/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fogedret
Fra : jesper.s
Vist : 717 gange
150 point
Dato : 19-09-08 16:11

Hej.

Jeg har for 12 år siden fået dømt en person i fogedretten til at betale for en sag jeg havde anlagt mod ham. Da jeg vidste at han ikke kunne betale degang, har jeg besluttet mig for at jeg vil inddrage beløbet nu. Jeg har domspapirer mv. , men hvordan skal jeg forholde mig så det ikke kommer til at koste mig en masse penge, hvis han stadig siger han ikke kan betale?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 16:30

Sende det til en advokat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-08 16:42

Der er kommet nye regler pr. 1.1.08 for forældelse af gæld, prøv lige at læse dette her

http://www.experian.dk/Home/Nyheder/Artikler/Artikel%2064%20Foraeldelse.aspx?sc_lang=da

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 19-09-08 18:18

hvis han stadig ikke kan betale,,så er det dig der står med sagsomkostningerene,,,sådan er det bare.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-08 18:42

Den er forældet nu der er gået 12 år

Citat
Hvis en fordring søges inddrevet ved retslige skridt, eller hvis debitor erkender gælden, er fristen 10 år – mod i dag 20 år.
Loven gælder for fordringer fra såvel før som efter lovens ikrafttræden 1. januar 2008.

Fra Nordsteds link

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 19-09-08 20:10

I øvrigt mener jeg sgu det er "lummert" at komme efter 12 år for at indrive gælden, hvis man ikke har gjort noget for det i de mellemlæggende år.

Og selvfølgelig skal man jo generelt betale hvad man skylder, ingen tvivl om det

Falcham

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 150 point
Dato : 19-09-08 20:32

Hvis jeg har forstået dig rigtig, så har du en dom, som er 12 år gammel, og så er der ikke indtrådt forældelse endnu, for du vil være omfattet af overgangsreglerne, og har derfor lidt tid endnu. Det fremgår i øvrigt af samme link, samt masser af andre sider, hvis du googler på "den nye forældelseslov".

Sådan set, hvis jeg da ikke har misforstået noget...

Og hvis du har en idé om, at der kan være noget at komme efter, så må du forsøge at få foretaget udlæg. Gebyrets størrelse er afhængig af kravet, og dertil kommer advokatomkostninger.

Men hvis du har styr på alle dokumenterne, så burde en advokat under alle omstændigheder pr. telefon kunne give dig en ca.-pris, som du kan forholde dig til / beslutte dig ud fra.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 20-09-08 07:49

Tak for svaret Ysseven.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-09-08 07:54

Selv tak - og så ring og spørg en advokat. Det plejer de ikke at sende regninger for...