/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
syre og baser
Fra : janni_s
Vist : 1944 gange
190 point
Dato : 10-09-08 17:34

Jeg skal finde ud af hvad der sker når de 4 følgende forbindelser kommer i vand og Opskriv de relevante reaktioner. Og så skal jeg angive for hver reaktion om det er en syre- eller basereaktion.
Jeg er kommet frem til følgende, men føler ikke rigtig det er rigtigt. Har jeg ramt helt ved siden af?

b1)   (NH4)2SO4(s) -> 2 NH4+(aq) + SO42-(aq)

NH4+(aq) + H2O(l) -> NH3(aq) + H3O+ SYREREAKTION

b2)   CH3COONa(s) -> CH3COO-(aq) + Na+(aq)

CH3COO-(aq) + Na+(aq) + H2O -> CH3COOH + NaOH BASEREAKTION

b3)   K2HPO4(s) -> 2 K+ + HPO42- !!!!???

b4)   CH3COOH + H2O -> CH3COO- + H3O+ SYREREAKTION

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 200 point
Dato : 10-09-08 18:25

Hej Janni

...Du er godt på vej...

Du ser først på reaktionen og finder de ioner der har syre/base-egenskaber. I en tabel finder du pKs eller pKb værdierne for disse ioner. Den ion som har den laveste værdi (pKs el pKb) er den ion der vil bidrage mest til pH.

I den første reaktion har både NH4+ og SO4-- syrebaseegenskaber. For NH4+ er pKs=9,24 og for SO4-- er pKb=12,00
DVs. at NH4+ er en stærkere syre end SO4-- er en base (nogle vil se bort fra at SO4-- er en base da det er en meget svag base).

I den næste reaktion er det kun CH3COO- der har baseegenskab så derfor bliver reaktion basisk.

I den reaktion har ionen HPO4-- både syre- samt baseegenskaber. I en tabel findes for HPO4-- at pKs=12,36 og pKb=6,79. Så reaktionen er basisk.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 10-09-08 19:11

tusinde tak... synes nok jeg havde lært noget om det engang i gymnasiet, men de bøger har jeg jo ikke mere og kunne ikke finde noget om det.... dejligt at få forklaring istedet for rettelser.. så sidder det bedre fast:)

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 10-09-08 19:12

Tak for svaret SimonGjer.