/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Komplekse tal i fysikken
Fra : jonas_3434
Vist : 1111 gange
100 point
Dato : 18-09-08 18:41

Kan nogen give eksempler på, hvad komplekse tal kan bruges til i fysikken?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-08 19:32

Ja, al bevægelse kan beskrives ved hjælp af differential ligninger.

Brøken output/input kaldes overførsels funktionen, med poler og nulpunkter.

Polerne er typisk komplekse tal, der skal ligge i den negative halvplan for at systemet er stabilt.
Klassisk regulering teori...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-08 19:38

Hvis begrebet overførsels funktion ikke er dig bekendt,
se her på engelsk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_function

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-09-08 19:51

Jeg arbejder til dagligt med digital signalbehandling inden for telekommunikation, her er signalerne (det der sendes og modtages) komplekse "tal".

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-08 19:52

Se f.eks: http://en.wikipedia.org/wiki/Phase-shift_keying
Det er ganske vist elektronik, men dog en art fysik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-09-08 20:02

Jeg ville ikke gøre det for kompliceret,
men må nu tilføje, at hvis de pågældende systemer ikke er kontinuerte,
men reguleres med discrete digitale controlere,
kan man ikke anvende simpel la place s overførsel, men må bruge z tranformation,
og så bliver det hele endnu mere kompliceret som du ser i det sidste indlæg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-08 23:02

Jeps: Alle steder, hvor sinusformede vekselstrømme løber igennem komponenter, som ikke er rene modstande. Det vil sige kapaciteter, selvinduktioner - enten rene eller kombineret med ohmsk modstand. Det betyder eksempelvis, at hvis du seriekobler en motor og en kondensator og forbinder til lysnet med en effektiv spænding på 230 Volt, så risikerer du, at der kan måles 350 volt over motoren og 400 Volt over kondensatoren.
Nærmere detaljer koster en del studeren og en del tegnearbejde med passer og lineal.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : jonas_3434

Dato : 30-09-08 19:49

Tak for svaret BertelBrander. Det forstod jeg da lidt af