/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udenlansk kørekort
Fra : mlvj
Vist : 1811 gange
50 point
Dato : 09-09-08 09:47

Hej vi sidder lige og snakker om kørekort regler for udlændinge i dk må en amerikaner der er feks 16 år der har amerikansk kørekort gerne køre bil i dk ??

Mikael

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-09-08 09:50
Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 09:54

NEJ...

At noget er gyldigt i et andet land gør det IKKE automatisk gyldigt i DK...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-09-08 10:08

Af Bille1948's link synes at fremgå:
1. Gæster/turister eller hvad du vil kalde dem kan nok køre videre på deres sædvanlige kørekort
2. Indflyttere kan køre videre på deres sædvanlige kørekort i 14 dage

refi's sidste bemærkning (sidste linje) er naturligvis rigtigt men er ikke svar på så meget. Det kan i al fald ikke bruges som begrundelse for hans kategoriske afvisning. Det danske kørekort gælder da 'automatisk' i hele EU. Kun hvis man skal opholde sig længere tid udenfor EU anbefales overordnet et (dansk udstedt) internationalt kørekort. Og så er der lige et forbehold: I 'nogle lande' er kravene dog skrappere.
Kilde: http://www.borger.dk/forside/transport/koerekort/udenlandsk-koerekort

Så i modsætning til refi, så er mit svar: Tjo, måske nok, men det kommer an på .. og det er en nærmere undersøgelse værd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-08 10:10

Som hovedregel er det sådan, at det er de kørekortregler i det land hvor kortet er erhvervet, der gælder, også hvis man besøger et andet land.

Bille1948's link er ikke nok, det fortæller kun om reglerne for, at udlændinge der kommer fra et ikkeEU land, og som bosætter sig i DK, skal have byttet kørekortet ud med et dansk.

Eks. en amerikansk turist, må godt køre på sit amerikanske kørekort her i landet, selv om vedkommende kun er 16 år, og i øvrigt overholder samme regel som i USA om, at der skal være en voksen med i bilen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 09-09-08 10:31

Jamen jeg skal da gerne begrunde mit kategoriske NEJ....

Sidste sommer havde vi besøg af amerikanske venner med deres børn.

Sønnen var dengang knap 17 og ville gerne selv køre.

Jeg var dengang i tvivl men det amerikanske kørekort til 16 årige er altså IKKE det samme som et "normalt" kørekort - derfor NEJ.... (meget klart NEJ fra politi)

Holland og Tyskland har lidt af tilsvarende ordninger hvor unge kan erhverve kørekort - men disse er specielle og gælder kun der.

I Tyskland f.eks. kan sloleelever (over 16) få "ret" til at køre bil (også alene) men denne kørsel gælder kun mellem hjem og studiested og KUN hvis der ikke er andre transportmuligheder (ganske bestemte ruter)

Holland har en ordning lidt ala´den amerikanske (voksen med kørekort med i bilen) - men som sagt - det er specielle ungdomskørekort - derfor gælder de IKKE her....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 10:35
Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 10:36

Læg mærke til dette....

Nach der bestandenen theoretischen Prüfung kann, frühestens einen Monat vor dem 17. Geburtstag, die Fahrprüfung abgegelegt werden. Wer die Prüfung besteht und inzwischen 17 Jahre alt ist, erhält keinen normalen Führerschein, sondern eine Prüfbescheinigung mit der besagten Ausnahmegenehmigung. Dieses Dokument wird wie gesagt nur in Deutschland anerkannt, daran sollte man vor spontanen Fahrten ins Ausland denken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 10:39

Det startede så får år tilbage i Bayern og er nu tilsyneladende i alle "landene" - men er rettet til 17 år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 10:42

Citat
Eks. en amerikansk turist, må godt køre på sit amerikanske kørekort her i landet, selv om vedkommende kun er 16 år, og i øvrigt overholder samme regel som i USA om, at der skal være en voksen med i bilen

Det var så KLART nej fra politiet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 10:46

Generelt kan så siges at fordi noget er tilladt i ens hjemland gør det ikke automatisk "lovligt" i et andet land....

Du skal overholde det lands love hvor du befinder dig.....

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 09-09-08 10:52

Tak for svaret refi. Jeg er overbevidst om at det ikke er tilladt men det var nu også det jeg mente men jeg har lige kontaktet kommunen samt politiet og de siger det samme at det må man ikke.

Takker for alle svar
Mikael

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 09-09-08 10:57

Næh, det kunne lyde som:

1. Meget tit bliver udenlandske kørekort anerkendt, i al fald for et kortere ophold, også selvom det er et ikke-EU kort.
2. Tilfældet "Amerikansk kørekort til person under 18" er et af de tilfælde hvor det ikke bliver anerkendt.
3. Er man i tvivl, så må man spørge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-09-08 10:57

Selv tak....