/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
skærm kalibrering.
Fra : casper0606
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 13-09-08 22:58

Nu skal der altså styr på det, jeg vil kunne indstille min skærm præcist så jeg kan undgå overraskelser ved kopiring....

Jeg har kigget på 2 skærm kalibratorer,

Spyder elite 3
GRETAG EYE ONE DISPLAY 2

Jeg er egentlig intereseret i noget der arbejder fuldstændig automatist altså ingen avancerede instillingsmuligheder er nødvendigt.

er der nogle der har erfaringer med dem.

Et lille tillægs spørgsmål, hvor kan jeg finde oplysninger hvordan jeg skal indstille min skærm/photoshop optimalt...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-09-08 23:16

Er det selve skærmopsætningen der skal indstilles eller er det monitoren der skal rettes, så den viser billedet korrekt?

I det sidste tilfælde har jeg her bl.a. lagt et par af slagsen ud: http://www.4shared.com/dir/1636720/39819321/sharing.html og se i mappen "screen-test"

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-08 07:06

Til vfarvekalibrering vil jeg foretrække Spyder.
Har selv haft en i flere år og bruger den jævnlig da skærmen godt kan ændre sig.
Nu skal du så huske at gemme den skærmprofil der bliver lavet.
Har du en fladskærm kan du ikke kalibrerer skærmen. Til prof. brug skal det være en god gammel skærm med billedrør.

hawaii7

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 14-09-08 09:50

det er en tft-skærm, så hvidt jeg kan se rundt omkring burde det ikke være noget problem

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 19-09-08 12:31

Der er ingen problemer med at kalibrere TFT skærme. Jeg bruger selv en Spyder3, det eneste du skal huske er at fjerne sugekoppen.
Hvis du bruger Photoshop, så skal du bare kalibrer din skærm og intet røre i PS.
Spyder3 installere du bare, lader den kalibrere din skærm på den måde som den foreslår.
Og vupti så virker det bedre.
Fordelen ved Spyder3 er at den måler lyset i rummet som du arbejder i, dette gør at du bør kalibrer skærmen ved det lys som du arbejder ved, der kan være en del forskel på hvordan du oplever billedet ved dagslys(solen) og så hvis du sidder og arbejder ved en alm. glødelampe eller et lysrør. Noget med farvetemperaturen som ikke er ens fra kunstlyskilder til dagslys. Du kan evt. købe lysrør som har en farvetemperatur på 6500 kelvin, og bruge dem. Derved får du det bedste resultat.

En anden ting ved kalibrering er det medie som du printer ud på. Her skal du sørge for at indstille din printer rigtigt, samt bruge papir hvor der findes icc eller icm filer til, samt selvfølgelig originalt blæk.
For hvis du bruger billigt papir uden profiler og billigt blæk, så hjælper det ikke noget at kalibrere din skærm.

Hvis du får billederne fremkald hos en fotohandler, skal du gemme dem i SRGB. Hvis du bruger nogle af de proff. lab. skal det nok være AdobeRGB de skal gemmes i. Men spørg der hvor du får dem fremkaldt, hvis du ikke selv gør det.

Held og lykke med det, og husk google er din ven i mange sammenhæng

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 27-10-08 20:41

Tak for svaret hawaii7. undskyld forsinkelsen