/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
andel eller eje lejlighed
Fra : melani01
Vist : 530 gange
50 point
Dato : 20-09-08 18:35

Hvad synes i at man skal købe en andelslejlighed eller en eje lejlighed?

hvad er det bedst på kort og langsigtig

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 20-09-08 18:40

Hvis du kan leje en bolig et år eller to, er du meget bedre stillet.

Banken har lige givet den oplysning

Priserne vil falde med ca 10% inden for 1-2 år, regner man med inden for bankverdenen, selvfølgelig kan ingen spå om fremtiden, men priserne er da godt på vej nedad... godt for købere, men skidt for mange sælgere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-08 18:57

Men ellers er det billige at købe en andelslejlighed, du køber en andel og lejer lejligheden. Andelen kan sælges igen når du fraflytter. Der er regler omkring lejlighed, opgang o.s.v. hos Andelsforeningen i bebyggelsen.

Hvis du køber en lejlighed så er du eneejer af hele lejligheden. Og du ejer alle andele af den. Der kan stadig være regler for opgang o.s.v. som er bestemt af beboerne.

Forskellen er at en andelsbolig der køber du en andel og bor ellers til leje og der skal betales husleje. Køber du betaler du af på dine lån. Jo mere du låner jo mere skal du betale.

Og en andelsbolig koster eks. 1.5 mio. hvor den samme lejlighed som købt måske ville koste 3 mio.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-09-08 19:04

til gengæld får du en væsentligstørre opsparing i ejerboligen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 19:09

Der er pt ingen opsparing, når priserne falder kun tilsæt

Så skal du i hvert tilfælde prutte prisen ned

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-08 19:31

melani01

Jeg læste at du i en anden tråd skrev at du betalte 8.000 kr for en lejelejlighed.

Jeg kender intet til lejlighedens størrelse eller din indtægt, men har du undersøgt om du kan få boligsikring

http://www.social.dk/ministeriets_omraader/kontante_ydelser/boligstoette/boligsikring.html

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 21-09-08 03:18

Tak for jeres svar. Nordsted, du har fuldstændig ret, min veninde siger det samme at jeg skal vente.

Nej jeg får ikke nogen boligsikring, kommunen siger at jeg skal finde et andet sted. De har også ret og er også klar over det. Jeg har prøvet gennem bytte lejlighed, men ingen gider betale så høj pris dem der har god og sund økonomi, vil de heller købe en eje eller andelslejlighed.

Jeg har prøvet simpelthen alt. Når jeg går rundt og ser på min lejlighed, så bliver jeg meget frustreret over at jeg ikke bruger hele lejligheden og alligevel betaler så mange penge.

Jeg søger nu også gennem dba at finde en fremleje en bolig for et eller to år, men det er godt nok svært at finde en bolig i kbh.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-08 09:09

Mange unge, mangler et sted at bo, .... har du mulighed for at leje nogle af værelserne ud, til en stille og rolig lejer, så kan du måske få råd til at blive boede?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-08 10:20

Citat
Nej jeg får ikke nogen boligsikring, kommunen siger at jeg skal finde et andet sted

Du kan da prøve at søge, det kan de ikke nægte dig.

Hvor i landet bor du (by) og hvor stor er din lejlighed ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-08 10:28

Er det ikke ligegylding med hvilken by ---reglerne burde da være ens for boligsikring over hele landet

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 21-09-08 10:28

Lejligheden er på 89kvm

Nej har faktisk prøvet at fremleje til en ung studerende, men nej de kommer hjem midt om natten og de larmme. Der er næsten sjældent at finde en som kan være helt stille og det er også okay men jeg er også en følelsom person jeg bliver vågn med et eneste lyd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-09-08 10:48

Det med hvilken by, havde nu ikke noget med boligsikringen at gøre, men med udlejning af et værelse jeg tænkte på.
Det kunne du jo ikke vide Nordsted1

Og i en storby er det nemmere at udleje et værelse.

Men nu har jeg læst at melani01 ikke er interesseret i at udleje. De udenlandske studerende er ikke larmende, min søn har i 2 år lejet et værelse ud til "gæstestuderende" fra andre lande. De er der i ca. 5 -6 mdr. så rejser de igen og en ny kommer.

Godkendelse af svar
Fra : melani01

Dato : 21-09-08 13:59

Tak for svaret Nordsted1.