/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch maxi vil ikke tage gas
Fra : hennooah
Vist : 5784 gange
300 point
Dato : 12-09-08 19:54

Jeg har en maxi der godt kan starte, men den vil ikke tage gas.
Jeg har lånt en helt ny kaburator uden det gør nogen forskel.
Jeg har drejet på tændingen uden det hjalp.
Jeg har stillet på luftskruen og tomgangsskruen uden det hjalp.
Stemplet er hakket men det kan vel ikke være derfor.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-09-08 20:02

1. Enten er dysen for stor,
2. eller hakket for stor.

1. Prøv at fjerne luftfilteret, hvis den går bedre er dysen for stor.
2. Hvis den er hakket mere end 5mm og plumben også fjernet er det fejlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 12-09-08 20:11

der er skåret af begge "sider" på stemplet lidt mere på den ene side end den anden.
Jeg håber du ved hvad jeg mener med side.
Den har været boret men jeg har lavet en ny plump med ø 8 hul i.
Dysen er str. 44
Kan det virkelig være stemplet alene der gør det.
Det er som om at gashåndtaget ikke virker, den er lidt ligeglad om gasser op eller ned.
det påvirker den lidt hvis jeg trykker chokeren ind og tager fingeren lidt og fra indsugningen på luftfilteret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-09-08 20:28

Ja forstår udemærket, nogle gør det for at skabe balance i stemplet.
Når man fjerner plumben, borer man gerne yderligere ind og udvider hullet, det svarer til en hakning, specielt hvis man borer opad, hvis det er sket, er den "dobbelt hakket", og kommer ikke til at køre bedre af du sætter en plumb foran, da indsugningsluften som har passeret plumben stadig lukkes for tidligt ind i cylinderen. Elle man kan sige porten er åben for længe, så den næsten puster ud igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 12-09-08 20:45

Du mener altså at jeg skal sætte nyt stempel i for at den kan tage gas?
Hvad med dysen... er 44 standard for lovlig knallert, det er den str der sidder i og kaburatoren er helt ny?

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 12-09-08 20:46

Angående stemplet så er der 5 mm tilbage på den ene side og ca 10 på den anden...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 12-09-08 23:11

"Hvad med dysen... er 44 standard for lovlig knallert, det er den str der sidder i og kaburatoren er helt ny?"
dyse 44 eller 46 er jo standard på den 4-kantede karburator, så det er godt nok med 44.
Den kører jo heller ikke stærkere af bare at skifte til størrer dyse.

"Du mener altså at jeg skal sætte nyt stempel i for at den kan tage gas? "
Ja.
Hvis cylinderen er ridset/mishandlet/slidt kan du jo købe komplet.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2098002024&n=1709621229&pn=1709622353

"Angående stemplet så er der 5 mm tilbage på den ene side og ca 10 på den anden..."
Det siger mig ikke noget, men det er jo ud for indsugningsporten der betyder noget, og stempelet kan jo ikke vendes 1/2 omgang, det skal jo altid sidde så pilen på toppen vender nedad på en Maxi.

Man bør desuden altid skifte nålelejet og pakningerne. Altid smøre pinbolte og spænde topstykket helt lige ned lidt efter lidt, for at få topstykket helt lige på og ikke knække pinbolte ved at spænde for hårdt..
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 17-09-08 21:29

Tak for svaret pallebhansen.
Tja så har jeg været ude og investere...
Jeg har sat nyt stempel, ny cylinder, nyt topstykke og nyt rulleleje på.
Stemplet var hakket 10 mm ved udstødningen og 5 mm ved indsugningen, cylinderen var ridset og havde slidt en ring hvor stemplet vender i toppen og topstykket var næsten gratis når man købte hele sættet med pakninger og tændrør(699,-)
Nu starter den som den skal, men luftfilteret skal også fornys, da den ikke kan ta fuld gas uden jeg holder en finger halvt for hullet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-09-08 22:12

Tak.
Hvis luftfilteret bliver nyt, så får den lettere ved at få luft, og så skal du holde endnu mere for hullet.
Prøv i stedet en størrer dyse ca 4 numre størrer. Derfor kan du da godt give ny filter.
Men der er nu nok andet der driller, for normalt skal man da kunne give fuld gas. Tror du ikke den får falsk luft, feks mellem studsen og karburatoren, feks. ved pakningen, det er nogle dumme møtrikker at spænde.
VH Palle Hansen