/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Udvidelse af C-drev
Fra : svnmp
Vist : 826 gange
100 point
Dato : 19-09-08 18:49

Hej

Mon der er nogen, der kan hjælpe mig lidt på vej:
Mit C-drev, på min stationære, er blevet for lille, mest på grund af løbende opdateringer til XP og OFFICE.
Jeg vil så gerne udvide det til dobbelt størrelse, i den forbindelse har jeg formateret mit D-drev og fjernet det som logisk drev, begge drevene er på samme harddisk og er hver på 10 gb.
Nu rækker mine evner heller ikke længere, efter jeg har gjort disse ting i computeradministration under diskhåndtering, hvor jeg umiddelbart ikke kan finde nogen muligheder for at komme videre.
Så det jeg gerne vil er at sammenlægge disse to drev til et C-drev på 20 gb, uden at slette eller formatere, noget på det eksisterende C-drev.

Kan dette lade sig gøre og hvordan.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-09-08 19:17

Tror jeg ikke men hvad med en extern harddisk

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-09-08 19:25

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, prøv at kigge her:
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=121726#1380262

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-09-08 19:27

Et link mere:
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

mvh klaudi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-09-08 20:21

Som du sikkert har fundet ud af, så skal du bruge et partions værktøj til den slags, du kan ikke mens Windows XP kører, jeg anbefaler Gparted, den kører som en selvstændig live cd: http://gparted.sourceforge.net/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-09-08 10:02

her ser du hvordan, dvevet bliver formindsket, du gør bare modsat for at få hele harddisken i et drev, først sletter du det drev som ikke bruges, så udvider du det andet drev, husk at klikke på Apply hver gang du ændrer, læg mærke til at Gparted ikke kalder drevet for C, for at være sikker på at det er det rigtige drev du sletter, så læg mærke til størrelsen inden du udvider, se under Denne computer hvor stor C drev og det andet drev er, hvis drev C er det største, ja så sletter du det mindste med Gparted og udvider det største, inden du begynder skal du defragmentere drev C, og du skal regne med Windows vil køre disk kontrol måske flere gange, med genstarter ind imellem, inden den accepterer udvidelsen

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 20-09-08 11:11

Hej igen

Tak for de gode råd, men jeg er selvfølgelig løbet tør for brændbare cd ére, så jeg vender lige tilbage når jeg har købt nogle og afprøvet "gparted".

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 21-09-08 22:02

Hej igen

Så er det lykkedes at få brændbare cd ére på hånden og det er såmænd også lykkedes mig at få brændt ISO- filen over på en cd.
Yderligere er det lykkes mig at boote på cd én og vælge sprog, men så stopper festen også, efterfølgende arbejder computeren og skriver en hel masse i DOS, pludselig skriver den "warning" med røde bogstaver og går derefter i grafikpsykose, hvor den ene skærm viser hvide og sorte bjælker efter hinanden og en hvid firkant, der kan flyttes rundt med som musemarkør. Den anden skærm skriver så ingen forbindelse, dog på tysk.

Hvad går der galt her ?.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-08 23:29

Har du mere end skærm tilsluttet computeren ? Eller hvordan skal dit indlæg forstås en skærm er passende og live CDen kan sikkert ikke trække to skærme, har du set videoen igen og igen og forstået hvordan du gør ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-09-08 02:14

Min ene computer skabte sig også da jeg ville dele drevet, noget lig det du skriver, jeg brugte så en ældre version og kunne så køre uden problemer, version 3.3.3. kan jeg ikke finde download til

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 22-09-08 18:29

Hej O.V.N

Jeg har set videoen, der dog er noget utydelig og nej, jeg har ikke helt fattet hvordan jeg gør.
Jeg har dog slået den ene skærm fra på mit grafikkort, det hjalp så meget at næsten tredjedel af grafikforsiden, af programmet kom frem, ud af grafikpsykosen, men nu uden mulighed for musemarkør.
Så den er stadig ikke optimal.
Jeg har også prøvet at køre cd én fra mit dvd drev,men med samme resultat.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-09-08 11:44

Synd du ikke kan bruge Gparted den skærm driver som er på live CDen, bryder grafik kort sif tilsyneladende ikke om.
Men der er flere muligheder, Partionmagic som er et købeprogram: http://www.symantec.com/norton/partitionmagic
Eller Ubunbu, en Linux distrubition, det er et helt styresystem med office, playere, browser og alt andet man kan bruge en computer til er indbygget, den har Gparted indbygget og kan sandsynligvis bruges på din computer, har du lyst til at prøve ? Den kan senere bruges til at redde filer ud af en Windows computer der ikke vil starte, den kører live som Gparted, for at bruge Gparted når Ubuntu er indlæst, skal du klikke på Places og på Administation gå ud og klikke på Gparted. Ubuntu fylder en hel CD og skal brændes som en ISO fil og er gratis at hente og bruge, du skal ikke gøre andet end at vælge et sted at hente fra Choose a location near you og klikke på Start download: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-09-08 15:55

Hej O.V.N

Jeg har simpelt hen ikke plads på min harddisk til at installere et ekstra styresystem, ellers kunne det være interessant, at prøve UBUNTU.
Købeprogrammet, syntes jeg er lidt for dyrt, så lige nu ser jeg en reinstallation af windows dukke utydeligt frem i horisonten, selvom jeg havde håbet og håber stadig på en lettere løsning.
Iøvrigt prøvede jeg andre versioner af "gparted", men med samme grafikproblem.
Så, som du kan læse er jeg ikke helt kommet meget videre.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-09-08 16:47

Hej igen o.v.n

Jeg prøvede lige en sidste gang og det ser ud til at "gparted" version 0.3.3-5, passede med grafikdriver m.m., så nu har jeg forsiden med oversigt, over mine drev, på harddisken.

MVH
BT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-08 01:32

Så er du på vej se nu filmen et par gange mere, klik på fuldskærms visning, selv om den er noget utydelig, så kan du se hvordan man gør, ellers spørg videre her og få en detaljeret vejledning
Citat
den kører live som Gparted
det er Ubunutu som kører live, du installerer intet men kan bruge den som om den var installeret, den kræver en del længere tid om at indlæse fra live CD, end hvis den var installeret, men da det ser ud til at Gparted virker, så er der ingen grund til Ubuntu lige nu.
Har du kørt Diskoprydning og defragmenteret dit C drev og er klar til udvidelsen nu?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-08 01:48

Det er cirka 2 minutter inde i filmen at du skal have øjnene på stilke, først markere du det drev som du ikke vil bruge mere, og klikker på Delete og på Apply og OK, det sletter drevet og der står en mørk unalloered område der hvor drevet var, derefter skal du klikke på Resize og trække drevet helt ud til højre og klikke på Apply og OK, læg også mærke til at Windows kører en disk kontrol da den forsøger at starte, den kan ikke kende disken igen, min computer genstartede og kørte disk kontrol 2-3 gange før den endelig kom i gang

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-08 02:12

filmen her er mere tydelig, igen vil brugeren formindske drevet, du køre bare den anden vej,først slette (Delete) det drev du ikke vil bruge, og træk så hen over det drev du lige har slettet, husk nu at kontrollere størrelsen på drevene inden Gparted, så du ikke får slettet det forkerte drev.
Du får fuldskærm ved at klikke på det røde felt nederst til højre i Youtube

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 24-09-08 06:30

Hej o.v.n

Det lykkedes mig, at gennemføre "gparted" og få udvidet mit drev som jeg ønskede, så det er rigtig fint, tak for hjælpen.

Mange venlige hilsner

BT

Godkendelse af svar
Fra : svnmp

Dato : 24-09-08 06:31

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 24-09-08 06:34

Til sidst, men ikke mindst, en stor tak til dig "klaudi", for at komme med indlæg, som kunne hjælpe mig.

Mange venlige hilsner

BT

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-09-08 11:01

Godt du fik udvidet som du ønskede