/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Most, cider og svovling
Fra : anetteogjesper
Vist : 2550 gange
75 point
Dato : 10-09-08 12:20

Hej

Jeg havde påtænkt at lave most og derefter cider bagefter af noget af det og har nogle spørgsmål.

1) Når jeg har most æblerne og har frisk most, hvordan får jeg det så til at holde sig på flaskerne? (pasteurisering)

2) Når jeg har most og vil lave cider, hvordan gør jeg så det?
Jeg har en stor 25 L glasballon med plastlåg, som jeg havde tænkt at bruge, men skal den fyldes helt op og skal låget lukkes?

3) Jeg har hørt man eventuelt kan tilføje vingær og svovle cideren, så den holder længere, men med hvad og hvordan svovler man?
Har også hørt man kan tilføje 10–20–30 gram sukker per liter most, men hvorfor og hvornår skal dette gøres?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-09-08 12:36

1) Brug atamon

2) VEd ikke

3) SUkker søder, men derudover konserverer det også, samt øger gæringen (højere alkoholprocent)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-09-08 12:53

Cider har en lille alkohol procent, så noget sukker skal du da have i. Sukker plejer man at putte i lige fra starten af gæringsprosessen. Ligeledes vingæren når du sætter det hele i gang.
Du skal have et gæringsrør ned gennem plastikhætten når du starter hele prosessen. Senere skal cideren omstikkes nogle gange, da der bliver bundfald, og til sidst skal det hele klares med klaringsmiddel. Opskriften antager jeg, er lidt som at lave vin, bortset fra at cider ern meget mild og frisk i smag (kun lidt alkohol) + eventuelt er der noget kulsyre i? Jeg har kun lavet vin, så jeg foreslår du forhører dig ved en større Matas forretning, dér kan du også købe ingredienserne. Du skal også have en decideret Cider opskrift, eventuelt kan du finde det på nettet.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 75 point
Dato : 10-09-08 16:06

1. Har hørt at mange nordmænd hælder på plastflasker og derefter fryser hele dynen,

2. hvis du brygger direkte på mosten, så bliver det den vildgær der sidder på æblerne der styrer slagets gang, jeg har ikke prøvet det endnu, men har ladet mig fortælle at det med at brygge med vildgær kan blive rigtig godt, og rigtig skidt...

Alternativt kan du købe en flydevægt, så har du en ide om hvormeget alkohol der kommer i cideren,man kan ramme den rigtige sødme med ikke forgærbart sukker

-ikke for at tage modet fra dig, syntes bestemt du skal kaste dig uhæmmet ud i det, men det at lave en god cider, skulle være lidt som at lave en god vin.... -lidt svært..

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 10-09-08 16:16

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad betyder "omstikkes"?

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 10-09-08 16:28

Hvor kan man eventuelt få en flydevægt?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-09-08 21:10

Flydevægt:www.beertools.dk

At omstikke betyder at hælde din gærende vædske fra en beholder til en anden, efterhånden som cideren-eller øllet- som jeg har lidt mere erfaring med- gærer ned, kommer der et lag af døde gærceller i bunden af beholderen, som giver en uønsket smag, hvis vædsken hviler for længe ovenpå det

Der er jo masse af god frugtsukker i sådan en gang æbler, så du bør vide hvad du laver, hvis du vil hælde mere sukker i baduljen...

Jeg ville ikke fylde gæringstanken helt op, da der ofte i starten af processen kommer det der hedder en "stormgæring", det laver en del skum, som så kommer ud gennem din gærlås hvis beholderen er for fuld,

Angående tilsætning af sukker, så er det noget man kan gøre efter cideren er gæret ned, så der ikke er "liv" i gærrøret mere, find/køb nogle tykvæggede egnede flasker, put den "dovne" cider på flaske, og tilsæt - ikke for meget- sukker til hver enkelt flaske, for at cideren kan danne brus, ikke mere end 5-10 gram pr liter, hellere for lidt end for meget...

Nå.. jeg skriver vist bare derud af.. håber noget af det giver mening, prøv at kigge lidt på :www.haandbryg.dk , i venstre side er der et link der hedder brygforum, prøv at søge lidt efter cider der..

God brygning!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-09-08 22:21

Hej igen.
Fant lige en opskrift på Æblecider til dig, så har du en lille rettesnor.
http://www.birthes-madside.dk/opskrift/Drinks-drikke/Eblecider.htm

At omstikke en vin, er at bruge din hævert til at suge op og fylde vinen over i en anden beholder, og derved også undgå den grødede masse i bunden af den første beholder (dette smides væk). For hver omstikning (flaskeskift) bliver vinen mere og mere klar, dvs. bundfaldet udelukkes. Mellem hvert skift, skal vinen stå i flere uger og i hvert fald så længe den gærer. Sidste face er Gærstop og Klaring.
Du kan være heldig at nogle ansatte i Matas har forstand på vinbryg og enkelte forretninger har også artikler til købs for kunder.

MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 11-09-08 09:23

Tak for svaret michaelmoeslund.

Og tak til alle andre, det var super svar

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 17-09-08 19:34

Velbekomme

Håber du er kommet igang...