/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Antenneforstærker Stofa TV og
Fra : anyway
Vist : 6111 gange
100 point
Dato : 10-09-08 18:14

Jeg har følgende i huset nu:
http://www.myupload.dk/handleupload/00f96e0ea9c4ca665fc8edc496504dff1221063041 evt. senere 1 TV mere.
Jeg har gennem årene haft 2 Tratec returvejs forstærkere, som begge er kaput. Jeg er ikke benovet over holbarheden af disse, selv om signalet har været ok mens de virkede.
Er der forslag til bedste config. efter skitsen, som jeg har linket til?
Jeg har sat en midlertidig fordeler på Stofa indgangen. Internettet kører som før udmærket, mens TV ikke er optimalt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 18:43

Hvorfor har du overhovedet forstærker på ????

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-09-08 19:00

Jeg kan jo se forskellen uden og med - derfor. Signalet er målt OK til indgangen og stofateknikeren sagde der var behov for en forstærker med de afstande, så det må jo være derfra og til komponenterne det forringes. Alle forbindelser er tjekket. Er nogen signalfordelere bedre end andre?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-09-08 19:25

Prøv at læse denne tråd igennem:

http://www.kandu.dk/Spg108850.aspx

MVH

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-09-08 20:50

viskinge -> den forstærker du skriver stofa forhandler http://www.kandu.dk/Spg108850.aspx er formentlig en Tratec, da det er den Stofa plejer at forhandle. Jeg er efterhånden ved at få myrekryb af den dårlige holdbarhed de har.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-09-08 21:21

Ja det er en Tratec MSB 10/65.
Kender flere der har dem, og har aldrig hørt om problemer med disse !!!.
Min har indtil vidre kørt problemfrit, nu i 2,5 år.
Har du monteret dem rigtigt??? Husk indgangen skal sættes på det tykke kabel der kommer udefra vejen (den dåse der normalt sidder der skal væk) hver Udgang sættes så til en fordeler dåse m radio/tv/evt internet udgang og indbygget filter. På min er der 6 udgange (3 med radio/tv og 3 med radio/tv/internet) De udgange der evt. ikke bruges, skal forsynes med en "blindprop", som er en lille hætte med en indbygget modstand.

MVH

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-09-08 22:59

De udgange der ikke brugeskan laves til slutdåser, forudsat at de ikke går videre (sløjfe)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-09-08 07:57

Jeg kan ikke forstå dit problem.
Jeg har også Stofa kabel TV. Jeg har monteret en 3-fordeler. TV/radio i stuen og TV på 1. sal samt en tilslutning i kælderen. Jeg har signal nok til en perfekt billed.
Du burde uden videre kunne monterer en forstærker og på hver udgang evt. monterer en afslutningsdåse med tilslutning til radio og TV.
Du skal ikke koble dem i serie. Er der en udgang du ikke bruger på din forstærker så monter et stik med en 75 ohm modstand. En åben tilslutning kan lave ulykker (det er ikke sikkert).

hawaii7

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 11-09-08 09:50

Citat
Har du monteret dem rigtigt??? Husk indgangen skal sættes på det tykke kabel der kommer udefra vejen (den dåse der normalt sidder der skal væk)
Ja den kan ikke sidde forkert, da der står "in" og det er desuden Stofa der har monteret den for mange år siden. "den dåse" blev fjernet da Tratec blev installeret.
Her er et billede af forstærkeren:
http://www.myupload.dk/handleupload/95fa27c492251f19bc65902e9c26d1b91221119016
Når internettet går igennem en af data tilslutningerne, falder det ud ind imellem og dermed forsvinder signalet så også til zaptorboksen. Jeg har prøvet at sætte et fordelerstik direkte på indgangen, men TV signalet er så ikke optimalt og internettet har ingen aktiv returvej, så det bliver også ustabilt.
Jeg går ud fra det er denne Tratec Stofa sælger:
http://www.witronic.dk/side373-parentId-886-typesId-1-fieldsId-274.html Den ser i al fald nyere ud end den jeg har problemer med.

hawaii7 -> Jeg skal jo have internet også. Desuden skal internettet bruges for at zaptor virker.

viskinge -> Hvis det ikke bare er udseendet, der ser nyere ud, må jeg vil endnu engang investere i en Tratec.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-09-08 13:51

Jeg har et filter hvor jeg grener til internet og TV/radio og derefter forgrener jeg ud til 3 tilslut ninger til TV/tadio.
Det er vel den mest korrekte måde at gøre det på.

hawaii7

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 11-09-08 14:10

hawaii7 -> Hvad er det for et filter? Der skal jo være aktiv returvej på internettet.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-09-08 14:50

Hej anyvay

Jëg kan ikke komme til at se hvad der står, da det ligger bag min hjørnesofa.
Det er en filter jeg har fået ved stofa og som maget gamel radiotekniuker er det også det eneste rigtige at skille data fra TV og radio inden diverse forstærkere og hvad der ellers findes på det "grå fusker marked".

hawaii7

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 11-09-08 16:57

Det må være sådan et du mener:
http://www.witronic.dk/side4120-parentId-1337-typesId-1-fieldsId-1121.html Der burde så ikke anvendes andet til IT. Hvis der stadig er behov for en forstærker, ville du så placere dette skillefilter på selve indgangskablet fra stofa og så et kort kabel fra dette over i TV forstærkeren. Hvis det er korrekt, er denne forstærker så ikke OK: http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antenneforstaerker/antenneforstaerker-30-db.asp og så et 3-vejs fordelerstik til 2 TV og 1 Radio?

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-08 17:11

Hej anyvay
men virker nok på samme måde.
Ellers er det korrekt hvad du skriver. På hver af de 3 udgange kan du sætte en slutdåse med tilslutning til både TV og radio.
Lad være med at køre internet retur i en forstærker.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 15-09-08 08:51

Tak for svaret hawaii7.