/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Bios - harddisk eller slave
Fra : ingelein
Vist : 534 gange
50 point
Dato : 10-09-08 14:33

Hej
For kort tid siden fik jeg hjælp til at finde ud af at kun den ene af mine HD har et styresystem.
Den anden kører altså som slave.
Kan den meget langsomme opstart af min PC have noget med bios opsætningen at gøre?
Hvis de to HD er sat til at være to HD med hver sit styresystem i BIOS kunne det måske være forklaringen på min meget langsomme opstart (flere minutter).
Har nogen et bud på hvad BIOS opsætningen for de 2 HD skal være?
Jeg behøver vel ikke at sige at jeg er total novice (også indenfor BIOS). Men jeg har på fornemmelsen at maskinen prøver på at finde noget, som ikke er der.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-08 16:43

I bios skal harddiskene stå som auto og evt. LBA som jeg husker det.
Det er kabel og evt jumpere som bestemmer hvem der kommer først og styrer.

IDE 0 (1) primary bør være tilsluttet den harddisk som skal styre.
IDE 0 (1) primary kan tilsluttes CD/DVD/slave

IDE 1 (2) secundary kan tilsluttes CD/DVD/slave eller master
IDE 1 (2) secundary kan tilsluttes CD/DVD/slave

Er der et favet fladkabelstik på bundkortet så er det Primary

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 16:54

Hej Eyvind

Tak for svaret. Til nød kan jeg gætte mig til hvad du mener med IDE (Kabelforbindelserne= lakridsbånd og det lille hvide 5-bens stik?)

Men hvad med jumpere? Hvor sidder de, hvad skal de sættes til?

Ja, ja, jeg ved at jeg ikke har ret meget forstand på de ting, men gerne vil blive klogere.

Er der forskellige jumper-paneler?

Mange hilsner Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-08 17:02

For enden af harddisken sidder der to kabler og i mellem sidder der en eller to jumpere.
Lakridsbånd/fladkabel-----Jumper-------strømstik.
::::::::::::::::::::::::--------:I:::--------- o o o o

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-08 17:15

Hvis du kan starte maskinen nu, og den fungerer, skal du IKKE pille ved nogen jumpere.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 17:39

Hej Eyvind
Jeg siger tak for din fine "tegning". - Jegt har tilfældigvis 3 HD liggende som jeg skal have med op på Taulhøjcentret. Men der er absolut ikke noget man kan stille på - det ser bare ud som 2 par pinde akkurat som til 40 pin kablet - ikke noget man kan stille på . På den ene af HD er der dog ligesom en sort klods på de første 2 pins.

Forklaring vedr. den langsomme start
Det er først når maskinen har indlæst Windows at det går langsomt. Ikonerne på skrivebordet kommer frem næsten straks, men det varer meget længe inden timeglastegnet forsvinder og ikonerne i processlinjens højre side kommer på.

Jeg har aldrig oplevet sådan en langsom start. Kan der være andet, som er årsagen?.

Min teori om HD-slave holder vist ikke stik, når jeg som Bille1948 så rigtigt siger, kan starte op
og at det kun er indlæsningen der tager lang tid. Jeg kører med 768 ? Mb ram. Så det er jo ikke fordi systemet er langsomt.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-08 18:04

Prøv at finde ud af hvor meget der startes op, når du tænder for PC'en.
Når windows starter, læser den bl.a. registreringsdatabasen og opstartsmenuen.
Der kan nemt være noget her som den bliver bedt om at lede efter. Hvis det så er noget der er slettet igen, men stadig er registreret, så bruger den en masse tid på at finde det slettede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-08 18:35

Der er lidt forskel på hvilke to pinde den sorte dims skal sidde på.
Næsten alle harddiske har en tegning som hviser hvordan jumperen skal sidde.
Nogle har endda printet tekst ud for de pinde og der kan stå:
MA - MAster
SL - SLave
Cs - Cable Select

Den harddisk uden en sort dims (jumper) har sikkert kørt som slave.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 18:56

Hej Eyvind
Jeg skrev vist kun 2 par pinde - der er 4 x 2 par pinde. Klodsen sidder på de første 2 pinde og jeg kan læse mig frem til at det betyder "limit drive Capacity to 32 Gbytes".
Men det ser ud, som om klodsen er støbt fast omkring pindene. Hvordan får man den af?
Hvis den overhovedet kan tages af?

Det eneste jeg kendte til jumpere var dem der sidder i en printer og som kan tændes og slukkes. Ligesom en vippearm.

Mange hilsner Ingelein, som lige vil gå ind på Severinos forslag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 18:59

Hej Severino
Ja, der er slettet en masse fra denne arvede Pc. Findes der en gratis registreringsdatabase-cleaner?
Eller har du et andet forslag?
Jeg har allerede prøvet at slette installationer med Revouninstall-programmet, så der ikke blev for mange rester.
Håber på svar
Ingelein

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-09-08 19:25

Der findes en del på nettet. Nogle er gratis, andre kan du bruge i en periode, før den vil have penge.
Men der skulle så være tid til at få renset ud i systemet før kasseapperatet klapre med skuffen.
Se bl.a. ind på www.arlet.dk her vil der sikkert være noget fornuftigt at læse og hente; ellers linkes der videre.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 10-09-08 19:48

Det betyder intet om der er stillet på jumperne, bare det virker.

Langsom opstart kan være tegn på VIRUS i din BOOT-SEKTOR.
Andre kan sikker finde en/ et godt BOOT virus scanner program til dig.

Det kan også være at du har sat dit system til at ''vente'' så der går
lidt tid, før den vælger første BOOT device, kan ændres flere steder.

Var jeg dig, ville jeg lave en ordentlig ? diskoprydning.
Plus ellers rydde ordentligt op på din PC / defragmenter,
visse programmer defragmenterer din BOOT sektor og gør din maskine meget hurtigere''DISKEEPER'' / slet gamle filer.

Du kan prøve dette program gratis i 30 dage, og rydder
virkelig godt op, + du kan optimere din PC samtidig, til optimal ydelse.
http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 10-09-08 19:50

Citat
Hvis de to HD er sat til at være to HD med hver sit styresystem i BIOS kunne det måske være forklaringen på min meget langsomme opstart (flere minutter).

Sikkert bare din boot der er blevet skadet,
fjern det andet drev og prøv ovennævnte.

Og sæt drevet i igen...?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-08 20:43

Åh nej - det lyder som en "western Digital" eller IBM.
Og der er flere muligheder for at sætte jumpere forkert.

Jumper (hopper over / kortslutter / forbinder)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 20:54

Hej Eyvind
Næh, nej, de HD jeg har talt om for at finde ud af jumper placering og nytte, er ikke dem der sidder i min PC.
I min Pc er der en IBM - OPTA og en der begynder med HDS.....
Lige set efter i enhedshåndteringen.
Lige nu afprøver jeg nogle af oprydningsprogrammerne inden jeg sætter maskinen til at diskdefragmentere.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-09-08 21:34

Ingelein
Jeg kunne godt tænke mig til at vide om maskinen giver 3 bip når den starter op?

Det er tegn på at en af dine ramblokke er stået af og maskinen bliver meget langsom i opstarten.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-09-08 21:54

Hej granner01
Nej, maskinen bipper ikke og ramblokkene er ifølge systemoplysninger og boot-oplysninger også ok. Maskinen er jo heller ikke langsom når jeg arbejder med mange bolde i luften på een gang.
Det er kun ved selve indlæsningen af programmerne at jeg synes den står med timeglas alt for længe. Først når sprogindstillingerne som det sidste element er oprettet på proceslinjen går der hul på maskinen og alt fungerer ok.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-09-08 23:25

Så skal du nok prøve det som klamigen foreslår, køre viruschek o.s.v. på maskinen. Defragmenter.

Har der været åbent for maskinen? Er der pillet ved ledningerne inde i den?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-09-08 18:42

Hej granner1
Ja, der har været åbnet da jeg satte flere ram i . Hvad mener du med om der er pillet ved ledningerne? Jeg har jo ingen problemer efter opstarten.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-08 19:34

Har du en forfærdelig masse kørende ned ved uret..............som den lige skal gumle sig igennem først. Sikkerhedsprogrammer bruger også lidt tid med at kigge ved opstart.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 20-09-08 21:20

SE DIT NYESTE ????????????

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-09-08 22:17

Tak for svaret Eyvind.

Det blev jeg klogere af. Nu ved jeg da hvor jumpers sidder.
Mange hilsner Ingelein