/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Volvo MD5 motor dør på 1/2 gas
Fra : Sunwind27
Vist : 934 gange
100 point
Dato : 13-09-08 17:02

Er der en der har en god ide ?

Vi maser med en VP MD5C med flg. fejl :
Motor kan kun startes på max gas. og køre på 1800 - max omdrejninger
hvis den hurtige blive sat ned på tomgang kører den også
hvis den derimod bliver sat op/ned på 1/2 gas går den i stå.
skiftet fødepumpe / brændstoffilter/ luftet ud efter opskriften i MD5 for dummies
insprøjtningsdyse er renset og efterset og virker tilsyneladende perfekt
Vi er nu løbet tør for gode ideer.
Fejlen er kommet snigende over sommeren.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-09-08 17:04

Utæthed på sugesiden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-09-08 17:10

Jeg ved ikke hvad dit fødepumpetryk skal være, -men er det kontrolleret ?

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 13-09-08 17:23

Hej Sunowich og stilkene

Vi har ikke fundet utætheder på sugesiden, alle pakringe er skiftet i forbindelse
med fødepumpen er skiftet, der kommer ikke luft i systemet efter hvad vi kan se ved udluftning,
utætheder vil føre til luft i brændstofsys. eller ?

Fødepumpen er ikke målt med instrument, men den giver mere end den gamle pumpe når der luftes ud

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-08 17:46

Du siger at dysen virker perfekt.Hvordan har du testet din dyse? Kan det være at den står og pisser uden og forstøve?

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 13-09-08 17:51

Hej Alminak

Dysen har efter den blev renset, været sluttet til brændstof røret før dysen blev monteret
i motoren igen, motoren bleve tørnet med håndsving og den førstøver i fire "skyer" så
dyser virker om den fungerer helt efter bogen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-09-08 18:00

Jeg tænker lige på, kan i fange den når den går ned i omdrejninger.
Give brændstof fuld hane, og derved forhindre at den går i stå?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-09-08 18:07

Noget tyder på at Dyssen ikke lukker. Som den skal.

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 13-09-08 18:10

Hej Benjamin

Ja vi kan fange den ved at give fuld gas, vi kan også gå fra 3/4 gas til tomgang
det er stykket mellem 3/4 gas og tomgang hvor motoren dør, med mindre at der hurtigt bliver givet fuld gas igen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-09-08 18:15

Hvad sker der fra tomgang hvis i forsøger at øge omdrejnings tal langsomt??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-09-08 18:20

Jeg ville måle fødetrykket og se hvordan der opføres sig, kan ikke lige se der er andre muligheder for at indkredse årsagen.
Vh Ben

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-09-08 18:27

Er du sikker på at det er ren diesel i tanken?
alimak

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 13-09-08 19:12

Hej Benjamin og alimak

Tak for jeres indlæg

Vedr. Brændstof så har vi kikket på om der er vand urenheder etc i vandudskiller og filter
beændstoffet ser helt normalt ud, uden spor af vand og urenheder, båden har været en del rundt i
sommer så der er påfyldt brændstof flere gange sommeren over, alt ved dieslen virker ok.

Vedr. fødetryk : du tænker på det tryk dysen åbner med ?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-09-08 19:19

Vedr. fødetryk : du tænker på det tryk dysen åbner med ?
ja og lukke med.

Hvis dyssen løber at fjerderen ikke lukken den - den åbner ved et tyyk og lukke ved et lidt lavere tryk.

Det kan du enten måle i en prøvestand, eller du kan sætte en trykmåler på føde ledningen lige før dyssen.

Kommentar
Fra : Sunwind27

Dato : 20-09-08 21:44

Vi har nu indkredset problemet til Govornor'en

Er der en der har erfaring med en sådan dims ?

Annuller spørgsmålet
Fra : Sunwind27

Dato : 29-09-08 21:09

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål