/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal man søge tilladelse .....
Fra : tararam
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 13-09-08 15:23

Hvis man har en 200m2 stor bygning. Skal man søge tilladelse til at lave lagerum, depot, eller eget kontor herinde?. Der skal ikke være til beboelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-08 15:25

Når der foreligger en byggetilladelse, må du bruge rummet til hvad du lyster, men er det erhverv,

skal der søges.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-09-08 15:43

Der skal kun søges hvis der er ansatte

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 13-09-08 15:45

Det kommer da meget an på, hvad du i forvejen må bruge bygningen til !!!!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 13-09-08 15:50

Som tidligere nævnt, så kommer det an på hvad du må bruge bygningen til.

Men ret henvendelse til Teknisk Forvaltning i din kommune, så får du et konkret svar.

God weekend

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-09-08 16:48

vær opmærksom på, at i visse lokalplaner står der, at man ikke må drive liberalt erhverv fra ejendommen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-08 16:51

trimare46.... det er jo ligesom derfor, vi skriver at der skal søges, hvis det er til erhverv

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-09-08 19:39

Hvorfor skulle der dog søges hvis det er erhverv?

En lokalplan kan indeholde hvad som helst. På en meget stor del af Danmarks ejendomme er der tinglyst servitut om "Bebyggelse, benyttelse m.v.". Dér kan osse stå 'hvad som helst'.

Man søger ikke tilladelse bare p.g.a. at der muligvis kan være forbud mod aktiviteten. En anden sag er hvis der nu er forbud mod en aktivitet, så søger man naturligvis pågældende myndighed / påtaleberettigede om dispensation.

Jeg har i de sidste 13 år drevet virksomhed fra min privatbolig. Myndighederne har vidst det. Jeg har ikke søgt noget som helst.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-09-08 19:53

Citat
Hvorfor skulle der dog søges hvis det er erhverv?

Sådan er reglerne. Hvis du vil inddrage en del af din "beboelse" til erhverv, så skal det godkendes til erhverv, og det er uanset om det er tilstødende bygninger tilhørende ejendommen. En ejendom kan jo godt bestå af flere bygninger, men hvis der kun er givet tilladelse til en hvis % del, så skal der søges.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-09-08 20:23

Citat
Sådan er reglerne

Hvilke regler? Det er vel ikke boligreguleringsloven du tænker på, for den kommer ikke i spil her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-08 09:12

Hele spørgsmålet er "lidt" diffust....

Ingen får tilladelse eller har en så stor bygning liggende i "baghaven" uden den oprindeligt har været opført (tilladelse) til et eller andet....

Så uden at vide hvilken form for bygning - og med hvilken form for tilladelse den oprindelig er lavet, er det umuligt at svare på.

Det kan jo være alt fra en gammel kostald til et garageanlæg i bymidten...

Som sådan kræves ingen tilladelse - den er der jo i forvejen...

Men erhvervet der ønskes drevet KAN kræve bestemte indretninger osv.

Så flere oplysninger vil give et mere præcist svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-08 09:31

Så er vi begyndt på gentagelserne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-08 09:38

Og sådan vil det ALTID være når spørger ikke deltager

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 14-09-08 19:38

Jeg ved såmænd ikke hvad formål bygningen har. Jeg har blot købt en 4 længet gård hvor der ikke er nogen dyr mere. En tidligere længe er revet ned og denne længe er så bygget istedet, altså for 15 år siden ( resten fra 1910 )
Længen er blot fyldt med alt muligt ragelse.
Med "kontor" mener jeg mit eget computer rum. Jeg skal ikke drive forretning her, men ville gerne have en del lagerrum og depot rum. Jeg ved ikke om der er nogen tilladelse, men jeg kan se at man i sin tid har trukket elektricitet frem til at der kan laves mange udtag rundt i bygningen. Desuden er der lavet kloak og gulvafløb til vask og 3 toiletter.
Syntes det er dumt ikke at udnytte den.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-08 19:42

Udnyt du den bare til disse formål....

Det kræver ingen tilladelse sålænge det ikke er til beboelse.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-08 19:55

Citat
Når der foreligger en byggetilladelse, må du bruge rummet til hvad du lyster,

fra den 13.9 kl. 15.25

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-08 19:58

Det bliver det IKKE rigtigt af Nordsted1.....

Ville spørger nu åbne en købmandsforretning eller slagterbutik er det altså ikke bare tilladt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-08 20:32

Okay Refi, så snupper jeg hele mit indlæg fra igår

Citat
Når der foreligger en byggetilladelse, må du bruge rummet til hvad du lyster, men er det erhverv,

skal der søges

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-08 20:43

Citat
men er det erhverv, skal der søges

NEJ - det er heller ikke rigtigt når der nu SKAL kværuleres....

Er vedkommende nu komputersælger (erhverv) er der ikke en kæft der kan forbyde ham/hende at lagre disse i laden - sålænge det ikke er en butik...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-09-08 22:50

Uanset vejr og vind, så er det kun kommunen, der kan gi' et konkret svar, hvis tararam ikke selv i sine papirer på ejendommen kan læse hvad det er han har købt og hvad bygningerne må bruges til.

Citat
Syntes det er dumt ikke at udnytte den.

Vel er det dumt ikke at udnytte det, men jeg tvivler på at brugerne på kandu kan fortælle dig hvad du må bruge bygningen til.

Hvorfor har du ikke ringet til kommunen ?????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-08 23:02

IIh Refi, ka du hører jeg stamper i gulvet nu

Jeg gentog kun mit tidligere svar fordi du skrev

Citat
Ville spørger nu åbne en købmandsforretning eller slagterbutik er det altså ikke bare tilladt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-08 09:10

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 05-10-08 10:48

Tak for svaret ans.