/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
varmemåling
Fra : CCjunior
Vist : 1152 gange
100 point
Dato : 20-09-08 15:55

Jeg skal køre nogen forsøg på mit arbejde og skal i den forbindelse måle overflade temperatur på en maskine ved forskellige isolerings former. Personlig ville jeg gerne have fat i et IR kamera, men det er der blevet sagt nej til da forsøget skal prøves flere steder i verden og firmaet kun ejer 1 IR kamera.

Alternativt er der blevet foreslået et PT 100 samt et multimeter hvor der så måles ?.
en anden mulighed er en nikkel/krom/nikkel måler.

Det er en glat rustfri overflade der skal måles på som bliver delt op i felter. Det jeg frygter er det vil være for svært at gøre nøjagtigt..

andre alternativer ønskes

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-09-08 16:28

Du skal bruge et infrarød termometer, det kan løse opgaven for dig.

Google: infrarød termometer, så kommer der en masse foreslag. De koster ikke alverden, ialletilfælde ikke sammenlign med et varmefølsomt kamera

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-09-08 16:38

de er ikke nøjagtige nok. har et i firmaet, men det varierer for meget alt afhængigt af afstand og vinkel..

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-09-08 16:42

Hvad med de billige stegetermometre man kan købe?
Ved at holde det på emnet burde det kunne måle temperaturen.
Jeg kender ikke nøjagtigheden, men det er heller ikke så vigtig til en culotte steg.

'hawaii7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-09-08 16:54

PT 100 er ikke så gode til udvendig måling, men bedst til måling i lomme.

Du skal bruge dette, som jeg har brugt i forbindelse med køleanlæg og autoclaver.
Det er ret så hurtigt, og måler spændingsforskellen når to uens materialer holdes sammen.
Eks. jern / konstantan

http://www.klarskov-instrument.dk/produkter.htm

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-09-08 09:37

Jeg har engang kørt rundt med et elektronisk overfladetermometer, en føler der bestod af en poleret tynd metalstrimmel, det var effektivt, jeg brugt det til at måle temparaturen på højglanstromler til fotos. (de tvar dengang, for godt 30 år siden)