/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Skalken?
Fra : lwj
Vist : 3333 gange
100 point
Dato : 20-09-08 08:54

Hej!

Jeg efterlyser en side på nettet med en ordforklaring på hvad ordet "Skalken" betyder.
Det jeg helt konkret leder efter er: "enden af et stykke brød".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 08:58

Det er også benævnelsen for endestykket af et brød

http://da.wikipedia.org/wiki/Skalk_(flertydig)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-08 09:03

Skalk er et gammelt jysk dialektord, og bruges ikke bare om "endeskiven", men om hele skorpen på et brød.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 09:08

Skalk - et arkæologisk tidsskrift, der er udkommet siden 1957.
Skalk - drengenavn fra Vikingetiden. Skalk Skåning hed en helt, fra Skåne omkring år 800.
Skalk - tømrerudtryk, også kaldet opskalk. Bl. andre udtryk klods, der støtter en vandret bjælke.
Skalk - bruges om endeskiven på et brød - er formentlig et jysk dialektord
Skalke - udsagnsord, "slå skalke på (spær)", for at få tagskægget længere ud.
Skalke - udsagnsord, at tætne lugerne på et skib og lægge presenning over for at undgå, at vand trænger ind og kille presenning fast.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-09-08 09:11

nøøj hvor er hun klog hende der
Nordsted1

Kommentar
Fra : lwj

Dato : 20-09-08 09:13

Hvor finder jeg en side med jysk dialekt, (det synes jo at stamme derfra)?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 09:13

Teil.... ja jeg kan næsten undvære hovedet

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-08 09:17
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 09:18

fra ordnet.dk

Skalk, en. [sgal'g] flt. -e ell. (sjældnere) -er (jf. Feilb.I.248 (u. endeskalk) samt u. Opskalk). (ænyd. d. s. (i bet. 2), no., sv. skalk (i bet. 1), jf. oldn. skalkr, sværd, egl.: det kløvende; til I. Skal, skille; bet. 2 vistnok fra mnt. schalk; jf. skalke, Skalm, Skalp)

1) (jf. Ende-, Osteskalk samt I. Skal 2.7; nu især dial., jf.: “Undertiden i daglig Tale”. VSO.) endeskive af brød ell. ost. Moth.S235. MDL. hvad Aftensmad angaar, fortsatte hun, saa kan vi . . ikke skaffe andet end Brød, Fedt og en Skalk Ost. Buchh.EG.176. Hver Gang Fa'r skar Hul paa et Brød, slog han Korsets hellige Tegn over Skalken. Skjoldb.MM.I.36. Naar man gav et Brød bort, skar man altid Endeskiven (“Skalken”) af og beholdt selv. Læsøfolk.219. Feilb. || (jarg.) betegnelse for den raskeste blandt drengene paa det kgl. opfostringshus (“skorperne”) ell. for formanden i foreningen af fhv. “skorper”. DSt.1922.65. BerlTid. 24/11 1924.Aft.6. sp.5. Ekstrabl. 14/11 1934.8.sp.3. || talem., m. ordspil paa I. Skalk 1: den ene skalk æder (ell. kan æde) den anden. Mau.9481. VSO. Feilb.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-08 09:22

Citat
A: Endeskiven af brødet.
Børnene råbte i munden på hinanden: ?Fræj for æ skalk o (= og) æ jomfrustøk?, når moderen tog hul på et nyt brød.
"Skalk" betyder oprindeligt "brødskive, skive, noget afskåret"

http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&qname=skalk&dbid=8591

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-09-08 09:31

Prøv at søge på ordet Ende Skalk, Skalk giver ikke noget: http://www.jyskordbog.dk/ordbog/ heromkring er det med stumt K, jeg har aldrig hørt anden udtale end Skal

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-09-08 09:33

Ok Ende skal er også markeret på kortet noget nærmere mit bopæl

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 20-09-08 09:34

Og i "gamle dage" da jeg også levede købte min mor 1800 grams fuldkornsrugbrød, og når vi så havde spist en 2 - 3 stykker af dem havde min mor gemt skalkerne som så blev sat i blød i vand..og herefter blev kogt til en gang øllebrød.

# dova

Det rundt om hele brødet kaldte vi skorpen.

I dag bliver skalken kaldt endeskiven...og jeg læste forleden at folk igen var begyndt at spise den da salget af brød nu var faldet...men det tror da fanden når man i dag skal give 20 - 25 kr. for et lille rugbrød - så skal det hele ned i kråsen som fyld.

Iøvrigt smagte øllebrødet fantastisk godt...for det var jo ikke sådan noget kedeligt pulver blandings øllebrød som man i dag får på hospitaler o.l., og det er bortset fra store mængder af sukker helt uden næring.

Hilsen vedikkealt

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-09-08 10:08

Skalken, det er rigtig NORSK dagligdags udtryk. For mig bringer det barndomsminder frem, for vi børn elskede at få SKALKEN, når mor skar af det nybagte brød, fordi det var det bedste stykke af det hele, nemlig sprødt og knasende.
Som flere andre skriver, så er det endestykket af et brød, her specielt i forbindelse med MAD.
SKALKEN (grammatisk, bestemt form) bruges ikke i forbindelse med skibsudtryk, kun at SKALKE (da det sidst nævnte er et verbum, og det førstnævnte et substantiv (navneord).
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : lwj

Dato : 20-09-08 10:32

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-08 11:07

Ja, endeskalken var endeskorpen af brødet, skalken var skorpen omkring brødskiven.

Og sådan har det nu altid været, der hvor jeg kommer fra