/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er træt af mandschauvinisten
Fra : jeb3
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 10-09-08 12:33

Skal lige af med noget galde.

Er teknisk designer. Har endda uddannelses 2 gange, ad hver sin linie.
Har arbejdet i byggebranchen i over 10 år.

Er ansat i en lill underafdeling af en ret stor virksomhed - som teknisk designer!!!
derudover er der 3 mænd.

Vi har fået ansat en tekniker mere i vores lille afdeling for 3 mdr siden.
han er midt i i starten af fyrrerne, som jeg selv.

Dvs IKKE af den gamle skole.

Om morgenen, har vi den uskrevne regel, at den der møder først laver kaffe og finder kopper til os alle (4 personer)
Når vores mand ankommer laver han kaffe, og teger SIN kop med.
Den af os andre der kommer næst finder så 3 kopper.
Jeg siger glad godmorgen, han svarer kun, hvis det er de andre (mændende).

Jeg siger altid god weekend om fredagen og spørger til deres weekend om mandagen.
Fredag... ingen svar.
Mandag.... svarer han ja. HVIS de andre er der. Ellers ingen svar.

Til hverdag, svarer han med enstavelsesord - når de andre er der. Ellers sidder vi en hel dag, uden der bliver snakket spor.

Han giver mig opgaver gennem chefen. Aldrig direkte til mig. Chefen har sit eget kontor. Vi andre deler. Han sidder 2 m fra mig, men kan ikke lige vende sig om, og spørge om jeg vil ordne noget.

Han giver mig udelukkende kontoropgaver.
De andre bruger mig til at regne mængder, efterregne tilbud, kontakte myndigheder og en masse mere.
Den anden af dem jeg deler kontor med, er meget vågen, og kommer med stikpiller til ham.
Jeg har selv prøvet at sige det flere gange, men ingen svar.

Det er simpelthen så opslidende, at der stadig findes mænd, der ikke mener kvinder kan have teknisk indsigt eller arbejde i byggefaget.

Jeg spurgte ham på et tidspunkt, om der var mange kvindelige håndværkere på hans byggepladser. Her svarede han dog alligevel :) Svaret???? "hvad sku' vi dog med dem der" HAAALLOOOOO!!!!

Jeg overvejer efterhånden at skifte job.
Har ellers været meget glad for at være her, men kan simpelthen ikke holde det ud.
Min fagforening har rådet mig til at tale med chefen: Chefen er konfliktsky. Det bliver nok bedre når han har været her i længere tid, siger han.
Ja tak. Det vil jeg ikke vente på.

Han behandler mig som en uviddende kvinde, der har tilladt mig at møve sig ind på mændenes enemærker.
Jeg kan da godt bruges til at dække bord til hans møder, lave kaffe, putte hans papirer i mapper osv. Men det er da også det mest spændende, han aner nemlig ikke hvad orden er, så hans papirer er simpelthen en høstak.
De andre sorterer deres ting, og ligger dem selv i de respektive mapper, som jeg har lavet til de enkelt projekter.

Det er fandme for meget.
Troede den slags mænd var uddøde.

Jeg har det da fint med mandlige pædagoger og sygeplejersker, vi laver vel alle, det vi har mest lyst til. Det skal da ikke være køns-bestemt.

Jeg opretter cv'er i alle jobsøgemaskinerne på nettet idag, når jeg kommer hjem.

Jeg er sgu for meget værd til dette.
Skal væk, inden jeg begynder at miste selvtillid.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-08 12:43

Sikke da en nar!

Grinagtigt at boss'en ikke giver kan et los i røven, så han kan vågne op. Heldigvis er jeg selv på en arbejdsplads med flad struktur og hyggelig og morsom omgangstone, så jeg klager ikke. Tror egentlig vi mangler en som dig, men her ville spørgsmålet nok være om vi er "for åbne/åbenmundede".

Vores valgsprog er: Vi skal grine min. een gang pr dag. Det er vores værn mod en truende sindsyge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-08 12:44

Tag en snak med mester under fire øjne. Og ellers så søg væk. Der er nok at rykke i, her i tiden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-09-08 13:01

Jeg kan genkende lidt af det du skriver, men det hører fortiden til:

I mit første job arbejdede jeg i en udviklingsafdeling,
her lavede pigerne kaffe, og de smurte endda rundstykker til os...

Så flyttede jeg til en salgsafdeling, og spurgte troskyldigt ude på gangen:
"Hvem af pigerne laver kaffe her?" Og så fik jeg ellers læst teksten.
Du kan selv lave kaffe, den der tager næstsidste kop laver en ny kande...

Prøv at anvende samme tone, fremgangsmåde over for din nye kollega.
Prøv også at tale i enrum med de to andre mandlige kollegaer.
Når de hører hvor meget det påvirker din dagligdag, vil en af dem sikkert sætte ham på plads...

Og hvis dert ikke hjælper; inden du siger op, tag en snak med din chef.
Han kan ikke tillade sig at være konflikt sky.
Det er hans primære job at få samarbejdet i afdelingen til at fungere...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 13:11

Jeb3...Du tager tyren (fjolset) ved hornene, beder ham om en samtale kun jer to.

Og så får du ellers givet han en opsang i hvordan man behandler sine medmennesker/kollegaer, mandlige som kvindelige

Jeg tror og håber det er det der skal til, det kan ikke være meningen at det er dig der skal skifte job, men bliver det ikke bedre, så er der ikke andre udveje end at skifte job, chefen er der jo ikke noget rygrad i.

Hvis du går til chefen først, og kollegaen kun får en sludder for en sladder af chefen, kan det blive meget værre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-08 13:18

Jeg tror du bare du er et hysterisk kvindemenneske.

Du vil ikke acceptere at mænd er bedre og dygtigere,

bliv dog hjemme ved komfuret og fød dine børn der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-08 13:37

Jammen han er jo bange for dig................

Bak ind i hans bil og sig det var ham der kørte ind i dig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-08 13:46

Citat
Det er simpelthen så opslidende, at der stadig findes mænd, der ikke mener kvinder kan have teknisk indsigt eller arbejde i byggefaget

Det er der skam mange mænd der mener at kvinder kan, de er bare så S***** bange for at indrømme det + at de føler deres egen position truet når de udsættes for sådan nogen kvinder

Altså kun et udtryk for hans egen mindreværdsfølelse.

Men hvad med de andre "Mænner" der er ansat, hvis de ikke opfører sig som stenaldermænd, der ser deres mandlige stolthed og kunnen truet, hvad så med at alliere dig med dem, og få sat fjolset på plads.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-09-08 14:33

>Det er hans primære job at få samarbejdet i afdelingen til at fungere...

Har du iøvrigt hørt om samarbejdskurser?
Jeg tror jeg har været på næsten 20 af slagsen...
Men det er vel ikke så udbredt i mindre firmaer??

Prøv at foreslå din chef at I også holder et samarbejdskursus,
så går sagens alvor op for ham...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-09-08 14:52

Han er sgu da ikke mandchauvinist - han er bare en sær halvgammel stodder.

Der findes altså også kvinder med en tilsvarende opførsel.

Der er også den mulighed, at han simpelthen ikke kan lide dig - kemien passer ikke.
At løbe skrigende væk ville være en sejr for ham - og den vil du vel ikke give ham.

Ignorer dog fyrens særheder, selv om jeg godt kan forestille mig, at det kan være svært på en lille arbejdsplads.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-09-08 14:55

Ps Og så hold da op med at opvarte ham !!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-08 14:58

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Ps Og så hold da op med at opvarte ham !!!

Hun er squ lun på fyren, men ved det bare ikke.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-09-08 15:11

OG HUSK: Mit motto er: Der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Hentet fra din beskrivelse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-09-08 18:00

Citat
Jeb3...Du tager tyren (fjolset) ved hornene, beder ham om en samtale kun jer to.

Og så får du ellers givet han en opsang i hvordan man behandler sine medmennesker/kollegaer, mandlige som kvindelige

Jeg tror og håber det er det der skal til, det kan ikke være meningen at det er dig der skal skifte job, men bliver det ikke bedre, så er der ikke andre udveje end at skifte job, chefen er der jo ikke noget rygrad i.

Hvis du går til chefen først, og kollegaen kun får en sludder for en sladder af chefen, kan det blive meget værre

Liiige det, jeg ville sige!

Jeg er rystet over, at jeg engang lod mig tryne af sådan en nar - dét gør jeg ikke mere - han ville få læst og påskrevet, ville han....

Pøj pøj jeb3

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-09-08 19:02

tak for kaffe, siger jeg bare.
det som gør mig mest harm er, at sådan en karl jo får lov til at bestemme dit humør, så du begynder at tænke ondskabsfuldt, finde på nedrigheder, så han rigtig kan komme ned med nakken og væk fra din skulder, hvor han har taget fast ophold - indtil du ikke er konfliktsky mere.og handler.

find frem til det, som kan give dig allermest overskud (super week-end, wellness osv.).

der henter du al den humor, som du kan mobilisere. f.eks. når du siger go'morgen og han så ikke svarer, stil dig stort smilende hen foran ham, se ham med dine gladeste øjne fast ind i hans sure fjæs og sig med din blideste stemme: gomorgen jensen, har du sovet godt. bliv stående til han svarer. helst skal der være mindst en som overværer seancen.

udtænk de mest "onde" planer, men humoren skal med. det kan faktisk blive helt skægt at bruge sin humoristiske fantasi som våben.
sådan en sk...mobber skal ikke få dig ned med nakken.
er der ikke en eller flere, som du kan slå dig sammen med ?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 11-09-08 11:57

Se. idag havde jeg ham på 2. mands hånd.

Så nu tog jeg en meget klar snak.

Ikke noget med at sige moget mellem linierne.

Gjorde ham opmærksom på, at jeg rent faktisk er uddannet næsten på højde med ham selv.

At vi andre udemærket kan finde ud af at lave kaffe efter princippet, den der tømmer brygger.

At jeg savner lidt socialt engagement fra hans side.

Jaaaaaaammn.... Han var ikke ansat til at lave kaffe.
Hvortil jeg svarede, at det heller ikke står i os andres jobbeskrivelse, men at jeg da kan tage en termokande med hjemmefra til mig selv, og lade helt være med at lave det.

Jaaaaaamn - han var træt af hysteriske rødstrømper, der mente de kunne alt meget bedre end alle andre.
Hvortil jeg svarede, at jeg det her ikke har noget med rødstrømperi at gøre. Jeg har aldrig forsøgt at gøre mig bedre ned jeg er. Jeg lagde mit CV på hans bord, så han kunne læse, hvilke arbejdsopgaver jeg rent faktisk har håndteret gennem de sidste år...... Han smed det da bare ud, med ordene, det er totalt uvedkommende, hvorpå han vendte ryggen til mig, og forseglede sin mund.

Fande tage dig - kom jeg så godt nok til at sige. Stakkels din kone.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 12:11

Jeb3

Bravo -- flot gjort, jeg tager hatten af for dig.

Nu må du lige give ham week-enden over til at tænke over situationen, det kan være at det trods alt hjælper..

Hjælper det ikke, så må du snakke med dine øvrige kollegaer, de må da også fornemme den dårlige stemning der er kommet på det sidste??

Det er ikke dig, der skal skifte job, det er fjolset der skal ud - sidst ind først ud - for alles skyld, hvis ikke det hjælper når han har fået sundet sig..

(måske fjolet en anden gang, skal undersøge om der er kvindelige kollegaer, når han søger job)

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-08 12:13

Citat
Stakkels din kone

Ha ha, han er sgu da under tøflen hjemme, og prøver på at blive et stort brøl på arbejdspladsen

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 11-09-08 12:26

Kan sagtens tænkes. Hans kone er da heller ikke en lille grå mus, hun er leder for en daginstitution.

Men jeg vil ikke være hans lille piccoline.

Troede bare ikke den slags fandtes mere. Så gemmel er han da heller ikke. i starten af 40'erne. Ikke FRA starten af 40'erne... skulle man ellers tro.

Vi sad og diskuterede et malerjob en dag, og jeg foreslog et firma, jeg ved har et par kanon dygtige kvindlige malere ansat.
Men nej... de kunne bestemt ikke bruges. Kvinder er for langsomme... Måske er nogle lidt langsommere end mændene, men omvendt er der også mænd, der driver den af, sagde jeg, men vi har aldrig haft klager over sjusk eller håndværker rengøringen fra de damer jeg har arbejdet med.

Ingen svar.

Utroligt.

Vi er iøvrigt 3 firmaer der deler bygning, og frokoststuen er fælles.
Han er inkarneret ikke-ryger, så jeg var simpelthen nødt til at lave et sår og strø salt i idag.

Nå... sagde jeg, nu bliver det snart så koldt, at vores kære rygene naboer bruger frokoststuen som rygerum, i stedet for at gå ud.
Han flippede totalt ud. hehe...jeg glemte bare at sige, at der er aftalt klokslet, for hvornår de IKKE nå ryge (spisepausen, og en time før), og at de selv skal lufte ud, hvad de såmænd også gør.

Lidt led???? måske, men jeg fik det faktisk helt godt af det :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-08 12:56

Min søsters svigerfar er malermester, og han vil faktisk hellere have kvindelige malere ansat end mænd.... kvinderne er mere omhyggelig siger han

Hvor ville jeg gerne have været en flue på væggen, da du fyrede den med rygningen af

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-09-08 14:53

jeb3 - godt gået!!!

Når folk, som han, er SÅ forstokkede, bliver jeg også ond i sulet - i det skjulte (fantasien har ingen grænser) he he.

Spændende at følge det videre forløb...

Go jeb3 go jeb3

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-09-08 10:06

Idag var han tvunget til at bede om hjælp.

Jeg har en del tegninger, der skal ordnes, så bruger ikke lige min pc.

herren sad længe og klikkede løs på sin pc.
Mere og mere febrislk.
Eftersom vi kun er os 2 idag, er der jo kun mig til at spørge.
Der gik lang tid, pludselig siger han TIL MIG... har du tlf til vores it mand?
Ja siger jeg, det har du også, det står på den tlf liste du fik af mig da du startede.

Så ringer han til IT manden, der sidder i en anden by, og får den besked, at han skal spørge mig hehe.. jeg løser hans lille problem på 5 min. Han kunne bare ikke komme på erveren :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-08 10:50

Hold da op en triump... tillykke med det.

Nu skal du se, fra nu af vil det lige så langsomt ændre sig, og så må du "prøve" at lade være med at godte dig - hold våbenhvile -

Rigtig god week-end

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-09-08 12:39

Yahooooo jeb3!

Gnæk gnæk

God weekend!

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-08 19:12

Citat
Så ringer han til IT manden, der sidder i en anden by, og får den besked, at han skal spørge mig hehe.. jeg løser hans lille problem på 5 min

Det havde han sgu godt af, det "mandschauvinistiske møgdyr"

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-10-08 15:22

Så...nu bliver problemet løst.

Jeg er fyret, da vi ingen ordrer får (byggebranchen sucks ligenu)

Men nu kan idioten sgu snakke til mig.

Nu er det bare et nyt job jeg skal have

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 14-10-08 15:31

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg har nu mødt konen.

Sikke en harpe :)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-10-08 18:28

Tillykke.... øøhhh.... åh nej......øøhh.....så kan han lære det, ka' han!

Pøj pøj med jobs!

Hanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-08 09:44

Det burde være sidst ind først ud, så var han røget en tur, hvor uretfærdigt