/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu hjælp
Fra : Millister
Vist : 611 gange
500 point
Dato : 14-09-08 14:44

Hej, Jeg har lige installert Ubuntu på min computer og har nogle problmer og spørgsmål til det.

- volume controllen virker ikke... Den kan kun sættes på hundred eller 0% og der er stadig lyd ved 0%

- Når der er en Linux version af et program, virker det så ikke i Ubuntu? -Kan fx ikke få Winrar, da den ikke kan gekende halvdelen af filerne ( I linux versionen).... Og hvordan jeg ellers få et program som winrar ellers lign.?

- rhythmbox opfører sig mærkeligt. I starten ville det slet ikke afspille musik og nu er probelmet at afspille musik fra det drev Vista og alt min musik ligger på. Når jeg tilføjer mappen finder den kun en brøkdel af mit musik.. Tilsyneladende det sidst tilføjede. Både brændt ned fra cd'er og købt i Itunes....

- Er det muligt at installer Itunes?

- Til sidst... hvordan kan man komme i gang med at ændre på udsenet/hente eller lave nye themaer... Har fx emerald, men kan ikke få det til at virke

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-08 15:02

Linux er noget helt andet end Windows, du må til at lære at bruge programmer som er udviklet til Linux, det er dog mulig at få Windows programmer til at køre med tilføjelsen Wine: http://thomasdamgaard.dk/blog/installer-seneste-version-af-wine-i-ubuntu
Ubuntu har sit eget pakkeprogram, brug det i stedet for Winrar, at du har problemer med musikken, kan skyldes fil formatet at Rythmbox ikke kan genkende og afspille filerne, måske! Her kan du læse lidt om Itunes musik og Ubuntu: https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/iTunesMusicStore jeg ville droppe Itunes og finde alternativer.
Har lyst til noget læsestof, så se Ubuntu begynder guiden her: http://ubuntu.linuxin.dk/index.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-09-08 15:05

Kom med flere spørgsmål, vi er her for at hjælpe, du kan også få hjælp i forum på Ubuntudanmark: http://www.ubuntudanmark.dk/forum/

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-09-08 15:09

Man skal lige vænne sig til Linux - men velkommen til.

Når du har nogle rar filer du skal have pakket ud - kan man højrelikke på disse og vælg udpak. Men det er kun defaults arkiver - for at unne pake winrar ud - sal du installere nogle extra pakker:
unrar
Gøres fra kommandolinie:
sudo apt-get install unrar
eller via synaptic som er pakkemanager.
Lyd:
Hvis du højreklikker på lydikonet ved uret og vælger indstillinger - kan du derefter under Filer -> finde hvor man kan vælge enhed - den står garanteret på forkert enhed.

Itunes findes ikke -- Men der er en aldeles udemærket erstatning i songbird:
http://getsongbird.com/

Det er ret ligetil at installere :D

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-09-08 15:21

Med hensyn til dine images OSV på udseendet på din maskine - er det simpelthen for indiviuelt omkring hvad der skal til.
Er du sikker på du har understøttelse for alt din hardware ?? Men ellers er der en manager under System/indstillinger
Men sammen med emerald skal du for det meste bruge compiz-fusion samtidigt for at kunne få din Cube til at virke og en masse andre detaljer.
Start med at søge på http://ubuntuforums.org med at søge efter de individulle hardware dele som du mangler. Men derfra er det nødvendigt med en hardware specifikation af din maskine mmm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-08 16:25

Med programmet wine kan der køres / installeres en del windows programmer.
Wine hentes sådan:
system > administration > synaptik pakkehåndtering > klik lige på den blå cirkel > søg >
skriv wine > i højre vindue ruller du ned og vælger den wine der står alene > marker > så op til det grønne V - og den installerer.

Som standard indstiller wine sig til at emulere som XP, men det kan ændres.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 14-09-08 17:07

Tak for svarene;)

Citat
Linux er noget helt andet end Windows, du må til at lære at bruge programmer som er udviklet til Linux

Det var jo også en Linux udgave af Winrar jeg havde hentet, men den kendte stadigvæk ikke halvdelen af filerne... Ellers måske er det bare mig der har lavet ged i den...

Med terminalen og din Wine guide OVN: Skal man ikke bare taste/kopir det ind (Hver for sig) og trykke enter? - Der sker nemmelige ikke noget når jeg gør det..

Ellers er der vist en del jeg lige skal ha' læst (;

Jeg vil gerne ha' Itunes, på grund af Itunes Store og så jeg kan opdater min Ipod..

Tak for velkomsten peque(; Jeg installerede egentlig bare Ubuntu for sjov, men har ikke åbnet Vista siden jeg installerede det!

Nu virker det med lyden! Tak

Er kommandolininen terminalen? Ville lige vente med at prøve det du forslår med Winrar til jeg har hørt med terminalen..

Vil også vente med at begynde at ændre på udsenet til det andet virker og jeg har mere tid, da det lyder meget omfattende... Har jun opdateret grafikkortet og ind til videre..

Så lige et spørgsmål til: Hvad med sikkerhed og beskyttelse? Anti-virus og Firewall?

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 14-09-08 17:23

Nu har jeg fået installeret Wine ved hjælp af tilføj/fjern og installeret Itunes med Wine.. Men kan ikke finde det instaleret Itunes program... Hvor bliver installeret (Wine) programmer lagt? - Har lidt svært ved at finde rundt i mapperne..

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-09-08 17:30

Itunes danner en virtuel drev - som i princippet ligger som skjulte linier.

Ja kommando linie er terminal

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-09-08 17:38

Tja omkring antivirus / firewall --> Som en generel bruger af Linux behøves dette ikke - da din maskine ikke kan angribes mm du selv har for nemt passwd eller giver din kode til andre

Dog findes der flere antivirus programmer til Linux - Men desideret angrebet af virus er ikke dokumenteret endnu. Så det vil du ikke skulle bruge til dit behox

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 17-09-08 12:00

Hmm.. Jeg kan stadig ikkr finde Itunes...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-09-08 14:37

Prøv at læse her, hvis du ikke vil finde alternativer: http://mikesubuntu.blogspot.com/2007/10/itunes-great-with-wine-yep-its-true.html