/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Landzone tilladelse.
Fra : lifli
Vist : 748 gange
65 point
Dato : 18-09-08 20:04

Hej.
Er der nogen der ved noget om reglerne omkring lastbilparkering på privat grund i landzone ?
Har lige modtaget dette brev fra min kommune:

Hej
Jeg har kigget mere på jeres sag, og opstilling af 3 lastbiler vil umiddelbart kræve landzonetilladelse.
For at kunne behandle sagen har jeg brug for at vide, hvad I bruger jeres egen lastbil til?
Før der kan gives en landzonetilladelse, skal sagen i naboorientering, hvilket vil sige, at jeres naboer får to uger til at komme med kommentarer. Når sagen er afgjort, skal en evt. tilladelse offentliggøres i avisen, og der er 4 ugers klagefrist.

Mvh
Charlotte

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-09-08 20:41

Det kræver lige lidt flere oplysninger.... Hvad er formålet med lastbileren/parkeringen? Hvorfor har i søgr om tilladelse? Hvad har i oplyst til kommunen?

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 18-09-08 20:43

Der er en borger der har spurgt kommunen om det kan være rigtigt at vi må have 3 lastbiler parkeret på vores egen private landegendom i landzone. Vi har aldrig bedt om en landzonetilladelse, det er noget kommunen har fundet på.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-09-08 20:51

Hvad er det for en ejendom? Størrelse? Jeres egne biler? Genere de nogens udsigt?

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 18-09-08 20:57

nedlagt 4 længet landejendom - 2 tdr jord - 1 vores egen, 2 firmalastbil - 3 skrældebil (Den må ikke holde inde i byen da den genere folk - de siger at den lugter )
Nej, der er ikke nogen der bliver generet af dem, da de holder bag ved vores længer.
Har spurgt de omkringliggende naboer og de er ikke generet af dem.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-09-08 21:00

Hmm.... Med mindre de taber olie eller på anden måde kunne tænkes at forurene jorden under dem, så kan jeg da ikke se at kommunen kan blande sig... Er det det eneste i har fået fra kommunen?

Hvad er anvendelsen af ejendommen ifl. bbr?

Hvad bruger i jeres egen lastbil til?

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 18-09-08 21:06

Først fik vi et brev hvor der stod at vi drev murervirksomhed samt havde 3 lastbiler tilknyttet til denne virksomhed. Vi har ikke nogen form for virksomhed på vores ejendom. Jeg kontaktede dem pr telefon og fik beskeden at det var iorden, vi måtte gerne have lastbilerne her.
Så kom det andet brev.
Iflg. BBR er det til privat beboelse.
Vi bruger vores lastbil når vi skal ud til havetraktortræk - altså kun til hobby som ikk kan køres med alm bil og trailer.

Der er intet oliespild - samtidig holder de på et underlag lavet af stabil.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-09-08 21:13

Det lyder altså meget underligt.... Tror du/I skal aftale et møde med vedkomne som har skrevet brevet og så få en forklaring på hvad det liger er de har gang i eller har fået oplyst om jer... Traktortræk er en sund interesse Så den bil skal i da ha lov til at ha...

Men når i ikke driver erhverv så kan jeg altså ikke se de kan forbyde jer at ha dem holdene, har da selv min firmalastbil holdende i gårdspladsen, og det er der da i nogen der har påtalt.... Heller ikke at jeg på et tidspunkt havde 5 personbiler og en lastbil holdende

Så op og snak med kommunen og få en afklaring på hvad det er for en "sag" når i ikke har lavet en sag....

Er lidt nysgerrig i udfaldet også da det jo kan ha betydning for mange andre end jer hvis de kan blande sig i det...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 21:14

At der kræves landzonetilladelse må være pga. i bruger arealerne til andet end de oprindelig er godkendt til....

Men det burde ikke være noget problem at få en sådan....

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 18-09-08 21:15

Jeg skal nok give svar på hva der yderligere sker i sagen - vi beder om agt indsigt imorgen når de åbner på kommunen.

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 18-09-08 21:17

den er godkendt til privat beboelse - det er da osse privat - jeg bestemmer vel selv hvem der skal holde på min matrikkel - det er vel mig der betaler ejendoms skat eller er det kommunen ?
Må andre så heller ikk have 3 personbiler holdende ? det er vel det samme.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-09-08 21:17

Venter spændt på nyt og håber det er en misforståelse og i slipper for bøvl

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 18-09-08 21:18

Nu må vi se hva det ender med - min mand er ihvertfalr RASENDE

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-09-08 21:21

Hehe kan godt forstå ham

Men husk at køle ham ned inden i snakker med kommunen, De er jo nemmere at snakke med i en stille tone og noget ku jo tyde på nogen misindformere dem....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 21:32

Citat
jeg bestemmer vel selv hvem der skal holde på min matrikkel

Nej - netop ikke...

Havde det været personbiler havde det været en anden snak....

Lastbiler (og der er grænsen nok de 3.5 t) må ikke holde på "Privat beboelse"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-09-08 21:56

I kan prøve at spørge politiet om der er noget hos dem der forbyder lastbiler.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-09-08 23:56

Ingen kan blande sig i at du har en lastbil du bruger til privat brug og det er ligegyldigt om den vejer 1 - 5 eller 20 tons.

Hvis du derimod begynder at inddrage din beboelse der ligger i landzone til parkeringsplads for erhverskøretøjer ja så kan du godt risikere at skulle have en tilladelse.

Som udgangspunkt må man intet i landzone som man ikke har fået tilladelse til.

Jeg tror dog det klogeste du kan gøre er stille og roligt at snakke dig frem til den bedst mulige løsning og så derefter gøre som det passer dig.

Det værste du kan risikere er at der går nogle år og du så får et påbud og når du har fået nogle stykker af dem så bliver du truet med bøde. Så opfører du dig ordentligt et par måneder søger tilladelse til parkering igen, anker et eventuelt afslag og bbegynder at parkere igen og på et eller andet tidspunkt går sagen i sig selv igen.

Hvis sagen spidser helt til og ender i en bøde så vil den for den type overtrædelser være i størrelsesordnen 1000 - 4000 så bare tag det roligt.

Men sørg for at få søgt.

Kommentar
Fra : lifli

Dato : 23-09-08 13:52

Så er sagen afsluttet.
Vi må gerne have 3 lastbiler uden tilladelse, men heller ikk flere.
Der er aldrig blevet truffet nogen afgørelse i lignende sag, så det er de ansatte i afdelingen der har vurderet sagen.

[CODE]Jeg havde ikke held med at finde afgørelser om lignende sager, så vi har diskuteret jeres sag i afdelingen og er nået frem til at jeres tre lastbiler under de givne omstændigheder ikke kræver landzonetilladelse.[/CODE]
Mvh
Charlotte

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-09-08 14:41

Tillykke med det fredelige udfald

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-09-08 20:09

Hey tillykke med det

Underlig sag men go udgang....