/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
kan ik' få gamle dos-spil i win2000 til ~
Fra : Merrald
Vist : 263 gange
50 point
Dato : 15-03-03 03:09

jeg har et problem der er ved at gå mig på nerverne: Jeg kan ikke få mine gamle dos spil til at virke på min nye computer...

Her er nogle af symptomerne:

Sensible world of soccer 96/97: Når til punktet hvor man skal trykke på ctrl, for at komme videre, men der sker intet og jeg bliver nødt til at lukke spillet ned....

Duke Nukem 3d: Kan ikke få lyd på, og har prøvet auto-detect funktionen, men uden held....

Cannon Fodder: Samme problem som Duke Nukem...

Hvad skal jeg bruge/gøre?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-03 07:24

Hmmm! Du skal nu nok heller ikke påregne, at de kommer til at virke, men prøv at højre-klik på start ikonet for dit spil, under egenskaber kan du opsætte til at starte i andre 'modes' så som DOS osv. prøv dig frem.
Ellers må du ud og opdatere dine spil.

Go' spilleweekend

Søren

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 15-03-03 09:02

Hej Merrald jeg havde samme problem da jeg for sjovt skulle prøve at spille et gammelt stil som "hexen" og det var virkelig dårligt jeg kunne næsten ikke se hvad der foregik på skærmen..! og det hakkede alt for meget uanset hvad jeg gjorde..!
og det er i hvert fald ikke pga min pc ikke skulle kunne køre det: P4 2,0Ghz - geforce 4 ti 4200 128 mb ddr kører med XP prof.

Så hvis du virkelig gerne vil spille dine spil tror jeg du er nød til at installere win 95 eller noget i den stil igen.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 15-03-03 10:38

Prøv at højreklikke på selve exe/com filen og vælg kompabilitets fanebladet, sæt kompabiliteten til DOS, dernæst ska der findes et lille program der hedder Moslo på nettet, det sløver maskinen til hastigheder hvor DOS spil ka fungere optimalt, mange gange skyldes det at ens nye computer simpelthen er for hurtigt i afviklingen af de instruktioner CPU'en giver/modtager fra spillet. Det er en mulighed der dog ikke virker med alle gamle DOS spil/programmer, men det er forsøget værd, alternativet er at have to OS'er installeret ved siden af hinanden, så som XP/98 eller 2K/98, vær dog opmærksom på at 95/98 SKAL installeres først inden XP/2K, da de to sidste indeholder multi boot opsætningen.

//Kenneth

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 15-03-03 10:39

hmm staver af røven til ka jeg se, det hedder kompatibilitet

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 28-03-03 23:38

Hmm har selv haft samme problem.

der findes 2 måder at løse problemet på.

1. billigeste

Opret et mappe på dit C drev kaldet feks DOS eller DOSSPIL den må ikke overstige 8 tegn (gammel dos begrænsning du v') lav en 98 boot diskette, tilføj dine lydkorts driver (dos driverne til lydkortet) smid diskettet i diskdrevet og genstart, nu burde det være muligt at spille faktisk alle gamle DOS spil da du nu køre i et dos miliø uden om 2K

2. Nemmeste dyrerest
Køb/find en gammel Hd på en 2-3 GB og smid den i Maskinen som slave vælg i biosen at boote fra slaven og installere 98 på den, nu har du en hd med et OS der er kompatibel med de fleste dos spil og har ikke blandet filer med 2K, og så ofter er det vel heller ikke at man spiller de gamle dos spil ?

Benytter selv metode 2 dog bruger jeg en skuffe.

//>Rex<\\