/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lønindkomst 1950
Fra : bkr48
Vist : 4650 gange
50 point
Dato : 18-09-08 09:56

Kan nogen sige hvad en årsindkomst cirka var omkring 1950, for en arbejdsmand.
Alt taget i betrakning,hvad skal man tjene i dag, for at det udgør det samme.Jeg går ikke op i bagateller, kun af ren og skær nysgerrighed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-08 10:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 10:04

Citat
Stort drengerøv på 60 år.

Du må da selv have en ide fra din barndom...

Citat
Jeg begyndte altså den 1. maj 1950, og månedslønnen var 350 kr. Den 5. maj blev vi alle kaldt ned på Kragnæs' kontor, og så var der udbetaling af gratiale. Humøret var højt. Der blev købt en ekstra sølvske eller noget til det spisestel vi samlede på. Da samlede piger på udstyr. Vi var alle ugifte i driftsbogholderiet.
Pigerne var næsten alle fra landet, og mændene kom fra Århus. Mændene fik i øvrigt mere i løn end os piger. Det gik vi nu ikke så højt op i.
Grethe Thorup om Grenaa Dampvæveri i 50'erne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-08 10:07

Hvis du ved, hvad en arbejdsmand tjener i dag, så kan du bruge denne

http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 10:08

Findes der arbejdsmænd/kvinder i dag

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-08 10:11

Et eks. hvis årsindtægten på nuværende tidspunkt er 200.000 kr. , så svarer det til en årsindtægt i 1950 på ca. 12.800

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 10:15

Eller...en månedsløn i 2007 kr på 20.000 kr. svarer til en månedsløn i 1950 på 1.280 kr

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 10:18

Jeg kan se jeg fik for lidt i løn i 70 erne

Kan man klage ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 10:19

Ja....der hvor du solgte dine mælkemærker

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-09-08 10:23

Ans skrev
Citat
Hvis du ved, hvad en arbejdsmand tjener i dag, så kan du bruge denne
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx

Nix
Du kan omregne hvad en vare ville koste i 1950 (hvis den følger gennemsnittet). Lønnen var mindre. Med andre ord: I 1950 kunne du købe færre rugbrød for en dagløn end du kan idag. Levefoden var langt langt mindre. Måske ikke m.h.t. rugbrød, men bil, ferier, tøj, varige forbrugsgoder, restaurent etc.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-09-08 10:24

refi skrev
Citat
Jeg kan se jeg fik for lidt i løn i 70 erne

Ja, efter den beregning fik stort set alle for lidt i løn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 10:31

Jeg mener også selv at jeg faktisk fik en GOD løn i forhold til andre.....

Så den beregning dur vis ikke lønmæssigt....

Men rigtigt - det er en prisstatistik ikke en lønstatistik...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 10:38

Til gengæld var, så vidt jeg husker, bl.a. offentlig transport vanvittig billig i forhold til i dag....

Biografbilletter 1 kr....

Hvor kommer du i dag i bio for 12 kr.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 10:47

75 - 100 kr for en biobillet / transport m. sporvogn ca. ½ pris. - 85 øre for en ligeud, en omstigning kostede en smule mere. 85 øre svarer til 10,75 kr

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 18-09-08 11:24

Refi for pokker.
Jeg er da blevet så gammel,både dement,hjulbenet,skaldet,ingen hår på hovedet og halv blind. Det er min førehund der hjæjper med at skrive, derfor opstår der tit stavefejl,grammatikken er heller ikke 100%.Du må bære over med min hund. .
Du har en god hukommelse, så du ved sikkert også jeg har haft et spørgsmål ang.styrke i briller.
De var til hunden,den er også gammel................??????????.
Refi jeg er født i 1948, var 2 år i 1950 :metamatikken fejler ikke noget:,dengang fik jeg ikke løn.Men det kan ses idag,jeg fik noget at spise?.
Har været ved at rode i gammelt slægthistorie,der stødte jeg på følgende.
En langt ude i familien gjorte x gravid i 1950,han gav sin broder 50.000 kr.for at gifte sig med x.og sørge for barnet.Ham der gjorte x gravid erkendte sig faderskabet på dåbsattesten.
Nu kan jeg danne mig en indtryg af, hvad det svarede til af årsindkomster for broderen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 11:29

Du kan da i hvert fald se HVAD det ville svare til i dagens købekraft... (selvom det nok skal være UDEN moms )

1 lille million.....

Ret dyrt for et "lørdagsknald"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 11:30

50.000 / 1950 kr. svarer til 781.380 / 2007

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 11:31

Dyrt...Ja han skulle ha taget er 10 turs kort

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 11:33

Citat
Jeg er da blevet så gammel,både dement,hjulbenet,skaldet,ingen hår på hovedet og halv blind

Jeg er selv en 48er men kan IKKE genkende ovennævnte symptomer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 11:38

Citat
De første kondomer blev opfundet i midten af det 16. århundrede, men de var ikke særlig behagelige, og derfor brugte næsten ingen dem. Med tiden blev kvaliteten af kondomer bedre og bedre. Kondomer blev først lovlige i Danmark i 1880'erne; før dette var det ulovligt og kunne medføre bøde både at bruge og sælge dem.

Han er nok fra før 1880

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 11:40

De var vist lavet af fåre eller gedetarme, med en yndig sømandsknude i spidsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 11:42

Dengang kunne man sige, at man havde haft banditten i tarmen, uden at der lå noget homoristisk i det

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-08 11:46

Apropos at have den i noget......

En ung mand kurtiserer en smuk pige på et diskotek. Han spørger hende, hvor hun oprindelig er fra. Hun fortæller at hun er fra Holstebro...hun er barnefødt der. Han spørger hende om der slet ikke er noget københavner i hende...Nix svarer hun. Kunne du tænke dig at få det, spør han sødt

Det har osse meget med økonomi at gøre...Sorry

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 18-09-08 12:01

Den var da brugbar alligevel

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 18-09-08 12:03

Citat
Eller...en månedsløn i 2007 kr på 20.000 kr. svarer til en månedsløn i 1950 på 1.280 kr [Blink]

Jeg ved ikke hvor mange måneder du har i et år klumme

Som en yngre deltager er det da meget rart at vide hvor meget man skal spare sammen nu til dags hvis man skulle være uheldig at det har været en dårlig tarm der har ligget i lommen lidt for længe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 12:25

Hvad mener du Berno... Jeg snakker ikke om et år, men udelukkende om en måned i 2008 henholdsvis 1950, med en løn på 20.000 kr. henholdsvis 1280 kr. eller på årsbasis 240.040 kr svarer til 15.360 kr.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 18-09-08 12:26

Der stod
Citat
Et eks. hvis årsindtægten på nuværende tidspunkt er 200.000 kr. , så svarer det til en årsindtægt i 1950 på ca. 12.800

lige over din kommentar

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 12:35

Hmmm Jeg fatter ikke en dyt LOOL Men det skal du ikke tage dig af

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 14:11

Citat
Jeg ved ikke hvor mange måneder du har i et år klumme

Da klumme ikke forståt skal jeg da gerne svare....

nuværende 200.000 pr år er pr. dengang pr. år 12.800

nuværende 20.000 er dengang 1.280

nuværende DAGLØN 20.000 var dengang 1.280 pr dag.....

Nuværende TIMELØN 2000 var dengang 128 pr time

Antal måneder pr. år har INTET med regnestykket at gøre

Så klumme har skam ret - du må have skolepengene tilbage berno82

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 18-09-08 14:28

hvordan kan 200.000 om året give 20.000 om måneden det var det jeg ville frem til

Nu ved jeg ikke lige hvad dagløn har med sagen at gøre, men en dagløn på 20.000 æyder ikke af vejen

Men jeg skal straks sende en ansøning til kommunen om tilbage betaling

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 14:34

Citat
hvordan kan 200.000 om året give 20.000 om måneden

Det er DU den eneste der har påstået - hvor ser du det ellers....

ALLE udregningerne er jo fiktive - det er forholdet det drejer sig om....

Det kunne også have været 10.000 - 640

Citat
men en dagløn på 20.000

Ja - man skal bare have det rigtige job.....

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 18-09-08 14:38

Jeg havde bare set de 2 kommentarer som sammenhængene og fra Klumme...

Det fiktive er jeg med på, der er vel ikke nogen der får så meget som 20.000 om måneden i 2007 :DD

Nogen der vil bytte et par friske øjne (der ganske vidst ikke ser så godt) til nogle gode

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 18-09-08 15:51

Til Klumme.
Jeg kendte den omtalte buk,fra 1950?.Kendte jeg ham ret, brugte han også en 10 turs kort?. Ikke nok med det, han tog også en omstigning. 1/2 senere var en anden kvinde gravid???.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 18-09-08 16:03

Ja det var tider dengang.
Da kostede for 5øre bolsjer KUN en 5øre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-08 16:16

I 1950 købte jeg en sodavandsis for 25 øre...............................kontant.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 16:21

Det svarer til 4,00 kr i 2007. Det kan du ikke få en sodavandsis for i dag.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 16:22

Måske i Aldi med farve og giftstoffer i LOOL

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 16:38

Hjemmelavet - de kan laves billigt

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-08 17:09

Hej
i 1960 tjente jeg som udlært korrespondent 625 kr. hos Haustrups i Odense
Min gemal var lige færdig som ing. og tjente det dobbelte!
Vi har lige smidt alle gamle papirer væk - så det stod der sort på hvidt
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 21:13

625 kr. for et år...Det var ikke meget Ingelein, selv om pengene var mere værd dengang.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 18-09-08 21:34

Har fået svar på mit spørgsmål.
Hvem skal have poin???
Refi eller Klumme.
Det bliver Klumme,har afleverede også en vits>historie<

Fra Klumme#
En ung mand kurtiserer en smuk pige på et diskotek. Han spørger hende, hvor hun oprindelig er fra. Hun fortæller at hun er fra Holstebro...hun er barnefødt der. Han spørger hende om der slet ikke er
noget københavner i hende...Nix svarer hun. Kunne du tænke dig at få det, spør han sødt

Tak til alle
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : bkr48

Dato : 18-09-08 21:35

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-09-08 21:40

Svret have blot INTET med spørgsmålet at gøre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 21:45

Du er bare skide misundelig, fordi jeg er klogere end dig Bille æv bæv. LOOL Se svar 18-09-08 10:15

Tak bkr48....det er alt for meget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-08 21:52

Citat
det er alt for meget

Hvor er det dog irriterende at give dig ret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-09-08 22:12

LOOOOOL

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-08 22:20

Hej
Ja, funktionærer tænker kun i månedsløn
Hilsen Ingelein