/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Choker dr.big
Fra : Nilsen2005
Vist : 1430 gange
150 point
Dato : 17-09-08 17:55

Har en pgo.dr big med el choker.
Undrer mig over hvordan chokeren den virker
hvad får den til at slå til og fra (styrer den)?

Mvh
Allan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-09-08 19:06

Tror det er bimetal

Kommentar
Fra : Nilsen2005

Dato : 18-09-08 13:02

Det er da en mulighed
men der bliver jo aldrigt varmt i kaburatoren på sådan en
så må der jo side en føler et eller andet sted.
Skal der blive ved med at være strøm tll chokeren når motoren kører?

Mvh.
Allan

Kommentar
Fra : Nilsen2005

Dato : 18-09-08 13:35

Jeg har lige fundet ud at jeg vrøvler lidt
for der kommer jo luft til kaburtoren via luftfilteret
som igen trækker luften fra en slange som går ned til et dæksæl der
dækker cylinderen
Så når motoren bliver varm så bliver insugningsluften også varmere
sorry
Men er det dét der får chokeren til at slå fra?

mvh.
Allan

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-09-08 15:00

Tror jeg, men er ikke sikker

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 150 point
Dato : 18-09-08 15:30

Jeg regner med der sidder sådan en choker på en dr big :
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/karburator.html#automatiskchoker

Den slå til og fra sådan her:

Din scooter har stået natten over og er kold så nu er chokeren neutral og nålen er længst inde i chokeren. Nu er der fri adgang for benzin kan gå direkte fra svømmehuset i bunden af karburatoren gennem en genvej og ud lige efter gasspjældet.
Når motoren startes så bliver der suget benzin gennem denne genvej.
Når motoren køre bliver der giver strøm til chokeren som indenholder et varmelegme som bliver varmt og skubber nålen ud og dermed lukker den for genvejen. Der tager 1 minut eller 2 for nålen at komme helt ud så den lukker lidt efter lidt.

Når du så stopper motoren og strømmen afbrydes til chokeren så tager det også nogle minutter før nålen kommer ind igen.

Benzin genvejen virker kun når gashåndtaget er sluppet så hvis man giver gas når det startes så kommer der ikke benzin igennem denne vej så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-09-08 21:40

Altså en bimetal ting

Kommentar
Fra : Nilsen2005

Dato : 20-09-08 19:03

Tak til scootergrisen.
Det er nu ikke den samme karburator som du viser på dit link
men chokerdelen er magen til.
Jeg har erfaret at hvis man tager chokeren af og sætter strøm til
så vil nålen blive skubbet ca. 4 mm ud efter ganske kort tid.
Hvis man tager hele karburatoren med choker af og sætter et sugerør i genvejen så kan man puste luft igennem, hvis der sætter strøm til, vil genvejen lukkes efter kort tid.

Så det er desværer ikke min choker der fejler noget.
Jeg kæmper videre.
Mvh.
Allan

Godkendelse af svar
Fra : Nilsen2005

Dato : 20-09-08 19:05

Tak for svaret scootergrisen.
Mvh
Allan