Jo den er god nok. du kan formatere usb Keys. Og nogle gange skal du bruge producentens software til at formatere med.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-09-08 14:48

Prøv evt. med dette program her:
HP USB Disk Storage Format Tool - v2.1.8
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

mvh klaudi

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 15:16

Javel så,.. det ser ud til at der er ”lys” forude,..

Når jeg h/klikker,
Kommer følgende faneblade:
Generelt (med den sædvanlige ”lagkage”) ansl, forbrug,.. rest plads, mm.

Auto afspilning
Hardware
Deling
Funktioner,.. under funktioner er der to muligheder,
(status /fejlsøgning og defragmentering)

Der står ikke noget,.. direkte,.. om formatering, under nogle af fanebladene,

Og der medfølger ingen software

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-08 15:24

Hvis du ser på key'ens egenskaber, hvor mange GB viser den så?
Citat
Når jeg h/klikker,
Kommer følgende faneblade:
Generelt (med den sædvanlige ”lagkage”) ansl, forbrug,.. rest plads, mm.

Kom med nogle tal!

Jeg har været udsat for, at jeg ikke kunne fylde den op, hvilket skyldes, at jeg kun kan lægge 127 filer ind på den. Men når jeg opretter mapper, så kan jeg lægge 127 filer i hver mappe.
Det kan måske skyldes det operativsystem som bruges til den brugte PC ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-08 15:27

Hvilket styresystem ?

For at formatere skal du måske være logget på med administratorrettigheder.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 15:33

anvendt plads 6,59 GB
ledig - - - - - 24,6 GB

jeg kan se USB nøglen bruger FAT 32
hvor min PC bruger NTFS
har det nogen betydning ?

mit OS er win. XP

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-08 15:36

Format burde være mellem dine valgmuligheder - ellers er du ikke administrator....

Selv dit DVDdrev giver den mulighed selvom du ikke kan formatere det

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 21-09-08 15:36

Ja, det tyder lidt på at det er 4gb sticks der er blevet manipuleret til at vise 32gb under windows. Jeg har selv haft et par stykker af den slags, som jeg har fået af venner der har været dernede, de er jo så blevet snydt så det driver :/ De har så heldigvis ikke betalt så meget for dem, heh

Prøv at teste dem med det her program http://www.heise.de/software/download/h2testw/50539 for at se hvior meget plads der reelt er til rådighed.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 15:37

ups,... der kom lige en ind imellem ,.. sorry (transor)

OS Windows XP,
står selv som administrator,.. er kun mig der bruger denne PC.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 21-09-08 15:42

hvad har du givet for dem
læg evt et link fra hvor de er købt
? har de været omkring Told og skat, de er jo kommet fra udenfor EU

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 16:22

Hej ferik

De er købt via ebay.co.uk,… altså England,.. pris dkr ca 180 - 220
Men sælger er bosat i Hong Kong , og sender derfra,

Der er efterhånden mange forskellige sælgere ,..
Fælles for de fleste er at de ser meget stabile /troværdige ud, når man læser deres feedback,
Som f.eks nedenstående,.. der har solgt,.. 6196 varer,.. og har 98,8 % positiv feedback
Deraf er kun 1 – 2 % klager, (negative)

Om det er fordi folk afgiver karakter (positiv) inden de har afprøvet varen,
Er svært at sige,… men noget kunne tyde på det,.. se f.eks. kørende auktion her :

http://cgi.ebay.co.uk/32GB-32-GO-USB-2-0-Flash-Memory-Pen-Stick-Drive-GB-G_W0QQitemZ320301964940QQcmdZViewItem?hash=item320301964940&_trkparms=72%3A12%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

find evt flere, (der er masser af dem)

problemet, (så vidt jeg kan forstå)
er at sælger forlanger at få varen retur, (til såkaldt gennemsyn / test)
det koster ca. 50 – 75 % af nyvareprisen,

det får sikkert langt de fleste til at opgive,
da man jo kan risikere blot at få tilsendt en ny ”defekt”,.. og så kører det bare deruda
med masser af penge i en eller anden lomme (højest sandsynlig en kinesisk)

de er sgu ikke så dumme som de giver indtryk af,

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 16:31

ps. vare fra Hong Kong /Kina
går næsten 100% sikker IKKE gennem nogen form for kontrol,.. told, skat mm.
jeg har købt flere varer, også størrer ting, (også noget der duer)

men har ikke observeret at det er blevet åbnet, eller kontrolleret som f.eks fra USA,
der kommer altså ingen ekstra omk. på,... måske fordi de kalder det hele for
legetøj,... (toy)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 18:13

bruuno117

jeg er I øjeblikket I gang med at teste et af USB “stikkene”
med det program du anbefaler, :
http://www.heise.de/software/download/h2testw/50539

Tilsyneladende er der 25854 - ud af 31984 Mbyte
eller ca. minus 15 – 20 %
(”testeren” viser, warning, only 25854 Mbyte of 31984 Mbyte be tested,)
det er vel ikke så ringe endda,.. i forh. til prisen altså, ?
(når 16 GB koster tæt på 200 kr i Bilka, Føtex, PC butikker osv.)

så er problemet bare hvordan jeg FORMATERE USB ”stikkene” ?
det ville være fantastisk,.. så kan jeg oven i købet bruge dem til noget fornuftigt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-08 18:16

Din stifinder burde ved højreklik give dig muligheden....

Gør den ikke det må det være fordi de er formateret på en ganske bestemt måde - og så kan du nok ikke gøre meget alligevel....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-08 19:07

Win xp kan håndtere fat32 formatet, også selv om andre diske er i et andet format. Ulempen er bl. a. den begrænsning , der ligger på filstørrelser under FAT systemet.

Prøv at formattere usb hukommelserne via kommando promt eller via diskvedligeholdelse under kontrolpanelet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-08 19:14

Citat
Win xp kan håndtere fat32 formatet

Den kan da også håndtere NTFS Så det kan da ikke være der problemet ligger....

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-08 19:30

H-klik på denne comp og vælg administration > diskhåndtering > nu kan du muligvis formatere din pendrive.
NTFS kan kun læses af NTFS - men det er et stærkere filsystem til større filer.
NTFS kan også læse FAT32.......................

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-09-08 20:48

Citat
Tilsyneladende er der 25854 - ud af 31984 Mbyte
eller ca. minus 15 – 20 %
(”testeren” viser, warning, only 25854 Mbyte of 31984 Mbyte be tested,)
det er vel ikke så ringe endda,.. i forh. til prisen altså, ?

Ja det ser rigtigt ud!
Tidligere var der en tråd her på kandu, hvor man diskuterede harddiske, og at de ikke indholdte det lovede, hvor det skyldes den måde man angiver indholdet på.
Normalt er der 1024 Byte til en KByte - lige som der er 1024 KByte til en GByte.
Mange (for ikke at sige næsten alle) regner med tallet 1000 i stedet for 1024, hvilket vil sige, at den reelle mængde Byte er mindre end det angivet på disken. De snyder med andre ord på vægten.

Det er det samme der spiller ind på memory stick og memory cards.
Man kan ikke gøre noget ved det, sådan er det bare; selv om det er SNYD!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 22:45

Eyvind

Alle tiders demo,..
utroligt at noget så irriterende,.. der har ødelagt mit humør i 2 dage,..
ku’ gøres så enkelt,
efter formatering, viser USB drevet,.. J,.. (som det hedder på min PC.)

at den benytter FAT 32 system,.. og er i orden, (der er vel ingen grund til at ændre det, ?)
at kapaciteten er…….31,23 GB
at den ledige plads er 31,23 GB

Det ser jo godt ud,..
nu har jeg sat den til at overføre en god portion filer og mapper,
hvis det lykkes,.. er det vel nærmest et mirakel,.. (det lyder næsten FOR godt)
vi får se,.. jeg har efterhånden en del ”nøgler” der skal testes
indtil videre,.. mange tak for hjælpen, og en forståelig forklaring.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-09-08 22:54

severino

Citat
Man kan ikke gøre noget ved det, sådan er det bare; selv om det er SNYD

Du har fuldstændig ret,..
vi bliver snydt så vandet driver hver eneste dag,
down/uploadhastighederne passer ikke 100%
bilernes ydelse(hk, kw, eller drejningsmoment) er overdrevet,
benzinforbruget (km/l) er stærkt,.. ofte vildt overdrevet (for at få lavest mulig grøn afg.)

ang. benzin (eller diesel),..
er der nogen der har set en test, måleresultat el. lign. om man nu også får
f.eks. 20 liter brændstof. når standeren står på 20 l,..?
det kunne jo tænkes at der kun kom 19 liter ud,
(jeg har da flere gange været udsat for at der slet intet kom)

I disse tider hvor priserne nærmest ændre sig, inden man har forladt tankstationen,
Kunne det jo ske at litertælleren ikke altid når at følge pristælleren,
så måske er den”dyre” brændstof i virkeligheden billigere på den ”dyre” tankstation
end den ”billige” brændstof, på den ”billige” tankstation (eller er det omvendt)

jeg mener hvorfor sku’ det passe 100%,.. når vi bliver ”snydt”
og ”taget i røven” med næsten alt mulig andet.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 26-09-08 13:10

Tak for en god, kort, og præcis forklaring, Eyvind.

den har fået min. et af "stikkene" til at virke 100%,
resten er tilsyneladende lige til skrot,