/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
familie i canada
Fra : sanne6
Vist : 685 gange
50 point
Dato : 12-09-08 15:15

er der nogen der kan hjælpe mig ,,, hvordan søger jeg familie i canada er der nogen der ved det
vh sanne

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 12-09-08 15:21

Du kan jo altid starte med mormonernes family search:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Under land vælger du Canada...

Hvis du fortæller hvem du leder efter derovre kan vi måske hjælpe dig?

Godkendelse af svar
Fra : sanne6

Dato : 12-09-08 15:38

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 16-10-08 15:39

Derudover er der mulighed for at se om de personer du leder efter evt. kunne være i nogle af de kilder, som Ancestry.com giver adgang til på deres World-konto. Den kan man købe sig adgang til, også for en kortere periode, mener jeg (og ellers kan man jo framelde sig igen).

På Ancestry.com kan man også stille spørgsmål til andre i et forum. Her både fora for specielle efternavne, men også for steder eller andre "emner".
Dette er linket til det om Canada (der er for alle provinser, samt to generelle fora):
http://boards.ancestry.com/localities.northam.canada/mb.ashx

Ellers er der http://www.raogk.org/ (Random Acts of Genealogical Kindness) - kort sagt, folk har tilbudt at hjælpe andre rundt om i verdenen med at slå op i deres egne lokale arkiver. Man skal lige læse om hvad man må og ikke må, så kan man få lov til at se hvem der tilbyder at gøre hvad og for hvilke områder.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 16-10-08 15:51

Forresten, hvis du kender til nogle der skulle være nulevende (og nok ikke i bedsteforældre-alderen) - eller hvis de havde et usædvanligt navn, så kunne du også forsøge at søge på Facebook. Søg efter efternavnet, se på mulighederne, og send folk en kort besked om hvem du søger - og spørg om de evt. kender disse personer. Jeg har fundet flere "manglende" familiegrene ad den vej - og fået reetableret kontakten over Atlanten.

Endelig er der Cyndi's List og Google, som også er udemærkede indgangsvinkler.

Cyndi's List er "bare" en kæmpeliste over links til steder af slægtsforskningsmæssig interesse; her Canada: http://www.cyndislist.com/canada.htm

Google - den kendte søgemaskine, hvor man faktisk kan finde en hel del. Ikke kun slægtstræer på nettet, men også stykke små bidder sammen om nulevende - og derigennem måske få en idé om, der skulle være tale om de personer man leder efter. (Egner sig bedst til nulevende).
Google har også en maskinel oversætter, der kan oversætter sider for dig til et, i hvert fald, nogenlunde forståeligt dansk. (http://www.google.com/language_tools?hl=da) Men den kan altså finde på at oversætte Roskilde med Oxford, Jens Hansen med John Smith, og sognet Hagested bliver til Chin place - så den er bestemt ikke fejlfri. Men man får da en rimelig idé om hvad der står.

Når du søger, må du i øvrigt være opmærksom på, at du ikke er alt for specifik mht navnet og stavemåden. Og da du søger i Canada, kan du forvente, at navnene er helt "tossede" set med danske øjne. De har simpelthen skrevet det de hørte - og da de ikke var vant til danske navne, så blev det til noget sjovt noget indimellem. Fx har jeg set en dame med mellemnavnet "Besta". Hun var sikkert kaldet "bedste", da hun var i bedstemorsalderen. Hun er nemlig ikke døbt med noget der kunne blive til "Besta" her i Danmark.