/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
pant i bilen skifte bank
Fra : hotstuff_II
Vist : 1662 gange
100 point
Dato : 11-09-08 14:50

Hey med jer.

Skal lige høre jer om noget ;) Det er for banken har pant i min bil, så de forlanger der er kasko forskring på den. Men hvad sker der endelig hvis jeg skifter bank.? følger pant med så. Det er for jeg har en gammel golf 3, som der virkelig ikke er grund til at ha kasko på. Og syntes det er lidt øv at skulle betale næsten 9000 kr. om året på den gamle bil. plus så kommer vægt afgift på den også. Håber der sidder nogle kloge folk derude. ;)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-08 14:56

Så længe du skylder banken penge, vil der være pant i din bil, og det uanset om du skifter bank eller ej.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-09-08 14:56

Selvfølgelig skal du have kasko på din bil når banken har pant i den. Har du ingen kasko er bankens penge jo væk hvis den bliver stjålet eller brænder. Sker der noget med din bli bliver en evt. forsikringssum udbetalt til banken som har pant i den. Banker er nu ikke helt dumme alle sammen!

Skifter bak følger pant så med, ja det kommer an på om den nye bank skal låne dig penge. Hvis ja vil de måske have sikkerhed i din bil. Det koster lidt papir og noget registrering i bilbogen i århus.

hawaii7

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-09-08 15:12

Et tip til næste gang du skifter bil:

Har du ikke råd til at købe kontant? Det er altid det billigste og bør være det alle tilstræber når det nu ikke lige er et hus til flere millioner.

Hvis ikke du har pengene til at købe kontant, så sørg for at bilen er tilbagebetalt før den blir så billig at kaskoforsikringen virker overflødig. Et 7-årigt lån er nok billigere om måneden end et 4-årigt, men sammenlagt kommer du til at betale meget meget mindre på det fire-årige end det 7-årige. Holder bilen alligevel 7 år hos dig, så kan du jo bruge de sidste 3 år uden udgifter til billån og kaskoforsikring til at spare sammen til dn næste bil.

PS: 9000 om året i ekstraudgift til kasko? Tjo, måske er du 18 år og kører i en sportstunet BMW, men ellers var det måske på tide med et forsikringstjek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-08 16:09

Citat
9000 om året i ekstraudgift til kasko? Tjo, måske er du 18 år og kører i en sportstunet BMW, men ellers var det måske på tide med et forsikringstjek.

Næ, for så ville det koste ca 30000 + om året

Citat
Det er for banken har pant i min bil, så de forlanger der er kasko forskring på den.

Klart nok, du har stillet bilen som sikkerhed for nogen penge du skylder banken, og så er kaskoforsikring tvang, for banken vil jo være rimelig sikker på at få pengene hjem, hvis der sker noget med bilen.

og ligeledes hvis du sælger bilen, så skal banken have det beløb du skylder dem, som bilen hæfter for.

Den eneste måde du kan komme ud af det, er ved at låne pengene et sted hvor bilen ikke skal stå som sikkerhed, og så betale banken deres penge så pantet kan ophæves...først derefter kan du afmelde kaskoforsikringen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-08 17:51

hmmmm

Citat
plus så kommer vægt afgift på den også

Betaler du ikke det i forvejen ?????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 19:16

Prøv at se på det som ved et huskøb

Man låner penge til huskøb.. men er så også tvunget til at have huset forsikret, og forhåbentlig er det en forsikring man aldrig får glæde af

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-09-08 20:29

det vil nok være smart at at betale bilen ud. og derefter afmelde kasko.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-09-08 06:37

Ved bil lån i banken udfyldes der en panthaverdeklaration, som også ligger hos dit forsikringsselskab. Skifter du bank meddeler din "gamle bank", til dit forsikringsselskab, at du har skiftet til xx- bank. Det er kun banken der kan trække en panthaverdekleration tilbage!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-09-08 06:55

Husk at der generelt ikke er noget krav om at man har alle konti i een bank. Der kan være aftaler mellem dig og banken om at vilkår på een konto forudsætter fx at du har fx en lønkonto i samme bank, men hvis du ikke specielt har aftalt det, så kan du altså bare oprette de konti du har lyst til i en anden bank.