/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
bankers adgang til bankkonti
Fra : pukker
Vist : 2797 gange
100 point
Dato : 10-09-08 12:59

En af mine venner mener at skattevæsenet, som noget nyt, har fået tilladelse til at indhente oplysnínger om folks bankkonti på et hvilket som helst tidspunkt af året. Jeg mener dog, at det stadig kun er oplysningerne pr 31/12 til udfærdigelsen af årsopgørelsen, de har adgang til.

Kan nogen herinde fortælle hvem af os hvem der har ret, og om der er kommet nye regler på dette her område?

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 13:02

Det mener jeg så, at de altid har kunne gøre.

F.eks hvis de mener du tjener "sorte" penge, og godt lige vil tjekke.

Jeg følger lige med her (men jeg tjener nu ikke sorte penge)

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 10-09-08 13:05

Skatte-kontrolloven: Ja - visse fastlagte oplysninger skal indleveres pr 31.12.

Herudover: Fogedretten (hvis man når så langt) kan kræve oplysninger om ens økonomi - nårsomhelst, men altså kun til brug for deres sager.

Andre sager med dommerkendelse.

Hvidvaskning/terror: Hvis bankerne møder noget mistænkeligt skal de på eget initiativ sladre (men næppe til Skat). De regler er relativt nye.

Herudover har jeg ikke hørt om noget i den retning du anfører. Men jeg ved ikke noget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-09-08 13:28

Bankerne skal sende alle dine årsopgørelser fra alle konti til Skat, den regel er ikke ret mange år gammel

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-08 13:35

Bankerne har i ÅREVIS skullet indberette til Skat (eller hvad det har heddet gennem tiden) hver 31.12.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 13:42

Folks løn SKAL jo også indbetales på en bankkonto, netop grundet skattekontrol.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-08 13:49

Det SKAL den IKKE, men det er nu ret praktisk.

Kommentar
Fra : pukker

Dato : 10-09-08 13:58

At bankerne skal sende årsopgørelser på alle bankkonti til skattevæsenet er jeg med på - men at de må bede om oplysninger på et hvilket som helst tidspunkt af hvem som helst, lyder det jo ikke som om de må i følge "henrikskebs" !!

Så jeg har vel næsten ret!!

Har nu ikke personligt noget med sorte penge at gøre - bare et nysgerrigt spørgsmål om folks rettigheder og beskyttelse.

Tak for svarene!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 14:45

Skat - politi eller anden offentlig myndighed kan IKKE hente bankoplysninger som det passer dem....

Til gengæld har bankerne pligt til at "melde" besynderlige transaktioner...

F.eks. indeholder den årsopgørelse skat får fra banken INTET om HVAD der er foregået af transaktioner - KUN saldoer og renter på dagen (31/12)

Der skal dommerkendelse til og den får de KUN hvis mistanken om ulovligheder er stor nok....

Selv kontoudtog kan KUN sendes til kunden (den registrerede adresse) også selvom du giver banken lov til andet...

Vi har lige haft et tilfælde hvor politi skulle bruge kontoudtog til en erstatningssag...

Ingen kære mor - selvom de fik lov (både skriftligt og mundtligt) at hente/bestille det i banken var bankens svar NEJ - Det sendes til kunden som så kan gøre hvad vedkommende vil..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 14:47

Hvorfor tror du de sociale myndigheder kræver kontoudtog og indestående ved ansøgning om kontanthjælp....

Det behøvede de jo ikke hvis de selv kunne hente det....

Kommentar
Fra : pukker

Dato : 10-09-08 15:32

tak for et fyldestgørende svar "refi"

- det må da kunne overbevise min ven

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 15:49

Ja...

Vi har stadig "lidt" bankhemmelighed i DK