/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Solafskærmning i udestue
Fra : atie
Vist : 8663 gange
100 point
Dato : 15-09-08 11:20

Er der nogen der har erfaring med de der solafskærmnings gardiner man sætter under et termotag i en udestue der bliver alt for vam om sommeren.. Her på dette link lover de jo rigtig meget, man kan man stole på det?? sjovt nok kan jeg ikke finde andre på nettet der har det. Det ville jo være rart med lidt andre at vælge imellem. Jeg syntes at priserne er lidt høje, det ville blive til vores udestue over 8.000 kr. for nogle lister/stof og nogle hægter..

http://www.litobyg.dk/solafskaermning_monteringsvejledning.htm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-09-08 11:30

Hej med dig.
Hvis du "kender" en der har et gartneri ? Så spørg om du kan få lov at købe noget af det stof de bruger til at lægge over deres nysåede bede.
Det er bare alletiders til det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-09-08 11:41

persienner og rullegardiner findes til ovenlys og er rigtig gode at bruge i en udestue

tror det er velux der forhandler dem - kender dem kun fra en nabo hvor de har sat persienner til ovenlys op under taget - mage til det du taler om - og effekten er unik

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-08 11:47

Vi havde samme problem i vores udestuen... vi købte store markedsparasoller, savede stolpen at

og hejste parasollen op i loftet - havde meget højt til loftet -. Det gav en rigtig hyggelig belysning,

men hjalp overhovedet ikke på varmen

Vi har efterfølgende sænket loftet, og lagt eternittag, og træbeklædt indvendigt---- det hjalp både på lys og varme ---- nu kan vi da holde temperaturen på under 52 grader..

Jeg tror ikke på at stof, vil hjælpe jer med varmen - efter egen erfaring -

Kommentar
Fra : atie

Dato : 15-09-08 12:07

Til Nordsted
Citat
hejste parasollen op i loftet

Nej den går ikke, og vi må ikke have fast tag ifølge kommunens regler. Udestuen er 25 kvm, og det skulle gerne se pænt ud, jeg tror det vil se sjovt ud med markedsparasoller i loftet, der er ikke højt til loftet.. I følge Litobygs oplysninger skulle det isolere 55 % for varme indfald og lysindfaldet ville også bliver mere dæmpet, det kan være et problem med den skarpe sol der kommer ind..
Så gerne andre forslag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-08 12:15

Ja ja noget skal Litobyg jo skrive, for at få solgt varen.

Mit næste bud, vil være at du får nogle vinduer i taget, noget a la dem du kan få til drivhuse, der åbner når der bliver for vamt.

Eller køb revet kridt, rør det op med vand, og "mal" taget indvendigt, termotag giver ikke kondens, så kridtet bliver siddende.

Vores termotag smeltede en varm sommerdag, hvor vi havde en ung pige til at passe dyrene, hun glemte at åbne udestuedøren... Taget smeltede de steder hvor det hvilede på lægterne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-09-08 12:31

Bekendte af os har monteret almindelige rullegardiner, i hvidt lidt gennemsigtigt materiale, og hæver at det gør sin virkning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-08 14:34

Gartnerier bruger skyggegardiner som trækkes ned langs ruderne.
Jeg kan ikke huske hvilket stof de er lavet af men der er trukket wirere og stoffet glider fastsyet til nogle ringe.

Min nabo har lavet noget lignende i sin alt for varme udestue, og det har dahjulpet.

Ps. Når der planlægges en udestue, så tages der slet ikke højde for ordentlig udluftning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-09-08 14:56

Da jeg brugte mit drivhus til afgrøder og ikke som kaninudestue, kalkede jeg ruderne til, men for at planterne ikke skulle brændt af - jeg er overbevist om, at der ikke blev køligere

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-09-08 18:19

Det er ligesom at trække gardinerne for i stuen en sommerdag, det hjælper næsten ikke, for varmen fra solen kommer ind i stuen, og drivhuseffekten (altså ikke det med co2, men det med glasset der slipper varmestrålingen fra solen ind, men stopper udstrålingen af varmen der er kommet ind i drivhuset [det er et sprøgsmål om varmestrålingens bølgelængde])

Kan man derimod sætte et gardin eller skodde udvendigt, så hjælper det. Så en markise OVER drivhuset ville hjælpe (men sikkert være hundedyrt) eller en eller anden form for hvidt gardin OVER taget er sagen.