/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
vurdering af forretning
Fra : sirenita
Vist : 553 gange
200 point
Dato : 14-09-08 15:13

Hej..
Ved at der skal hyres profesionelle til dette, og at der er flere modeller til udregning, men er der nogen der kan give mig et praj om hvilke ting der tages i betragtning til vurdering af en forretning??????

Jeg vil saelge min halvdel , noejagtig 50 %, til den anden medindehaver, men foer jeg begynder at koerer videre i sagen, er jeg interesseret i at have en ide, om det er rimeligt det jeg forlanger eller om jeg burde forlange mere, ogsaa at jeg ikke braender fingerene, hvis der ikke er enighed og det hele skal vurderes oficielt.

Lokalet er ikke eget, vi er til leje.
Forretningen har fungeret i 12 aar.
Det er et renseri / vaskeri, altsaa med en hel del maskineri, der alt er betalt.
En ny varevogn, der ikke er faerdigbetalt.
Med masser at toej,taepper, dyner etc. varer fra kunder, der ikke er afhentet af kunder og ej heller afregnet endnu.
Stor kundekreds, inkl faste storvaskerikunder (plejehjem, restauranter etc.).
Beliggende i bedste forretningskvarter, hvor jeg bor.

Af alt dette, hvad tages der i beregning udover aarsindtaegt, brutto,netto etc.????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-08 15:58

Citat
hvilke ting der tages i betragtning til vurdering af en forretning

Selve værdien fremgår jo af regnskabet..

Derudover
Fremtidige indtægtsmuligheder.... (og det vil være et skøn for køber)
Fagets muligheder
Evt. "brand" - næppe i dette tilfælde
Er lejekontrakten ikke uopsigelig vil dette trække ned...

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 14-09-08 16:13

Du skal naturligvis have halvdelen af aktiver - passiver.
Her kommer vurdering af bil mm. ind.
Samt investeringer i maskiner minus afskrivninger.
Og under passiver, vurdering af tab på debitorer der ikke betaler...

Men ud over dette, langt vigtigere og sværere, er akkumuleret fremtidig indtjening.
Prøv at se på udviklingen de sidste 5 år og lav en fremskrivning...
Omregn disse forventede kommende indtjeninger til nutidsværdier,
med en passende kalkulations rente og akkumulér.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-09-08 16:58

Værdien af materielle aktiver beregnet til markedspris (den regnskabsmæssige værdi er ligegyldig - sikkert misvisende) + goodwill.

Hvordan beregnes goodwill.
Prøv at regne ud hvad det fremtidige årlige overskud vil kunne antages at blive. Træk derfra hvad du kunne få i rente ved at sælge materielle aktiver og sætte pengene i banken til 6%. Træk osse indehavernes løn fra hvis det ikke er gjort ved beregning af fremtidigt overskud. Den løn der skal regnes med er det I ville kunne få ved at tage lønarbejde i tilsvarende omfang. Tilbage er et nettoudbytte - hvor mange penge skulle du have for at få det i rente?

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 09-10-08 12:08

Tak for svaret svendgiversen.
Tak til alle tre, men til min inteligens forstaar jeg bedst Svend Giversen.
Bye