/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Personlige erfaringer med Windows ME eft~
Fra : Rellom
Vist : 569 gange
250 point
Dato : 14-03-03 13:49

Jeg føler mig jævnligt provokeret af særdeles negative udtalelser om Windows ME. Fx er det blevet udråbt til "det forrige århundredes dårligste opfindelse".

Mine egne erfaringer med Windows ME er flg.: I min omgangskreds forefindes udover WinME både Win2000, WinXP og Win98 - og af dette udbud er det helt entydigt os med WinME, som har de bedst fungerende computere.

Kun ud fra èn synsvinkel kan jeg gå med til, at WinME er et utilfredsstillende styresystem: Hvis man elsker at løse problemer på computeren, er man dårligt stillet med WinME - for der er aldrig en kæft i vejen. Og når der endelig er, er det så absolut i småtingsafdelingen.

Det, jeg efterlyser, er ikke en masse statistik. Hvis èn person er en meter høj og en anden to meter høj, så er de begge to halvanden meter høje - statistisk set. Så statistik giver ikke noget særlig præcist billede af virkeligheden.

Men jeg vil meget gerne høre noget om folks PERSONLIGE erfaringer med Windows ME.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-03-03 14:00

Jeg har de samme erfaringer med WinME, nemlig at det kører meget stabilt, hvis man bare kører et program som norton utilities til at holde det ved lige, og så forøvrigt sørger for at installere de rigtige drivere. Det har osse den fordel at det har system restore hvad forgængerne ikke havde. Jeg har kørt med winME i 3 år uden at skulle lave en reinstall og uden nævneværdige problemer, men nu er jeg så skiftet over til winxp pro sp1 sådan bare lige for at følge med udviklingen Nu er det jo osse sådan med styresystemer, at det er lettere at lægge skylden på dem en sig selv

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 14-03-03 14:04

Hej Rellom

Her i huset har vi 2 pc, den ene er en IBM aptiva fra 1998, og den var "født" med WIN 98, og der var tit problemer med det ene og det andet, så vi måtte have venner til at komme og tegne og forklare.

Nov. 2001 fik jeg så en pc , en packard bell, der var "født" med WIN ME, og den fungerede perfekt, og gør det stadig.

Så sidste år altså 2002 indstallerede vi så WIN ME på "den gamle IBM Aptiva", og den er blevet meget bedre, så alt i alt har vi kun positive ting at sige om ME., og har ingen intentioner til at skifte til f.eks. WIN XP foreløbig ihvertfald, da vi da kender nogle stykker som har en del problemer med dette, men det kan jo være det er "begynderfejl", ved det ikke, men vi beholder ME.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-03-03 14:10

Tak for kommentaren, tedd. Det giver mig anledning til at pointere, at jeg nok ikke får tid til at vende tilbage til dette spørgsmål før engang sent i aften - eller muligvis først i morgen. Men det er altså IKKE, fordi jeg har syltet spørgsmålet.
Så skriv endelig løs, allesammen!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-03-03 14:11

Også tak til dig, bantam. Din kommentar så jeg ikke i første omgang.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-03-03 14:15

hej
Sådan noget fis.

Manse9933

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 14-03-03 14:28

Hej Rellom m.fl.!

Jeg har brugt Windows ME ca. 1½ år uden de helt store problemer. Problemerne opstod fordi jeg lige skulle prøve det og det program uden at sikre mig, at det nu også fungerede med Windows ME m.h.t. til drivere m.m.

Så jeg kan også tilslutte mig øvrige om at Windows ME er stabilt og godt og desuden har det en gendannelsesfunktion som jeg savner i Windows 98; men de fleste programmer har drivere til Windows 98 hvad der før haltede lidt bagefter til Windows ME.

For ca. ½ års tiden blev jeg fristet til at prøve Windows XP home og har man ellers en Pc'er der opfylder mininmumskrev (gerne bedre) - ja så mener jeg at Windows XP er endnu bedre.

Men jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg har kendskab til folk der benytter Windows 95, 98, 98 SE og ME helt uden problemer. D.v.s. at det gør sig gældende, at de normalt kun bruger Pc'erne til Internet og almindelige kontorprogrammer.

Mange af de fejl og problemer vi hører om og vi selv kommer ud for skyldes jo oftest vor egen iver for afprøvning og brug af nye programmer.

Det er her meget vigtigt, at man gør sig klart hvad man vil med ens PC'ere og husker at tage backup før installation og afprøvning af nye programmer.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 250 point
Dato : 14-03-03 15:09

Jeg har kørt med WindowsME i ca. 2 år, og før det med Win98SE. Overgangen fra Win98SE til WinME var helt problemløs, måske p.g.a. at jeg inden install af ME havde sikret mig drivere o.s.v.
I de ca. 2 år jeg kørte med ME havde jeg ingen sammenbrud overhovedet, og jeg havde kørt programmer ind og ud i een stor pærevælling. Benyttede pc'en til web-design, billedbehandling, dtp, tekstbehandling o.s.v., men IKKE til spil, da de ikke interesserer mig.
Efterhånden blev min PC dog ustabil (den crashede 2 gange inden for en måned), men jeg havde på fornemmelsen at det skyldtes defekt netkort, for lille cpu, for lidt ram, for lille HD o.s.v.,så jeg tog mig sammen og investerede i en ny, større, hurtigere o.s.v. og da jeg alligevel var igang, skiftede jeg samtidig til WinXP, som jeg mener er endnu bedre end ME.
Men til alle dem der tænker på at opgradere fra ME til XP: Hvis det virker - så lad være med at ændre det!!

m v h
HC

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-03-03 16:34

Hej Rellom

Jeg kan kun bekræfte den positive omtale som er skrevet af de andre brugere. Jeg har 2 stationære PC'ere samt en bærbar Compaq. På dem alle er der installeret Windows ME. Det kører bare helt uden problemer også i netværk. Så jeg agter ikke at skifte mit styresystem ud. Jeg har 2 kammerater som prøvede at skifte til XP. De er begge gået tilbage til ME.
Det var bare det

Franksp

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 14-03-03 19:04

Hej

Jeg har kørt WinME i ALT for lang tid ca 1år og jeg har aldrig oplevet noget så ustabilt... herunder ligger: Computeren frys jævnligt, system fejl, program fejl, sågar var jeg efter helt et almindelg reboot nød til at formatere, da der åbenbart var opstodet en alvorlig fejl....

Jeg bruger Win XP nu og er overordentlig tilfreds! Og kan kun anbefale det

/Caine

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 14-03-03 19:11

Jeg har kun meget perifært stiftet bekendtskab med Win-ME. Dog har jeg en kommentar.
Jeg kan ikke helt forstå alle dem der kritiserer Win98, med at det kan ikke kører, det er dårligt styresystem o.s.v.
Ikke at jeg siger du, Rellom, kritiserer Win98 i dette indslag - Men jeg har arbejdet i flere år med Win98, med alt hvad det indebærer - undervisning, opsætning, reparationer.......... og har ikke haft problemer med at lave en velkørende PC med det. Der hvor problemerne kommer er hvad PC'en bruges til bagefter - Jeg har ikke været ude for en PC der skulle "opsættes igen", hvor brugeren siger "jeg har ikke gjort noget", men hvor det alligevel viser sig at brugeren liiiige skulle afprøve ditten eller datten.

Styresystemer er ligesom at købe bukser!! Kan man li' dem eller ikke, og hvad skal bukserne bruges til....

Håber et indslag fra en inkarneret Win98-bruger er iorden med dig?

Mvh

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-03-03 17:19

Hej alle

Tak for de mange gode kommentarer.

Ulempen ved spørgsmål som dette er, at det er umuligt at udvælge svaret på et sagligt grundlag, og jeg har derfor besluttet at træffe afgørelsen ved hjælp af lodtrækning.

ALLE, der har svaret på spørgsmålet - personlige erfaringer med Windows ME - vil komme med i "puljen", hvad enten disse erfaringer har været meget positive eller -undtagelsesvis - meget negative. Sådan som Caine´s.

Så selv om lodtrækning måske er lidt useriøst, så har det i hvert fald èn fordel: Der er ingen fare for, at jeg udvælger det svar, som bedst bekræfter min egen forudfattede mening!
For det ville jo være endnu mere useriøst.

Men i første omgang vil jeg lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu.

De bedste hilsner
Rellom

Godkendelse af svar
Fra : Rellom

Dato : 15-03-03 19:00

Tak for svarene, allesammen!