/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Røde tomater :-c
Fra : modersvilje
Vist : 3300 gange
100 point
Dato : 17-09-08 19:38

Jeg ville så gerne have røde tomater i mit drivhus
Men igen i år er det ikke lykkes at få dem røde
Jeg får masser af grønne tomater, flere end vi kan spise som syltede

Hvad gør jeg forkert?
En nabo fortalte mig, at det er fordi jeg har også en vindruer i drivhuset,
er dette rigtigt eller??????

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-09-08 19:42

jeg kender intet til om vindruer skulle have en betydning - men hvis de har den rigtige størrelse kan du jo forsøge at plukke dem og lade dem ligge et meget lyst sted (for eks vindueskarm) og se om de så bliver røde .

jeg havde problemet for et par år siden og gjorde netop det - og de blev røde og modnede fint.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-09-08 19:45

Se det ved jeg ikke - men jeg ved, at du kan plukke de halvmodnede/grønne tomater, som derefter pakkes ind enkeltvis i avispapir, og opbevares mørkt f.eks hylde i køkkenskab. Her modner de videre. Kan også bruges, hvis man kan se, der er flere røde tomater på vej, end man lige kan spise nu.

Men du kan læse om de ikke røde tomater her
http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/1225.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-09-08 19:45

Du giver dem for meget gødning, så sætter de mange blade og bruger krudtet til det. Eller også har du plantet dem for sent. Du kan plante tomater i drivhus i april, så har de tid til at få mange frugter.

Hvor stort er dit drivhus?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-09-08 19:52

Hej.
Jeg har også en vindrueplante i drivhuset. Foruden mange flotte drueklaser, er der også mange røde tomater - så dét er i hvert fald ikke årsagen!
Spørgsmålet er så; får dit drivhus nok sol og varme? for det er jo drivkraften! Der ud over skal tomatplanterne have drivhusgødning i vandet, og alle de ekstra skud der fremkommer i grengaflerne, skal nives væk, for disse tager kraft fra selve hovedplanten.

Mit drivhus stod tidligere i for megen skygge, drivhuset blev flyttet i fuld sol, og vupti kom der flere, større og tidligere frugter. Lækkert!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-09-08 19:53

Det har ikke noget med vindruer at gøre. Vi har altid haft vindrue i drivhuset, men har da også altid passet dem ved nibning, og tilbageskæring, så ikke de dominerer hele huset.
Selvfølgelig skal tomaterne have luft - varme - sol, - så hvis det er opfyldt, vil du da ikke have problemer. --- Hvis da ikke der findes en sort, som aldrig bliver røde.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-09-08 20:31

Hej Alle
Der er flere af naboer der har en tomat-plante stående i en plantesæk op ad en mur
De får masser af røde tomater,
men til gengæld får jeg masser af agurker, så vi bytter.
Jeg laver også både meloner og auberginer uden problemer,
så mit drivhus må stå rigtigt?

Men til næste år ville jeg så gerne kunne spise mine selv-dyrkede røde tomater

Jeg var på vej ned for at "slagte" min vindrue, det er jeg glad for at jeg ikke behøver
Helt ærligt, jeg er ikke flink til at nive sideskudene,
ifg. Søren Rye er det ikke nødvendigt hvis der er plads,
den købte jeg straks!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-09-08 20:59

Godt du ikke ryddede din vindrueplante. Denne kan du med fordel også beskære, så den ikke bliver altfor voldsom. Forøvrigt skal også flest mulige sideskud (i gren/blad gafler) nives væk i hele vækstperioden, så planten ikke bliver for uoverskuelig og voldsom. Jo bedre du niver væk, desto større drueklaser. Selve klipningen/beskæringen af planten skal foregå i den koldeste periode om vintern, f.eks. januar.

Over til tomaterne. Såkaldt "Søren Rye-råd" skal man ikke altid stole på, han er lidt rundhåndet i blandt.
Nu er vi kommet i den mere kølige efterårsperiode, så det hele går langsommere. Endnu får jeg nok 4-5 agurker, og fire meloner er også klar. Tomaterne er jeg så småt begyndt at tage indenfor. Jeg tager dem når de er svagt rødlige og lægger dem i en glasskål i vindueskarmen.
Husk for øvrigt, de grønne blade er gode for planterne - det er fotosyntesen her, der bevirker sødme og rødme til frugt og grønsager, - men igen - alt med måde.

Dejligt med rare naboer.
MVH Akle

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 18-09-08 09:52

Husker du at beskærer tomatplanten? Hvis ikke, så giver du næring til alt andet end lige tomaterne.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 18-09-08 11:39

Hørte engang en forsker sige at satte man noget rødt op ved dem, så ville de blive mere røde.

Om det passer ved jeg ikke.
Men i så fald, så kunne din teori om vindruer måske godt passe.

Men blot en tanke.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-09-08 13:25

Det har jeg prøvet, uden held!!!
<<Hørte engang en forsker sige at satte man noget rødt op ved dem, så ville de blive mere røde.>>

Jeg skal nok forsøge at nive sideskudende til næste år,
og så håbe på det bedste!!!!!
Jeg ved godt at man kan tage de grønne tomater ind til modning,
men det er solmodne tomater jeg går efter

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-09-08 13:56

Det er da helt uhørt at du ikke har røde tomater,- nu er der altså også tomater der er gule . Men spøg til side. -Vi har vel spist modne tomater siden først i juni måned, så mistanken er at solen og varmen ikke kan nå dine planter.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-08 20:28

Hvis du ikke niver sideskuddende og nogle af de store blade så for du aldrig røde tomater. Nivning og beskæring giver røde tomater. Giver du for meget gødning så går det ligesom med jordbær, for meget bladmasse og for lidt frugt. Man kan ogspå være for god af sig.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 23-09-08 08:04

Hej!
Jeg bliver jo nød til at lukke!!!!
Ved jo ikke om jeg får røde tomater til næste sommer, men.......
Jeg vil forsøge mig med kun en plante nive beskærer, klippe osv.....

Jeg bruger ikke drivhus-gødning, men brændnælde-vand lidt økologi er vel OK
Iøvrigt har jeg en plante med gule tomater, det går lidt bedre, 8-10 gule i år

MVH
Modersvilje