/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Elise Petrine Pedersdatter,Astrup sogn.
Fra : mim
Vist : 591 gange
400 point
Dato : 15-03-03 13:46

Hejsa

Jeg har en tip oldemor, som jeg ikke kan finde.

Hendes data er følgende:
Elise (også nogle steder nævnt som Else) Petrine Pedersdatter
F. 13 juli 1834
Døbt 28 september i Kirken
Forældre: Indsidder og huusmand Peder Nielsen Østergaard og hustruen (Kilde: Astrup kirkebog – bog 80 – 1813-1841 , C 177 A9 ½ - side 26, år 1834 no. 5)

Konfirmerede:
Elise Petrine Pedersdatter af Kirkehøjhus
Konfirmeret 1. søndag efter Advendt (15 april) i Astrup kirke
Forældre: Hjulmand Peder Nielsen Østergaard
(Kilde: Astrup kirkebog, 1842-63 (bog 80), C 177 A10 5/10 – side 289 år 1849 nr. 9)

Så langt, så godt, men den kære Elise kommer ud at tjene i Terndrup hos mine tiptip oldeforældre (viser det sig), hun får et barn med sønnen på gården dette barn er

Karen Thomsen f. 3 nov 1859 i Lyngby sogn

I FT 1860 er Elise tjenestepige
Hans Christensen, 69, Gift, Rostrup sogn, Gaardmand, huusfader
Karen Thomasdatter, 68, Gift, heri sognet, hans kone
Thomas Nielsen, 32, ugift, heri sognet, hendes barn
Else Petrine Pedersen, 26, ugift, Astrup sogn, Tjenestepige
Karen Thomsen, 1, ugift, heri sognet, hendes barn (Thomas er faderen)

Men i senere folketællinger er min tipoldefars (Thomas Nielsen) hustru en anden end Elise. Jeg fandt hende så i afganslisten for Lyngby
AFGANGSLISTE
Else Petrine Pedersen
Afgang 1. November, alder 28
Haandtering: Tjenestepige
Hvorhen bortrejst: Doldrup ??? (Dollerup ?? )
(Kilde: Lyngby kirkebog, bog 77 , C171-16 4/6, side 137, år 1862, no. 7)

og her slutter alle spor. Hun er rejst uden sit barn, som bliver boende hos faderen, hvilket jo kan give en hel del gætterier på hvorfor osv.,
Jeg er meget i tvivl om hvovidt Doldrup er det rigtige navn, men vi var flere der læste det som sådant. Elise er ikke at finde i Tilgangslisterne for Blenstrup eller Astrup, og jeg kan ikke finde hende i diverse folketællinger.

Er der nogen som har et godt råd om hvordan jeg kommer videre??
Eller kan nogen måske fortælle om hvorhenne der evt. er et lokalt sted ved navn Doldrup, som så skal findes under et sogn af et helt andet navn?

Håber I har nogle gode bud

På forhånd tak
Venlig Hilsen
Bente Poulsen

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 410 point
Dato : 15-03-03 14:14

Hej Bente!
Er der et skifte efter:
Forældre: Hjulmand Peder Nielsen Østergaard
Der står måske hvor hun opholder sig?

Står der noget ved Karens konfirmation om hendes mor?

Hvis du søger på http://www.krabsen.dk kan du se at der er flere Dollerup, men intet Doldrup.

Hilsen Jeannie Kristensne

Godkendelse af svar
Fra : mim

Dato : 29-11-03 22:52

Tak for svaret jkrjk2.