/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Krumtap skæv på plæneklipper
Fra : louvre
Vist : 6681 gange
100 point
Dato : 14-09-08 11:24

Hej alle

Fik desværre ramt en træstub med min næsten nye plæneklipper ( stiga 53 BWS ) og det ser ud til at akslen er slået skæv

Jeg kan godt dreje akslen manuelt når jeg vender plæneklipperen på siden men når jeg prøver at starter den med snoren er det ligesom snoren bare sidder fast.

Synes det er mærkeligt jeg kan trække manuelt akslen rundt men ikke når jeg bruger start snoren.

Nogen der har haft samme problem?? Kan man udskifte krumtappen??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-09-08 12:26

Hvad får dig så til at tro at det er krumbassen der er skæv.
jeg tror mere på at det er i start/snor systemet, vent med at pille den skilt ad indtil den rigtige
kandut har set på sagen.

Kommentar
Fra : louvre

Dato : 14-09-08 12:50

Kan med det blotte øje se at akslen er skæv der hvor aklsen kommer ud af bunden af motoren så den skal vel skiftes ellers kommer der nok for mange vibrationer.

Har pillet skoldet af hvor snoren sidder og det ser ud til at virke meeen når jeg sætte den på igen er den mega stram som om akslen eller noget andet sidder fast

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-09-08 12:55

Du kan selvfølgelig godt slå enden af akslen skæv, og fordi du ikke kan starte den i græs, kan være fordi at kniven går i græsset,¨. Har du prøvet at starte på flise/cementunderlag, så må du få et signal om kniven tager grunden.
Hvis det var mig, ville jeg nok prøve at afmontere kniven, og sætte et rør der passer på akselen, og presse den lige igen, med forsigtighed.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-09-08 13:14

Citat
sætte et rør der passer på akselen, og presse den lige igen, med forsigtighed.

Dette "råd" tror jeg ikke du skal afprøve.Kun hvis du vil ha`ødelagt bundskjoldet (aluminium) og
pakdåse,skal dette prøves.Sådan en aksel kan altså bare ikke lige rettes op ved et snuptag.Løft maskinen op,eller tip den bagover.(Så tændrør er øverst).Fjern hætte og tændrør.Drej rundt,med kniven monteret.Så kan du hurtigt se om kniven "slår" op/ned.Jeg hælder også mest til "utur" i snoretrækket.Har aldrig set at selve akslen kan blive skæv.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-09-08 13:30

Jeg tror nærmere at kniven sidder skævt på grund af slaget. Der skal rimeligt meget drøn på for at slå selv akslen skæv. Min klipper forsøger sig da også med træstuppe og fliser. Og kniven skal så bare rettes og slibes.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-09-08 13:43

Eyvind`s kommentar,kan jeg også gå helt ind for.Værd at afprøve.

NB.Jeg har ca. 10 gamle B&S motorer liggende.(Både lodrette og vandrette.Fræser/slåmaskiner).Det eneste der ikke fejler noget på dem er krumtap.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-09-08 13:57

Som nævnt og for det første tændrøret opad mod himlen er den eneste måde at vende en plæneklippermotor på da olien ellers kan rende enten i topstykke i kaburator eller i udstødning. Det er yderst sjældent at en krumtap bliver skæv på en sådan maskine .Er den skæv kan den rettes med et bestemt opretterværktøj som der ikke findes mange af mere da det er yderst sjældent Der sker nærmere det at noten i svinghjulet knækker (hvis motoren standser brat op) da den er af allumilium Hvis dette sker passer tændingstidspunktet ikke og motoren vil ikke starte eller vil prøve at rende baglæns alt efter tændingstidspunkt i forhold til stempelstilling .Dødemandskontakten som man trykker ind i bøjle eller håndtag har en bremsefunktion indtil den aktiveres og kan ikke startes med snoren uden aktivering Hvis snoren sidder fast i skjoldet grundet en knude / eller er viklet ind ,kan det jo så også være skyld i at snoren sidder fast .Hvis kniven er skæv skulle du jo kunne se det straks Ud med tændledningen af med kniven skal du slibe den så slut af med at putte en skruetrækker eller lign. i midterhullet sæt kniven vandret hvis den ene ende dreejer nedaf slibes af den indtil der er ballance

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 15:42

Jeg tror på, at akslen er slået skæv og løs, og at noten i svinghjulet er knækket ved det og har sat sig i klemme et eller andet sted i motoren.

Så kan du dreje selve akslen som knivene sidder på , men ikke starte motoren fordi den sidder fast.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-09-08 17:07

Citat
Jeg tror på, at akslen er slået skæv og løs, og at noten i svinghjulet er knækket ved det og har sat sig i klemme et eller andet sted i motoren.

Så kan du dreje selve akslen som knivene sidder på , men ikke starte motoren fordi den sidder fast.
,
Det lyder sku spændende, ku' du lige uddybe det lidt mere Dova

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-09-08 18:15

Citat
Så kan du dreje selve akslen som knivene sidder på , men ikke starte motoren fordi den sidder fast.

Citat
Det lyder sku spændende, ku' du lige uddybe det lidt mere Dova

Ja,det glæder jeg mig også til at høre nærmere om.(Dreje aksel-motor sidder fast)

Mosebaek.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 14-09-08 20:45

Skæv krumtap = NY plæneklipper . Det kan ikke svare sig at reparerer hvis den skal gå godt igen. Krumtappen skal skiftes til ny da du aldrig kan rette den helt. Den kan rettes så meget at den kan køre men vil altid vibrerer pga ubalance.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 21:29

Ups, jeg kom til at skrive svinghjul

Altså, vi er jo enige om, at motoren og akslen kan dreje uafhængigt af hinanden.......ikke sandt???

Det kan den fordi, at akslen med knivene drejer ikke automatisk rundt når motoren startes.

Og at der er en anordning, der først når maskinen skal klippe, går ind og "spærrer" akslen , så den først i DET øjeblik drives med rundt af motoren. (det håndtag/bøjle man skal holde inde)

Citat
Dødemandskontakten som man trykker ind i bøjle eller håndtag har en bremsefunktion indtil den aktiveres og kan ikke startes med snoren uden aktivering

Det lyder ikke rigtigt ""og kan ikke startes med snoren uden aktivering""....... bøjlen skal holdes inde for at knivene/akslen drejer rundt......men skal ikke aktiveres/holdes inde når maskinen skal startes, for så ville knivene jo køre med rundt.

Men hvis akslen/knivene får et ordentligt slag mens knivene/akslen er tilkoblet, så forplanter det sig op til motoren og hvis motoren går med fulde omdrejninger, mens knivene/akslen blokeres/får et hårdt slag noget til at knække og evt blokere for at motoren kan dreje rundt.......det var det jeg mente, har selv prøvet det, bare med en gammel Honda....hvor kniven endda knækkede, så det halve af den fløj 50 meter gennem luften og borede sig ned i naboens mark.....og der var det en not ved krumtappen der var knækket og blokerede så den, og dermed motoren, ikke kunne køre rundt efterfølgende.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-09-08 21:48

Dova jeg ved ikke lige hvad for en plæneklipper du snakker om ,men langt de fleste maskiner har altså en fast aksel kniv uden koblingsanordninger.Dvs.at når du holder dødemandskontakten bøjlen / håndtaget inde så løsner du en bremsebelægning på en bøjle der sidder om svinghjulet samt aktiverer en kontakt der giver adgang til gnist i tændrøret Når du så trækker i snoren drejer krumtappen med kniven i den anden ende altså rundt (hvilket også er grunden til at det ikke er smart at starte i højt græs ) Amlupo I ældre tid da noten i svinghjulet var af stål var det almindeligt at krumtapakslens ende hvor knivholderen er monteret kunne blive skæv eller at akslen ligefrem blev vredet en del Til at rette en skævhed findes et specieltværktøj til at centrerer med ,men det bruges ikke mere en vredet aksel er der ikke noget at gører ved da tændingstidspunktet derved blev ændret og at der ingen tændingsinstilling er mulig på en sådan motor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-08 22:52

Sådan var det ganske bestemt ikke på den Honda jeg omtalte...og heller ikke på andre rotorklippere jeg har kørt med.....og det lyder bestemt heller ikke rigtigt, som du siger. Det er tværtom sådan, at motoren IKKE kan starte hvis bøjlen er trukket ind (= knivene/akslen er aktiveret) , da det netop er af sikkerheds hensyn, at BØJLEN SKAL HOLDES TRUKKET INDE for at kniven/akslen kører rundt...sådan at knivene stopper i samme øjeblik du mister/slipper grebet om bøjlen......

Og derfor kører akslen og knivene sgu heller ikke rundt idet man rykker i snoren for at starte maskinen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-09-08 23:21

Nu roder jeg sådan set med det dagligt Dova Men du har sikkert som sædvanligt ret ifølge dit spejl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-08 01:29

Citat
Nu roder jeg sådan set med det dagligt Dova Men du har sikkert som sædvanligt ret ifølge dit spejl

Altså, hør nu lige her:

Brugsanvisning til Honda plæneklipper:

"gashåndtag" skubbes ned i "startposition"

Der rykkes i snoren.......maskinen starter (i første hug hvis det er en Honda).............aksel og knive kører IKKE med rundt.
Der gives gas......knive kører stadig IKKE med rundt

Bøjlen trækkes ind.......og NU kører aksel/knive med rundt........og samtidig med, at bøjlen trækkes ind, trækkes også bøjlen/grebet ind, der aktiverer "maskinen-kører-af-sig-selv-og-skal-ikke-skubbes-funktionen".

Så josker man afsted bagefter maskinen, indtil opsamlerposen er fuld......man slipper bøjlen......og VUPTI, maskinen holder stille aksel/knive kører IKKE rundt og "maskinen-kører-af-sig-selv-og-skal-ikke-skubbes-funktionen" er også slået fra.....hvis man synes larmen er for slem, kan man skrue lidt ned for gassen imens posen tømmes.....

Den tømte pose monteres igen....bøjlen trækkes ind og NU kører aksel/knive med rundt o.s.v.

Men hvad er nu det....

S***** også, det lange våde græs pakker sig under skjoldet i stedet for at blive smidt ud i posen.......man slipper bøjlen......og VUPTI, maskinen holder stille , aksel/knive kører IKKE rundt og "maskinen-kører-af-sig-selv-og-skal-ikke-skubbes-funktionen" er også slået fra..

Så tipper man lige maskinen lidt op på siden......motoren er i gang, men maskinen holder stille og aksel/knive kører IKKE rundt og "maskinen-kører-af-sig-selv-og-skal-ikke-skubbes-funktionen" er også slået fra....fordi bøjlen jo ikke er trukket ind.....så man kan i ro og mag række ind og tage det sammenpakkede græs ud.........

Og når man så er færdig med at slå græsset........så slipper man den bøjle, sådan at knive/akslen ikke kører rundt....nøjes med at trække grebet til "maskinen-kører-af-sig-selv-og-skal-ikke-skubbes-funktionen"......og kører tværs over gårdspladsen og om i skuret.........man kan selvfølgelig beholde bøjlen til at aktivere kniv/aksel trukket ind.....men det kan ikke anbefales på en grusbelagt gårdsplads, såfremt man gerne vil bibeholde vinduesruderne i hel tilstand

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-09-08 07:49

Stadigvæk er det fuldstændig korrekt hvad Sunowich skriver.Og nok også hvad Dova skriver.Det er bare to vidt forskellige motorer der menes.Jeg gik ud fra som en selvfølge det var Briggs & Stratton,
der var tale om.De sidder nemlig i de allerfleste små havemaskiner.Nu har spørgeren ikke,såvidt jeg kan se,opgivet fabrikat navnet på motoren.Derfor disse misforståelser.
Men fakta er at på B & S motoren,sidder kniven direkte på krumtapakslen,der blot er forlænget til formålet.B & S motoren er nok det mest simple motor konstrution,der er lavet.Måske derfor den er så slidstærk.Men hvis akslen er slået skæv (hvad jeg stadigvæk ikke tror på) er det nok en ny motor.

NB.:En B & S motor,må ved brug ikke hældes over en 15-20 gr.i længere tid,da den ikke har olie
pumpe.Kun stænksmøring.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-09-08 15:18

Ja som dovas maskine siger i instruktionen Må det jo være en med kobling Som Moesbæk skriver er De fleste småmaskiner fra div.kendte varehuse & byggemarkeder i den billige ende, med amerikanske B & S Motorer på og de allerbilligste med teckumse motor lavet af fiat (holder ca 2 år og 2 md )På de motorer er det som jeg har beskrevet .