/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ud-og tilbage HD i "Udu"
Fra : ingelein
Vist : 539 gange
50 point
Dato : 18-09-08 18:51

Hej
Jeg skulle jo prøve at sætte en lidt større HD i min maskine. Jeg fik sort skærm og intet andet efter at Ram var talt op. Kunne slet ikke få gang i noget. Så jeg satte den gamle HD ind igen.

Den gamle HD ville ikke starte op. Jeg kunne gå ind i SET UP, men det var også det hele.

Så tænkte jeg at det kunne være at jeg kunne starte op med Operativsystemet i CD drevet. Men det var som om CD drevet ikke virkede. Så prøvede jeg med en gammel "START" diskette fra Win 98.
og kunne komme et lille stykke af vejen. På et tidspunkt var jeg ikke længere i stand til at huske Dos kommandoerne - og mit tastatur virkede heller ikke længere. Kolon sad på æ-.osv.

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kommer i gang. Eventuelt alligevel med den lidt større HD som jeg har liggende?

Hvis CD-drevet er stået af, er der vel ikke noget at redde?

Mange hilsner Ingelein.

Sådan set havde jeg sagt farvel til hele "kassen", men i dag manglede jeg nogle filer, som evt. kunne ligge på den gamle HD.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 18-09-08 19:14

Citat
men i dag manglede jeg nogle filer, som evt. kunne ligge på den gamle HD.

Så får du bare fat i en harddiskboks (et par hundrede) så kan den sættes til USB som extern harddisk....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 19:16
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-09-08 19:20

Hej Ingelein,

et par enkle spørgsmål (som du selvfølgelig allerede har kontrolleret):

1: Sidder HD og CD-drev på samme kabel? - Har du kontrolleret at stikkene sidder korrekt?

2: Hvad med jumper på den Gl. og den nye HD - sidder den som Master?

3: Er den nye HD formatteret?

4: Og har den nye HD større kapacitet en dit bundkort kan klare?

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 19:20

Virkede den overhovedet med den gamle harddisk ????

Så burde den jo også virke når den kommer i igen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-08 19:49

Hvis en defekt HD sættes ind - kan den ødelægge IDE-porten, og så kan den gamle heller ikke køre på den port.
Der er to porte på motherboard - så du kan prøve at sætte den gamle HD til den anden port.

Hust altid også at sætte strømkabel til for ellers vil datakablet trække strøm og > kaput port.

Ps. Jeg har selv en gang knallet 2 skt motherboard på den måde.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-08 20:30

Øj - Øj,
Hvor er jeg glad for alle Jeres gode forslag.
@Refi - Jeg fatter ikke, hvordan det virker med den "THansen" box. Er det et lille kabinet, hvor HD'ens stik placeres i nogle tilsvarendestik inde i boxen - og der så er ledninger til et USB inde fra boksen og ud?
Ja, den virkede fint med den gamle HD, jeg ville bare gerne have en større. Den gamle virker vel også igen med den rigtige mand/kvinde ved roret. Da jeg prøvede med start disketten fra Win 98, kom Win 98 opstartsbilledet frem et øjeblik.

Men jeg lander ved at jeg skal taste en vilkårlig tast for at starte op på CD-drevet. Jeg har på fornemmelsen at det drev ikke starter op. Normalt kan jeg høre en svag brummen når det starter.

@Eyvind - mener du at der er to "lakridsbånd" i maskinen? Det skal jeg se efter. Og jeg har sat dem rigtigt til hhv. HD og CD - det står printet på de to lakridsbånd.

Hilsen Ingelein = tysk kælenavn for Inge = lille Inge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 20:41

Harddiskboxen er blot en kasse du lægger din gamle harddisk ned i...

Så har du en extern harddisk du kan sætte i USB på en anden komputer og derved komme til filerne....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-08 21:07

Nå jeg troede de var Norsk.

Hvis du har win 98 på den comp - så kan programmet installeres oven i den gamle 98 uden at der mistes filer /dokumenter / billeder
Men der må ikke formateres først.

Den box Refi henviser til, ser ud til at være rimelig nem at montere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-08 22:27

Hej
Jeg tør næsten ikke skrive det, men der var ikke Win 98 på computeren - men Win XP. Jeg troede at jeg kunne få den igang med en Win 98.

Nu ikke flere vittigheder til mig vedr. denne tåbelighed. Jeg turde faktisk ikke skrive overskriften til dette indlæg som UD-IND - HD i "Udu". ................ af frygt for nogle sjofle indlæg

Hvordan gør man så, hvis det er en helt ny harddisk man vil have ind på PC'en? Så står skidtet vel også i stampe og venter på et eller andet input. Jeg har en lovlig XP skive.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 19-09-08 02:58

Ja, så propper du vel bare den lovlige XP skive i, og installere den på harddisken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 08:59

Som du hen af vejen fremstiller problemet er der nok ikke så meget at gøre....

At sætte ny harddisk i en komputer hvor de andre dele tilsyneladende heller ikke virker, er ikke nemt....

Hvis ikke dit cd/dvd-drev virker hjælper en cd ikke meget....

Så først og fremmest skal du have den til at køre med den gamle harddisk.... (der burde jo ligge et brugbart system på den....)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-09-08 09:21

Jeg går ud fra at du har data på den gamle harddisk, som du gerne vil hente.

Ok
Sæt den nye harddisk i comp.
start comp med din XP CD
Lav en ny installation
Når den kører så kan du prøve at sætte den gamle harddisk i som slave og måske læse den.

Ved udskiftning af harddiske og andeyt inde i comp. skal strømstikket tages fra.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-09-08 09:58

Hej igen
Tak for alle gode input.
Ja, jeg tager altid alle ledninger ud og husker også at sætte dem i igen.

@refi - du har sikkert ret. Jeg må se at få CD-drevet til at fungere igen. Det har også drillet mig for et års tid siden, hvor det ikke ville køre. Et nyt koster 1400 kr. til Compaqen, det er et specielt Small Form Factor drev. Men jeg kunne måske sætte min eksterne Brænder/CD drev til i stedet for, for at se om det virker med det i. Måske kan maskinen slet ikke læse fra USB sådan som den har det nu?

Måske har jeg også ødelagt noget ved at prøve at starte med startdisketten for et ældre OS = Win 98?. Men jeg prøver først med den eksterne CD/Brænder.

Ja, det var for at få fat i nogle data, jeg gerne skulle have den gamle HD til at køre igen.
Det var tænkeligt at den kunne køre som slave i min anden stationære PC, men der er OS ikke ens. Det ene er XP prof, det andet Home edition.

Jeg kan ikke svare før i eftermiddag.

Mange tak for Jeres bidrag
Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-09-08 10:05

Så anskaffer du bare sådan en harddiskbox.....

Så har du adgang til dine filer i den anden PC...

Og en extern HD kan jo altid bruges og udskiftes efter behov

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 08-10-08 13:24

Tak for svaret refi.
Barnebarnet har taget HD'en med hjem. Han har sådan en boks og redder mine filer.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 13:49

Super....

Selv tak....