/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
duft til vasketøj?
Fra : LoneSuhr
Vist : 1105 gange
100 point
Dato : 10-09-08 08:01

jeg tænker på om der er et godt rådt til at få vasketøjet til at dufte af sandeltræ.
Kan man mon bruge lidt sandeltræs- oliedråber i vandet i stedet for skyllemiddel( hvis dufte jeg ikke kan lide) eller er der særlige fif vedr. det ?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-09-08 08:24

Tag din yndlingsparfume/olie etc.

kom en anelse på et stykke bouldsstof og læg det i skabet. Ligesom gammeldags potpoouriposer.

jeg tror, at hvis du putter det i vandet, kommer alt tøjet til at få en MEGET kraftig duft.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-08 08:26

Jeg ved ikke, om du kan bruge det i vaskemaskinen. Men et alternativ er at lave en duftpose, et par dråber sandeltræsolie på vat eller filt og ned i lille stofpose. Læg posen i skuffen med undertøj eller hæng den på en bøjle ved stangtøjet.

Jeg vil også gerne foreslå dig en helt anden duft til vasketøjet, men det er jo en smagssag. Prøv Patchouolie - et par dråber i skuffen til skyllemiddel.

Kan bl.a købes her, og i mange helsekostbutikker

http://shop.duft-natur.dk/aromaterapi/teriske_olier_fra_urtegaarden/urtegaarden_patchouolie_10_ml_949_da.html

Godkendelse af svar
Fra : LoneSuhr

Dato : 10-09-08 08:34

Tak for svaret HelleBirgitte. jeg vil gå i helse butikken og prøve at snuse til den ande olie også.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-09-08 08:36

Selv tak
God ide at snuse til den fremfor bare at købe over nettet - det er jo ikke sikkert, at du bryder dig om duften

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-08 09:30

Uha nej da....ikke olie i vaskemaskinen.....heller ikke selv om det dufter godt

Olie går ikke i forbindelse med vandet, og det vil lave skjolder på tøjet.

Kommentar
Fra : LoneSuhr

Dato : 10-09-08 11:29

Uha det med skjolder lyder jo ikke så godt. Men hvad så med at putte lidt af den lækre duftolie på en (ren) karklud og lægge den med i evt. tørretumbler. Ville det mon ikke kunne få tøjet til at dufte godt? Grunden til at jeg efterlyser det ,er at jeg køber det billige vaskepulver,der ikke lugter godt.
Og at jeg altså ikke kan lide de alm. skyllemidlers duft.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-08 16:33

Olie er olie, uanset det er blandet med vand eller ej, så vil det lave pletter på tøjet...også hvis der kommer en klud med olie på i tørretumbleren

Så giver du det billige vaskepulver skylden......niks, det lugter ikke grimt.....men hvis du synes dit tøj lugter grimt, skulle du måske undersøge om der sidder ildelugtende belægninger på bagsiden af tromlen i vaskemaskinen.....det gør der på mange (de fleste) maskiner...og på et tidspunkt bliver det så meget, at det afgiver en grim lugt til tøjet.