/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Anskaffelse af endnu en kat
Fra : vandborg88
Vist : 1007 gange
50 point
Dato : 15-09-08 15:15

Hej brugere af kandu.dk

Jeg har nu haft en kat i 2 år og er meget glad for den. Nu er der bare det, at jeg godt kunne tænke mig endnu en kat. Men jeg har hørt, at det kan være problematisk at anskaffe sig en kat, når man allerede har en! Jeg har tidligere oplevet at jeg anskaffede mig en kat, da jeg havde en i forvejen - De to katte kunne overhovedet ikke komme ud af det med hinanden og var oppe og slås hele tiden. De var aldrig inde sammen og kunne ikke spise sammen!

Så nu er min bekymring, om jeg kan anskaffe mig en kat og så være sikre på, at de ikke skændes.. Eller er det bare sådan, at når der kommer en kat mere i huset, så kan det kun gå galt? Skal jeg vente til den jeg har nu er død`? Og så anskaffe mig et søskendepar eller hvad vil i anbefale?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-09-08 15:23

Alle katte er forskellige i sind så der er ikke andet for end at prøve og er det en lille killing går det som regel godt.Det er ihvertilfælde min erfaring jeg har 4 katte

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-08 15:53

Jo længere tid en kat har levet alene, jo sværere vil det være at få den til at vænne sig til en kat mere, så når din kat er to år, er det på høje tid at få en mere hvis du gerne vil..

Men på den anden side, vil to katte der bliver venner have meget fornøjelse af hinandens selskab.

Så hvis du gerne vil have en mere, så anskaf en killing, sådan en på ca 12 uger, når den er gammel nok til at flytte hjemmefra sin mor.

Der er selvfølgelig ingen garanti for, at de bliver venner......men i de fleste tilfælde plejer det at gå fint når de lige har vænnet sig til hinanden.

Og en voksen kat ser som regel ikke en killing som en konkurrent, og derfor er det lettere at få en killing i stedet for en voksen kat mere,

Kommentar
Fra : Sonie310

Dato : 18-09-08 20:23

Man skal virkelig passe på når man har haft en kat i lang tid, og så vil anskaffe sig en til.
Altså mit bedste råd er, at du prøver at anskaffe dig en killing, eller en utrolig meget social ældre kat, og så lader dem vænne sig til hinanden i et par dage, og hvis det ikke lykkedes, så skal du nok lave en særaftale fra den person du anskaffer dig den nye kat fra, at du kan aflevere den tilbage, hvis det går helt galt.
Det ville jo være synd for begge katte, hvis de slet ikke kan sammen.

Held og lykke. :)

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 25-11-08 19:12

Med hensyn til at få nok en kat til den kat du allerede har, så gør du følgende. Finder en evt. 4 eller 5 mdr. gammel kat af modsatte køn som din egen. Du må ikke sætte den sammen med din egen kat i første omgang. Hvis du evt. kan sætte den nye kat ind i et rum for sig selv, og så være så meget som muligt inde hos din nye kat, så den kommer til at lugte af dig ihvertfald i de første 2 døgn. 3. døgn tager du din "gamle" kat og evt. sætter den i en kattekasse hvis du har en, så kan din nye kat snuse til den anden uden at din anden kat kan komme til den, og falder det heldig ud, kan du næste dag prøve at sætte dem sammen, det lykkedes næsten altid. Jeg gjorde nemlig det samme da jeg ville have en kat mere, for min "gamle" kat var nemlig også 2 år da den nye kom, og efter 1½ dag, accepterede hun ham ved at slikke ham ovenpå hovedet. held og lykke med at finde den rigtige.