/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny HD - Backup fra den gamle?
Fra : Nakita
Vist : 500 gange
220 point
Dato : 14-03-03 15:34

Jeg har købt en ny harddisk, som jeg skal til at installere med Win XP. Så langt så godt – ingen problemer med det (forhåbentlig).

Jeg har Partition Magic 8.0.

Nu er spørgsmålene så:

1.   Kan jeg – inden jeg afinstallerer den gamle harddisk – omdøbe drevene. Jeg har C-D-E-F drev og det har jeg også tænkt mig at den nye harddisk skal have.
2.   Isætte den nye HD – formattere og partitionere den og installere Win XP
3.   Sætte den gamle HD ind – som slave – og backup’pe fra den gamle til den nye HD, fordi jeg har et hav af forskellige programmer som jeg gerne vil gemme på den nye HD: Den gamle HD kører med Win ME
4.   Fjerne den gamle HD og kun køre på den nye

Jeg er spændt på at høre om dette kan lade sig gøre

Mvh. Nakita

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 14-03-03 16:01

Du burde der ikke være nogle problemer i

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-03-03 16:17

Hej Nakita,

Du skal nu nok ikke forvente at dine programmer virker hvis du bare kopiere dem over på din nye HD, hertil behøver du at installere fra CD(er). Derimod burde der ikke være problemer med at overføre data (gemte filer).
Det skal du lige ha' i mente, inden du går helt amok med at foretage dig det, du selv beskriver ovenfor.

Hygge...
Søren o)

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 14-03-03 16:30

Hej Nakita.
Programmerne skal installeres påny, med diverse koder. Aller dine egne filer og arkiver kan du overføre.
Mange hilsner
per0702

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 14-03-03 16:30

Jeg vil ikke bare kopiere. jeg vil tage backup over på den nye HD ellers får jeg jo heller ikke data fra registreringsdatabasen med og så fungerer det jo ikke.

Utrolig mange af de programmer jeg har, er hentet på nettet så jeg har ikke mulighed for at finde dem igen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-03-03 17:28

Du kan godt med Partition Magic - men det er nemmere med Drive Magic fra samme firma (eller med Gost) Lav først de to disketter fra Partition Magic
Ligger programmerne på C drev eller er de lagt ud på de andre partitioner.
Er det fat 32 eller NTFS
Hvis programmerne ligger på C så ville jeg med Partition Magic lægge den nye HD i som slave oprette alle partitioner undtagen den første del som skal huse C
Derefter vil jeg kopiere C fra gammel til ny og gøre den HIDDEN.
Når den så kører alene kan den gøres AKTIV med de to disketter.
Det er lidt kringlet, men jeg har prøvet og nogen gange gik det godt.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-03-03 17:37

Hov for resten du kan ikke føre programmer fra me til XP
Men du kan have to "C" partitioner hvor de kan skiftes til at være AKTIVE så du beholder de gamle programmer.
Lad høre nærmere hvordan din gamle HD "ser ud".
Emesen.

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 14-03-03 19:28

Et projekt med at overføre registreringsdatabasen fra ME til XP og boote på den, vil være dødsdømt fra start!.
Når du vælger at skifte styresystem, vælger du også at installere alle programmer påny.
Derudover er der sådan set ikke problemer med dit forslag til overførsel af oplysninger - det er vel heller ikke alle dine programmer der har oplysninger liggende i reg.

Her har du også årsagen til at firmaer ikke bare skifter ud til det nyeste nye, ligesom private gør....(ud over prisen)

Ellers kan du vælge at beholde begge harddiske og have Dual-boot så du kan starte op med hvad du skal bruge - (sikkert et åndsvagt forslag!) - og der skal du have en anden Kandu'er til at give vejledning

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 14-03-03 20:05

Antager at du køre FAT 32
Har du eventuelt 3 HD's og kan kan du indstallere en Windows på en sådan fri, så:
Lader du denne køre som C:
Den nye og den gamle HD kører så foreks D: og E:
Du har her muligheden for at kopierer indholdet far den gamle over til den nye, og der efter opgradere den nye med WIN xp
Mvh OW

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 15-03-03 04:02

Det færdige resultat skulle gerne blive, at jeg kun kører med den nye HD. Den gamle skal helt ud af billedet.

Den gamle HD kører med Win ME og FAT32 og har drev C-D-E-F, som den nye også skal have og så er det jeg mener, at det giver problemer, hvis der 2 HD med de samme drevbogstaver. Det er derfor jeg vil omdøbe drevene på den gamle HD.

Vil det være en fordel at starte den nye HD med Win ME og så (måske) senere opgradere den til Win XP. Jeg er nemlig stadig i syv sind om jeg skal gå over til Win XP, da jeg synes - når man følger med her på Kandu - at der er en utrolig masse bøvl med Win XP.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-03 06:48

OK! Som jeg nævnte tidligere, skal vi så ikke en gang for alle slå fast, at man IKKE kan overføre programmer fra Win ME til Win XP med mindre disse geninstalleres fra CD... Selvfølgelig kan data og mapper overføres, sammenlign din HD med en STOR floppy disk. Sammenlign Win ME og Win XP med DOS og Win XP... det 'dutter' nu bare en gang ikke sammen. Problemet ligger vel i, at du ønsker at opgrdere dit styresystem til en nyere version, og ikke har de CDere, som skal til, men dem må du så ud og 'låne'. Kan du ikke det, så må du installere Win ME på din nye HD, for så kan du nemlig godt lave en back-up og restore... men helt ærligt, det bliver altså til en omgang 'jams' og du vil helt sikkert løbe ind i en masse problemer.
Din PC (ellere rettere og sagt dit styresystem) skal nok selv finde ud af at omdøbe dine drev, det behøver du ikke bekymre dig om.

Held og lykke med din nye HD

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-03 07:02

Hej igen

Dine bekymringer om at skifte til XP skal du ikke ha', det eneste du skal sikre dig (og dette er kun et råd, ikke et krav) er at du har min. 128MB RAM og en processor over 600MHZ, hard disken har du jo åbentbart, men den vil jeg råde dig til at være så stor som muligt.
Tro mig XP er langt bedre end ME og for den sags skyld også 2000 - her er der sikkert et fåtal, som er uenige, men det er i hvert tilfælde min (og vores børns) erfaring. Det største problem med XP er hvis du har gamle spil eller hardware i din computer, så kan det være lidt af et arbejde at finde de rigtige drivere osv. Alt i alt... så er XP at foretrække, alle de tidligere versioner havde/har skam også deres fejl og mangler - har selv været med fra 'de gamle dage' hvor Windows ikke eksisterede, så jeg har følt udviklingen hele vejen op.

Hygge... og fortsat go' weekend

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-03 07:14

Ogggggggggg så lige en sidste krampetrækning herfra.

Du kan jo også vælge, at kunne køre med begge styresystemer, den ene HD med ME og den anden med XP, du vælger så hvilke HD du skal køre fra i boot-up fasen - meeen 'det er en mere kringlet historie, plus at det i de fleste tilfælde vil generere en masse problemer for dig.
Suk! Hvor surt det end måtte være, så er der nok ingen anden vej tilbage, end du må ud på nettet og lede efter dine 'andre' programmer. Der er sikkert kommet mange nye og bedre opdateringer siden, en af de bedste steder at kigge er... nej brug mit link, her finder du de bedste http://marquardsen.homepage.dk/nettet.htm

Nu skal jeg nok stoppe....

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-03-03 07:34

Tro min metode er den du skal bruge
1: Du kan godt porterer din hardisk fra A: til B:
2: Du kan godt opgrade dit gamle styresystem til XP.
Porteringen kan gøres som jeg beskriver eller du kan kan anvende semanteck DISK COPY
Mvh OW

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-03 07:41

Hej Viking,

Du har ret, meeen hvor mange gange har opgraderinger ikke lavet mere rav i den end godt er, jeg foretrækker en ren installation - væk med den gamle og ind med den nye. Du og jeg kan sikkert godt 'overleve' opgraderinger og de medfølgende problemer, men den skakkels Nakita havde jo ikke stillet dette spørgsmål, hvis hun/han var durkdreven.

Mvh
Søren

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-03-03 09:36

Ved du hvad, dette er en XP med alle de options man kan forvente af nutiden.
Men det er en ansigtsløftning som stammer helt tilbage til 1993 hvor jeg lige var gået fra windows 3.1 til 3.11
i mellemtiden har den set 95 a 95 b 98 98 se og nu XP
Bæste er udrustet med ATi Radeon All in Wonder 8500 DV har ca 750 ddr ram 180 gb ram etc
Det er ikke så slemt at lave quante spring og hvis en af de andre skulle bruge en hjælpende hånd så er vi der jo.
OW

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-03-03 09:37

SRY correction 180 gb hd + + + USB 2 HD add on
Ved du hvad, dette er en XP med alle de options man kan forvente af nutiden.
Men det er en ansigtsløftning som stammer helt tilbage til 1993 hvor jeg lige var gået fra windows 3.1 til 3.11
i mellemtiden har den set 95 a 95 b 98 98 se og nu XP
Bæste er udrustet med ATi Radeon All in Wonder 8500 DV har ca 750 ddr ram 180 gb ram etc
Det er ikke så slemt at lave quante spring og hvis en af de andre skulle bruge en hjælpende hånd så er vi der jo.
OW

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 220 point
Dato : 15-03-03 10:43

Hej Nakita!
En HD kan have 4 Primære partitioner eller 3prim og en extended med mange sekundære. Din nye HD skal se sådan ud:
Du skal bruge 2 prim og en ext som indeholder D E F (alle fat 32)
1. prim til ME (må ikke overskride 1024 cylindre eller ca 8gb)
2. prim til ny xp (skal starte før 1024 cyl)
ext til E D F (skal ligge i end of HD)
Køreplan:
Indstaller Partition Magic i ME og fremstil 2 disketter fra Partition Magic
Læg ny HD i som slave.
På HD 2 (ny) CREATE logical partition 10GB fat 32 i end of HD som bliver til D
Create endnu en logical partition 10GB som bliver til E
Create endnu en logical partition 10GB som bliver til F
Du bør nu have 3 logical partition i een extended for enden af HD
APPLY CHANGES og genstart
Kopier ME til HD 2 (ny)
Du har nu en ny HD der ser sådan ud:
ME - Fri plads - Extended med - D E F ( ME skal ikke gøres AKTIV)
Tag gammmel HD ud og gør ny HD til master
Start comp med de to disketter gør ME aktiv
Genstart og nu skulle ME ligge på ny HD og køre.
Træk ext partition til venstre så der er den frie plads du skal bruge til XP
Create Prim partition i den frie plads og navngiv den til XP( den brokker sig over at partitionen strækker sig ud over 1024 cyl men det er ok)
Genstart
Installer XP og se til at det bliver i partition (2) XP
Indstaller Partition Magic i xp
Hvis du lægger gam HD i comp skal den startes med de to disketter så gam ME kan gøres Hidden - og bagefter unhide så den bliver NONE og kan ses
Jeg håber du kan bruge dette, men det er en lidt svær sag.
Emesen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-03 12:01

Jeg tror snart Nakita går på druk og glemmer alt om sin nye HD

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 15-03-03 12:03

Ifølge kommentaren fra CLAN kan jeg se, at jeg godt kan droppe Win XP, da min maskine "kun" er på 350 MHZ og jeg har 192 MB ram.

Så jeg bli'r nok nødt til at fortsætte med Win ME, hvilket jeg også været tilfreds med, men jeg troede at jeg sagtens kunne køre med Win XP, når jeg nu samtidig skiftede HD fra 20GB til 40GB.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 15-03-03 19:12

Hej Nakita!

Se lige systemkrav til Windows XP Home her:
http://www.microsoft.com/catalog/display.asp?site=11052&subid=5&pg=3

Minimum er en PC med 233 mhz så ifølge Microsoft skulle du kunne køre Windows XP.

Men men, et er teori noget andet er praksis, så det kommer meget an på hvad man vil bruge PC'en til.

Jeg har kun prøvet med en PIII- 1000 mhz og 640 MB RAM. Min erfaring med RAM vedrørende Windows XP er at man helst skal have min. 512 MB for at undgå for megen swapning på harddisken og ellers også er til spil.

Jeg har selv tidligere brugt Windows ME og været tilfreds med det og prøv lige at se her hvad andre også mener om Windows ME:
http://www.kandu.dk/dk/spg/12618

Jeg har skiftet til Windows XP på nogle af mine PC'ere; men dermed mener jeg ikke at Windows ME ikke duer - tværtimod så synes jeg, at man ikke skal skifte styresystem med mindre man gerne vil noget helt specielt som ens nuværende system ikke kan, eller har for megen bøvl eller bare gerne hele tiden vil have det nyeste. Jeg har været med i mange år og startede med PC'ere omkring 1980'erne og dengang med Dos 1.0 og en PC med 1 diskettestation på 360 kb - prosesoren var en 8086 med vistnok 16 kb lager og altså uden harddisk - dengang havde man sjældent nedbrud nok mest fordi det begrænsede udbud af programmer og størrelsen af PC'en.

Så mit råd til dig er - behold du roligt Windows ME lidt endnu og vent med at opgradere til du har en lidt større PC.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Nakita

Dato : 16-03-03 10:42

Tak for svarene fra jer allesammen, men enden på det hele er blevet, at jeg nu kører med min nye HD - som single - og med Win ME.

Jeg tog backup på min brænder af de programmer jeg skulle have overført og det hele fungerer nu fint.

Win XP ligger stadig på bordet og venter i en uåbnet pakning. Så får vi se om den nogensinde kommer i brug på denne maskine

Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 16-03-03 11:31

Hej igen Nakita!

Nu når du har Windows XP liggende klar og har taget backup - så er det da fristende at prøve at installere Windows XP - ikke!

Din PC opfylder jo minimumskrav og er du ikke til de krævende spil ja så burde du kunne bruge Windows XP og du kan jo altid ligge Windows ME ind igen.

Jeg ved godt jeg er lidt selvmodsigende; men når man nu har Windows XP - så er situationen noget anderledes!

Mvh
Bjarne