/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
larmende vandrør
Fra : tanya123
Vist : 3450 gange
20 point
Dato : 18-09-08 07:47

Hej!
Vi har det samme problem hvert år, når vi tænder for varmen. Vores radiatorer begynder at larme rigtig meget. Det er så man vågner om natten. Det kommer og går, men er der for det meste. Vi har prøvet at lufte radiatorerne, men det virker ikke. Så har vi fået at vide at dte kan være når vandet bliver pumpet rundt, og det så slår ved nede ved hullet i gulvet. Men jeg synes bare ikke lyden kommer dernede fra. Det er i alle husets radiatorer.
Er der nogen som kan hjælpe?
Mvh
Tanya

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-09-08 08:01

Materialer udvider sig ved varme, og det som sker er at jeres anlæg, som for det meste består af jern, arbejder, og de største lyde tror jeg kommer fra de ophæng som radiatorerne er ophængt i, - det kan også være hvor rørene går gennem gulv, og lignende. Hvis du kan komme til at smøre pågældende steder, med silicone, eller kobberfedt, vil du sikkert kunne minimere dine lyde, men det kræver da lige en indsats.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-09-08 08:15

Ud over varmeudvidelse, som bør stoppe, når rør (og omgivelser) er opvarmet, så kan det også være tale om luft i systemet. Udluft dine radiatore - bedst med den radiator som er øverst/sidst på strengen/systemet. Fortsætter problemet efter udluftning, så kunne det være en idé med en automatisk udlufter... men snak lige med en VVSer først.
Held og lykke med varmen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-09-08 08:50

Hej Tanya.
<stilkene> er inde på noget i sin kommentar, jeg har som mangeårig VVS´er oplevet jeres problem mange gange.
Langt de fleste gange er det nogle lyde som opstår når radiatorerne bevæger sig på de ophæng de hænger på, på væggene eller der hvor rørene går igennem vægge og gulve. Både rør og radiatorer udvider sig når de bliver varme, endda mere end mange tror, og derfor skubber radiatoren sig i ophænget og rørene skubber sig igennem de huller der er lavet til dem. Ofte er disse huller lavet så de passer "for godt" - det medfører at bevægelsen foregår i små ryk og det giver selvfølgelig en lyd fra sig, det er meget svært at fastslå præcis hvorfra lyden kommer da den jo forplanter sig igennem hele systemet.
Hvad radiatorbæringerne angår er rådet med kobberfedt en rigtig god løsning, det kan købes i de fleste byggemarkeder eller hos T.Hansen - det er ikke så let at komme til disse ophæng bag på radiatoren, men en lille pind eller et stykke bukket ståltråd kan bruges - så "smører" du simpelthen der hvor radiatoren hviler på ophænget, så den lettere kan glide frem og tilbage.
Det er lettere at komme til der hvor rørene går igennem - her kan du også bruge kobberfedt, men jeg har ofte haft held til at fjerne en stor del af støjen med noget madolie (f.eks. solsikkeolie) - især hvis det er huller igennem træ er olien effektiv.
Det hele er et spørgsmål om at smøre lidt der hvor bevægelserne foregår, det fjerner støjen - du ved som man siger: Den som smører godt, kører godt
Held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-09-08 15:41

Tja det vil fordi varme får metal og andet til at udvidde sig.

Men har i prøvet og give rør og samlinger nogle gode bak med en rørtang sådan at rust osv inden i løsner sig og dreje på rørne bare lidt, det kan være de har en spænding i sig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-08 16:20

Og er det bankelyde kan det være:
Forkerte thermostater
For højt pumpetryk da de fleste radiatorthermoster er næsten lukkede.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 20 point
Dato : 24-09-08 20:10

Det kan fjernes, det er bare et spørgsmål om hvilken løsning I skal bruge.

Jeg går ud fra I har en gaskedel, da det langt de fleste gange, er her problemet opstår. !!!!

Knirkelydene kommer som forklaret korrekt højere oppe, pga. temp. forskelle.

ENTEN når kedlen er færdig med at lave varmt vand, og de ca. 90`C varme vand, den arbejder med til dette, bliver skyllet ud i radiatorsystemet.

ELLER fordi Jeres radiatore, når de åbner sidder på en kold (afkølet) streng.

Løsningen ( den dyre og grimme ) er at placere en buffertank på fremløbsrøret til centralvarmeanlæget, så de store tempr. forskelle ikke opstår.

Nogle gange må man vælge en buffer med spiral, for at få lydene fjernet.

Men I kan selv gøre noget for at formindske knirkelydene. ( Jeg tror ikke på I kan få dem helt væk )
Skru OP for Jeres termostater ( helt op, i de rum der skal være varmest ) og NED for fremløbstemp. på kedlen. Så vil I undgå store temp. svingninger og dermed opnå, et mere lydsvagt anlæg.
Styr herefter varmen på drifttermostaten og ikke på radiatorene.

I kan også ( HVIS det er en gaskedel ) få monteret et by-pass under gaskedlen, så vil noget af det varme vand løbe direkte til kedlen, og det hele løber så ikke ud i anlæget. Igen mindre temp. forskel og mere lydsvag anlæg.

Rust eller luft i rør, kan ikke få dem til at knirke.....

Hilsen
Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : tanya123

Dato : 25-09-08 11:13

Tak for svaret Gasmanden2.
Jeg vil se om det ikke kan løse vores problem:)
Tanya