/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Seagate 1T Fejl 40 eller?
Fra : egjegj
Vist : 460 gange
100 point
Dato : 21-09-08 05:58

Glædede mig til min nye disk, clonede den fra den gamle, den startede ikke op i første forsøg "boot fejl indsæt systemdisk" men slukke og starte den igen og alt funkede normalt. Det var desværre ikke bare der, det fortsætter. Hvis der bliver lukket normalt ned og der går lidt inden man starter den igen så starter den ikke op men "boot fejl indsæt systemdisk" kvik genstart og den starter op normalt og kan arbejdes på den. Den er selvfølgelig fundet rigtigt i bios! Monterede den gamle igen (Seagate 500 gb) startede bare rigtigt op første gang og næste gang osv. Er det mig eller disken der fejler?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-09-08 08:43

Jeg kan lige nu se 4 muligheder.

1. Det er en ATA hardisk, og du har glemt at sætte jumper rigtigt (Master/Slave), gælder ikke ved SATA diske.
2. Din maskine starter hurtigere op end disken kan være klar. I nogle få BIOS'er kan man sætte et delay ind.
3. For lille strømforsyning, derfor når disken ikke at spinde op.(men hvis du har taget den gamle ud lyder der lidt underligt, da nyere disks normalt bruger mindre strøm)
4. Defekt disk, check den evt. med er monitor program der kan se SMART data.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 21-09-08 08:53

det lugter lidt af 2.
1. Det er e SATE på 1T
2. ?
3. Strømforsyning 580 W mener jeg og 30 amp.
4. Når disken kører virker den normalt.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-08 13:57

SATA disk er "ret nye" og starter normalt meget hurtigt op, og da din strømforsyning er stor bør fejlen ikke ligger her med mindre de har 2 skærmkort af de kraftige af slagsen :)
Jeg ville
1. check 'Spin-Up Time' se -> http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/qual/featuresSMART-c.html
2. prøve at sætte den til boot fra floppy som første priotet (husk at aktivere 'Boot Up Floppy Seek' hvis din BIOS har sådan et punkt), & CD som Anden. & Hardisk som Tredige
3. Lave en BIOS upgradering, da denne måske har en "bug"

PS. jeg har aldrig set dette problem med SATA disk kun ATA

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-08 19:54

Jeg kunne forestille mig at du måske har en fejl i din image fil. At kloningen gik galt. Hvis du stadig har det hele på den gamle disk, så kan du måske formatere den nye og så klone den igen.

Som JegErHer siger, jeg har heller ikke set dette problem med SATA diske.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 21-09-08 20:04

Hej med Jer
Asus havde en BETA bios med et eller andet om store diske så den prøver jeg lige, selv om jeg ikke er meget for BETA driver og ikke forstår sproget nord for Valby og syd for Vordingborg, ser om det har hjulpet imorgen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-08 21:33

Held og lykke til dig, og vi skal nok få det til at virke

Godkendelse af svar
Fra : egjegj

Dato : 22-09-08 08:13

Lavede en BIOS upgradering og vupti så funker det. Det var det der med Beta BIOS der havde tilbageholdt mig for at gøre det for længesiden. Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 22-09-08 08:21

Acronis er som Banker! Acronis laver ikke fejl i imagefiler og Banker tæller aldrig forkert Acronis har reddet min rumpe utallige gange. Bare lige!!

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-09-08 20:15

Velkommen, glad for det hjælp, kunne heller ikke få timmings problemer til at passe med en SATA disk
Men ja det er jo BIOS der laver opstarts arbejdet.