/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rodbehandling
Fra : alimak
Vist : 4053 gange
100 point
Dato : 09-09-08 08:32

Jeg var hos tandlægen og hun sagde at jeg skulle have en rodbehandling og den kostet 2700kr.Hun rodbehandlet, ikke men fjernet smærten og la på en midlertidig fyldning. Dette er nu snart 2 mnd. siden og jeg har ikke haft ont i den tand siden. Det jeg vil spørge om er om jeg kan sige at jeg ikke vil have rodbehandling , bare sæt på en rigtig fyldning. Er det nogen der ved noget om dette? Er det en tjangse at tage og ikke rodbehandle?
alimak

Kommentar
Fra : babee

Dato : 09-09-08 08:45

altså det er normal procedure at man lægger en midlertidig fyldning i efter rodbahandlingen da den sikre at nerverne bilver dræbt derefter skal de fjernes og så kommer der en alm fyldning oveni så du kan ikke sige at du ikke vil have det for den er allerede begynte at bilve rodbehandlet

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-09-08 08:48

Der må da være en grund til, at tandlægen anbefaler rodbehandling f.eks. betændelse i nervekanaler.
Hvis det er tilfældet, så får du problemer senere hen, hvis du vælger en alm fyldning.
Normalt får man lavet en krone på tanden, for at forstærke den, efter behandlingen. Rodbehandlede tænder bliver ofte sorte/grå, så kosmetisk er kronen at foretrække.
Prisen kunne tyde på, at denne krone er inkluderet i prisen (måske) ellers er det en dyr tandlæge, du har.
Det ville være fjollet at vælge "lappeløsningen".
Du kan selvfølgelig også vælge at få tanden trukket ud.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-09-08 08:54

Ja jeg har fået rodbehandlet tænder førhen som så år efter er blevet hevet ud så er det ikke nogle af de vigtigste så ville jeg have den fjernet Er du Nordmand eller svensker ??? der burde det da ikke koste så meget som her i det dyre Dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-09-08 09:04

Som Babee skriver-- så er tanden allerede rodbehandlet-- derfor har du ingen smerter

At du får en midlertidig fyldning, er for at evt. betændelse kan komme ud, inden du får lavet den sidste behandling... en fyldning

Prisen er helt alm. det har jeg også givet for nogle af mine rodbehandlinger

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-09-08 09:35

Desværre er vi ikke indrettet som hajer og krokodiller der hele livet igennem har nye tænder der bare sidder nede i kødet og venter på at skyde op når der ryger en tand, når vores mælketænder er udskiftet skulle de gerne holde til den tid kommer hvor man ikke har brug for dem mere.

Vælger Du næste gang at få hevet en tand ud istedetfor at få den behandlet så tænk at det svier til Dig selv flere år efter da der bliver større slid på de tibageværende bisser.
Jeg fik selv hevet flere sidetænder ud i overetagen grundet komplikationer med visdomstænder, hvad der betød at de forreste lynhurtigt blev slidt ned og knækkede, jeg fik en protese, omend den er nydelig og anvendelig er det alså ikke det samme som at have ægte bisser.

At tandlæger og deres materialeleverandører scorer kassen uden reel konkurrence ved vi jo, men hvis Din tandlæge lader en bemærkning falde om at der er flere problemer på vej så meld Dig ind i "Danmark"

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-09-08 09:42

Skal der laves meget på tænderne så kig ind på
avmintand.dk
Jeg fik sat 28 kroner på + bidkorrektion i Polen for 2 år siden. Hurtigt, effektivt og er stadig glade for dem. Pris 60000,- langt under halv pris.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-09-08 10:24

Skriver han ikke: Hun rodbehandlede ikke ???

Det kunne være, at man skulle tage et norskkursus.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-08 11:25

Rodbehandling kan foregå på to måder, i det ene tilfælde er rodbehandlingen afsluttet på en gang, tanden bliver bedøvet og nerve og andet levende bliver boret/renset ud og rodkanalen, som nerven sad i bliver fyldt ud med det samme, der er ingen midlertidig fyldning og der bliver afsluttet med en plombe. I det andet tilfælde ligner forløbet det du beskriver, tanden bliver bedøvet og tandlægen borer ind til nerven og lægger et giftstof under en midlertidig fyldning, der pjejer jeg så at få at vide at det tager et par uger før nerven er død og jeg får en tid til den afsluttende behandling, hvor den døde nerve bliver boret/renset ud og der kommer en fyldning i rodkanalen afsluttet med en plombe øverst, det undrer mig så at du ikke fik en tid da den midlertidige fyldning (og giften) blev lagt på, du skal have rodbehandlingen afsluttet, det døde væv inde i tanden vil ellers give dig problemer, eneste alternativ nu, er at få tanden trukket ud

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-09-08 11:41

Jeg kan genkende den anden fremgangsmåde o.v.n. fra tidligere tandlægebesøg - ikke den første.

Det bliver det sgu' ikke mindre ubehageligt af, vel?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-08 11:45

Nej den første kan heller ikke anbefales, det kan gøre afsindig ondt nogle timer efter at bedøvelsen fortager sig

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-09-08 12:01

Forstår I ikke dansk /norsk. Min tandlæge rodbehandlet ikke.da jeg var der sidst. Jeg ved ikke hvad hun gjorde, men jeg fik pencilin og en midlertidig fyldning. Nu snart 2 månder efter så skal jeg til tanldægen og rodbehandle den samme tand, Men jeg har ikke haft noen gener efter jeg fik den midlertidige fyldning.Kan jeg sige at hun bare skal give tanden en rigtig fyldning i stedet for den midlertidige.Og skide på rodbehanlingen da jeg ikke har smerter mere? Håber I forstår nu.
alimak

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-08 12:16

Jeg tror ikke på at du kun har fået en midlertidig fyldning, der er helt sikkert noget under denne fyldning som nu har dræbt nerven, det vil sige at der under den midlertidige fyldning er noget dødt væv som engang vil gå i forrådnelse, du skal få afsluttet rodbehandlingen, eller få tanden trukket ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-09-08 12:18

Ja vi forstår godt at du ikke har smerter mere, nerven er jo død og bør fjernes

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-09-08 12:31

Du skal have den fjernet, ellers rådner den.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 09-09-08 17:00

Jeg forstår det altså sådan nu at, alimak har haft ondt i en tand, gået til tandlæge og fået at vide at der var betændelse i en rod. Hun foreslår ham rigtigt nok at rodbehandle, men tandlægen har formentlig boret op til betændelsen, så det kunne komme ud, og sat noget midlertidigt i tanden.

alimak får så en penicillin kur og man vil rodbehandle tanden efter at betændelsen er væk. Jeg tror heller ikke jeg ville have lyst til at få en meget betændt rod behandlet. Det kan nemlig være svært at bedøve ordentligt.

Nu er betændelsen så væk, og der er ingen smerter. Nu mener alimak så ikke det burde være nødvendigt at rodbehandle mere, når han ikke har ondt.

Alimak......jeg vil foreslå dig at spørge tandlægen hvad hun mener nu. Umiddelbart kan jeg godt forstå du ikke vil betale for rodbehandling sådan bare lige......og selvfølgelig kan du vælge at sige at du ikke vil have det gjort, men jeg synes du skal spørge din tandlæge hvordan roden ser ud. Men du skal i hvert fald have en rigtig plastplomb i istedet for den midlertidige.

Hvis du vælger at få den rodbehandlet, skal du have en krone på, på et tidspunkt, men de gør det sjældent før der er gået et årstid. Det er rigtigt at en rodbehandlet tand dør og bliver mørkere, men der kan sagtens gå 10 år. Og det er ikke nødvendigt med krone før tanden giver problemer eller andet. Jeg har selv rodbehandlede tænder uden krone efter 5 år.

Du må selv sætte hunner og hanner ind der hvor det er forkert

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 09-09-08 17:08

Tak for svaret o.v.n.. Det er nok sådan det er. Det høres fornuftig ud det du siger.Så jeg kommer nok ikke udenom robehandling. Selv om jeg er bange.......
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-09-08 01:30

Selv tak, hvis din situation er som jeg tror, så er der ingenting at være bange for tanden er følelsesløs, noget helt andet er hvis du ikke har fået begyndt rodbehandling endnu, som Klojs gætter på, men det gør nu heller ikke ondt, du blive bedøvet til den indledende boring, og anden gang en tanden følelsesløs, så det gør heller ikke ondt andre steder end i din bank konto