/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Insest Faderhuset.
Fra : Luke2000
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 09-09-08 22:22

Jeg sidder lige og se det program på kanal 4, hvor der er en der fortæller at hun fik at vide at der forgik insest ved 1 barn, hun vælger så ikke at melde det til de sociale myndigheder, kan hun ikke dømes for det?

Giver ikke 5 potter pis for det der med at der var en der bestemte og bla bla man kunne ikke gøre noget, fakta er at hun er medskyldig i det der skede i og med at hun ikke meldte det. Spørgsmålet er om hun ikke kan dømes for det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-09-08 22:45

Uden beviser?? så er det kun ord mod ord

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-09-08 22:45

Ps. jeg har ikke set udsendelsen

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 09-09-08 22:51

Men hun siger selv i programet at der kommer en til hende og fortæller hende det. hvorefter hun bare går til hende lederen.

Men du har måske ret i at det er svært at bevise at det overhovedet er sket.

Fuck det gør mig sur når nogen gemmer sig bagved personlig svaghed for ikke at hjælpe ved sådan noget.

Men klart at de også har haft det svært, men jeg syndes faktisk ikke at den ene forbrydelse undskylder den anden.

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 110 point
Dato : 09-09-08 22:59

Alle, der har været vidne om sådan en forbrydelse kan dømmes for ikke at have anmeldt det. Hvis det vel at mærke er registreret som en forbrydelse (så vidt jeg ved)

Men indtil videre har jeg kun pressens rygter at gå ud fra, hvad det angår. Og det ville jo være en passende historie (incest) for at få det hele til at se en smule mere drabeligt ud.

Desværre tror jeg ikke, at man på samme måde kan dømmes for at sætte den slags rygter igang... Selvom det under alle omstændigheder dømmer den "anklagede".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-08 00:44

Citat
der er en der fortæller at hun fik at vide at der forgik insest ved 1 barn, hun vælger så ikke at melde det til de sociale myndigheder, kan hun ikke dømes for det?

Jo, såfremt der bliver en sag, og der findes ud af, at det er foregået, så kan hun dømmes.

Alle har underretningspligt over for de sociale myndigheder, såfremt man erfarer, at der sker overgreb mod personer under 18 år eller personer over 18 år, som er umyndige og ikke i stand til at varetage egne interesser.

Og det er strafbart at undlade det, og hvis personen der undlader at melde den slags yderligere er såkaldt "fagpersonale" eller offentligt ansat har vedkommende skærpet underretningspligt, og så straffes det endnu hårdere at undlade at gøre mybdighederne opmærksom på forholdene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-08 00:48

Fra Serviceloven

Citat
§ 154. Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen.

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 10-09-08 22:31

Tak for svaret justuniverse.