/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Firewall
Fra : Mosebaek
Vist : 648 gange
250 point
Dato : 18-09-08 22:18

Hej problemknusere!Her er en opgave til jer natteravne.Jeg er selv en gammel knark,der snart skal i seng.Men jeg håber at vågne op i morgen,til en masse løsningsforslag,angående dette problem: (Mit kendskab til komputere er mest baseret på Commodore-64).
Jeg kører Windows XP home edition 2002.SP1.Internet Explorer.Outlook Express.
Efter (forgæves) forsøg på at updatere til SP2,gik der total kuk i det hele.
Jeg gik så ind i tilføj/fjern programmer.Og fik slettet filerne fra SP2.Og det hele kører forsåvidt godt igen.Meeeen,mit firewall blokerer både for nettet og email.Det er TDC`s personlige firewall.
Hvis den er aktiveret,er alt blokeret.Jeg har rodet rundt i indstillinger også i windows firewall,men intet hjælper.
Jeg ved godt det er udannet at stille spørgmål,og så bare lukke ned.Men jeg er her igen i morgen kl.07.00
Glæder mig til at høre fra jer.Godnat!

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-08 22:21

Det er nok sket det at dine porte er blevet lukket af en eller anden grund. Du skal ind i firewall for at åbne portene.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 01:22

rent sikkerhedsmæssigt er det noget uklogt at kun køre med sp1 - du må kunne få hjælp til at opdatere til sp2 og sp3

kan du i det hele taget opdatere ?

i din firewall så se om der er mulighed for at sætte den til standard så det ophæver dit roderi

det lyder til at du har blokeret for dig selv samt outlook express

du skal tillade msimn.exe (outlook express) og iexplore.exe (internet explorer)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 01:33

alternativt så afinstaller og geninstaller

du kan for i øvrigt stille spørgsmålet under generelle sikkerheds spørgsmål her:

http://www.malwarecheck.dk/forum/

og dermed også få hjælp til at få de resterende opdateringer med

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-09-08 08:04

Godmorgen!
Citat
kan du i det hele taget opdatere ?

Nej,jeg har aldrig kunnet opdatere Windows direkte.Jeg opdaterer de forskellige programmer
inviduelt,uden problemer.Maskinen er i sin tid købt fra TDC,med medarbejderbredbånd.Der fulgte (naturligvis) ingen Windows CD med.
Der er tilstødt et problem mere efter gårsdagens (forgæves) opdateringsforsøg:Internettet "hakker".
Somom noget "bremser" forbindelsen.F.eks. når jeg hører netradio.Det lyder som en grammofon plade,der kører med halv hastighed.

Det hele har faktisk "funket" rimelig godt,indtil igår,da jeg afprøvede de famøse opdateringer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 08:15

godmorgen til dig også

har du evt mulighed for at gendanne din pc med systemgendannelse til før du fik problemer ? Det hjælper ikke på firewallen - men kan måske sætte dig ud over selve problemet med windows .

Ellers prøv at lægge spørgsmålet ind hos malwarecheck.dk som jeg beskrev i mit første indlæg. Gør opmærksom på de manglende recovery skiver.

kunne du forandre i firewallen ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 08:16

ps både sp2 og sp3 kan fåes som cd via microsoft for i øvrigt, men du er uheldig stillet uden recovery cd - eller en ren windows cd. Det er måske værd at forsøge at få fat i

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 19-09-08 08:42

Hvis du bruger TDC's sikkerheds pakke skal du gå ind under instilingerne for firewall'en og tillade IE og outlook express igen, da den har en meget dårlig vane med at blokere div. programmer når der kommer opdateringer til dem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 09:09

berno82 hvad synes du der står her Dato : 19-09-08 01:22 ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-09-08 09:13

Citat
Det er nok sket det at dine porte er blevet lukket af en eller anden grund. Du skal ind i firewall for at åbne portene.

Nu har jeg rodet rundt i TDC`s sikkerhedspakke.(Firewall).Ingen porte at finde.

Citat
Hvis du bruger TDC's sikkerheds pakke skal du gå ind under instilingerne for firewall'en og tillade IE og outlook express igen, da den har en meget dårlig vane med at blokere div. programmer når der kommer opdateringer til dem.

Har været der under "Konfiguration".Synes ikke der er noget decideret om IE og OE.Men dog en masse muligheder med"flueben".De fleste er ting jeg ikke kender til.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-09-08 09:47

Jeg er vist lidt på herrens mark.Måske lidt overforsigtig.

Har været "Ryd sessionsregler",men så kommer en advarsel om at alt bliver ryddet.

Har været i "Avanceret portvisning",men jeg fornemmer det er noget der kræver ekspert bistand.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 19-09-08 09:53

Sorry mirit, jeg er vidst gået i Weekend allerede...

Det er under konfiguration og så hedder det vidst avanceret, jeg kan ikke huske det (bruger det ikke selv, men har hjulpet den der gør) og der inde kan du vidst vælge at se gældene regler og der inde har du en liste over programmer den tillader og blokerer. Det er ikke i port indstillingerne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 10:20

berno82 nup du bare den kommende med

mosebaek - er det norman eller f-secure du bruger ?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-09-08 15:40

Citat
mosebaek - er det norman eller f-secure du bruger ?

Norman.
Jeg har været lidt fraværs.Konen mener det er ligeså vigtig at sætte tulipan løg,som at ordne pc.
Deri er jeg absolut ikke enig.Men hvad gør man ikke for husfredens skyld.

Men jeg er stadig meget modtagelig for tips.TAK!

Mosebaek.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-08 17:55

Dato : 19-09-08 01:33

prøv nu hos malwarecheck

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-08 11:46

Hej! Jeg er her skam stadigvæk,ved pc`en.(Med mellemrum) i løbet af dagen og aften.
Så jeg er modtagelig for nye "input".
En strøtanke:Kan min Linksys router have indflydelse på problemet?
Internettet og mail prg.virker faktisk rimelig godt.Bare skal TDC`s personal firewall,være deaktiveret.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-08 11:47

Citat
jeg har aldrig kunnet opdatere Windows direkte.Jeg opdaterer de forskellige programmer
inviduelt,uden problemer

Det lyder IKKE godt....

Sikker på du har en "lovlig" installation af XP

Har du en "nøgle" til den installation....

Symptomerne på en ulovlig installation er nemlig...

Ingen opdatering..
Mere og mere virker pludselig ikke mere..

SP2 burde du have haft for ÅR tilbage....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-08 11:50

http://www.microsoft.com/genuine/

Du kan jo prøve....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-08 12:09

Citat
Der er tilstødt et problem mere efter gårsdagens (forgæves)opdateringsforsøg:Internettet "hakker".
Somom noget "bremser" forbindelsen.F.eks. når jeg hører netradio.Det lyder som en grammofon plade,der kører med halv hastighed.
Dette kører meget bedre i dag.Måske bare "klumper" i forbindelsen igår.

Citat
prøv nu hos malwarecheck

Jeg skal nok,men har ikke lie`haft tid endnu.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-08 13:30

Hvis du ikke arbejder hos TDC mere, så ring og bed om en CD med den Windows du kører. Du har jo betalt for den via at de trækker medarbejdernes PC'er fra i skat. Hvis du stadig arbejder der, så få dog fat i den CD. Det er 100 gange nemmere hvis man har en original CD med Windows.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-09-08 17:30

Citat
Hvis du ikke arbejder hos TDC mere, så ring og bed om en CD med den Windows du kører.
Det er faktisk min kones abonnement.Hun har den gennem Colo-plast.Lortefirma,der heldigvis kører på det sidste herhjemme.Er ved at blive "eksporteret" til Ungarn og Kina.Jeg har bekriget TDC og Coloplast nu i ca. 5 år,for at få udleveret denne CD.Ingen af dem har den tilsyneladende.Spørger jeg TDC,får jeg svaret: Den ligger ved Coloplast.Spørger jeg Coloplast:Nej,de har aldrig fået udleveret windows cd`er fra TDC.Jeg er sikker på at en medarbejder fra een af selskaberne har STJÅLETdem.Og så sælges de til venner og bekendte.
Sådan funker det jo i dagens Danmark.Halleluja!

Mosebaek.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-08 17:49

Drop den Windows du har og køb selv en ny, XP er ikke så dyr mere. Den dag din kone ikke arbejder for Coloplast, så skal i alligevel afbryde medarbejder bredbåndet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-09-08 20:39

Ja jeg ville også ofre det det koster at købe en EGEN version....

Du vil ellers IKKE få andet end problemer da du ikke kan opdatere....

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 250 point
Dato : 21-09-08 09:16

Din maskine er sikkert en PRELOAD, hvilket vil sige installation software sikkert stadig ligger på din hardisk. Søg efter i386 hvis du finder biblioteket kan du bruge nLite til at lave en ny installation cd -> http://www.nliteos.com
Det vigtigst er du har installations nøglen, bør sidde på mærkat på maskinen, ellers brug evt SIW til at hente den ud med -> http://www.gtopala.com/.

Når du installere SP2 eller SP3 skal du helst ha deaktiveret firewall og antivirus, da de tit kan give problemer. Ja jeg ved man skal helst aldrig fjerne/stoppe disse programmer men nu er det en Stor opdatering og hvis du har downloadet den fulde SP, kan den installeres uden netværket er sat til.

PS. det er License Nøglen som giver dig ret til at kører/installere Windows ikke CD-en, så hvis du har et mærkat på maskinen kan du "bare" få en kopi af en installations CD af en anden (husk samme type OEM,Retail,..., normalt ved PRELOAD er det OEM licenser), og hvis du så er heldig får du den af en med SP2 direkte på CD'en (tror ikke de findes med SP3 direkte).

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-09-08 12:22

Den er ganske rigtig preloadet.Jeg også installations nøglen,i form af en mærkat,siddende på komputeren.Jeg har også fundet 6 cd`er kaldet:"HP genoprettelses disc".Nogle der blev lavet lige da vi havde fået PC`en.Kan jeg lave noget med dem? Her er en lille "brugsanvisning",jeg selv har noteret i tidernes morgen: LÆG CD I KØRENDE MASKINE,KLIK PÅ GENSTART. Kan det passe?
Hvis jeg gør dette:
Citat
LÆG CD I KØRENDE MASKINE,KLIK PÅ GENSTART.

Hvad sker der så med mine filer: Billeder,dokumenter, programmer m.m.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-09-08 07:58

Tak for svaret JegErHer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-09-08 21:34

Det er lidt forskelligt hvad 'genoprettelses disc' gør nogle kalder standard installations cd'er for 'genoprettelses disc' andre har et image af installation fra fabrikken.

Image vil altid slet alt på disken, så alt igen ser ud som du fik den.
Installation vil blande den som ligger på disken med nyt.

Jeg vil klart anbefale at gemme dine 'Billeder,dokumenter' på en USB hardisk, tag disken fra maskine, og lade installation/image slette alt og ligge nyt ind så ved du hvad du har på maskine og den kører hurtigere.
Men en installations procedure kan desværre betyder du slet skal installere driver for driver, hvilket tager langtid :(
Nå du så har en ominstalleret maskine, ville jeg lave en image backup så du altid kan komme tilbage til en fungerende installation hurtigt.