/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvad betyder ulvetimen
Fra : nosunshine5
Vist : 3641 gange
50 point
Dato : 08-09-08 22:23

Bortset fra at det er et tidspunkt at min søsters unger hænger oppe unde loftet af overtræthed og sult.
Hvad betyder det oprindeligt og hvordan bruges det i dag?

har en vag ide, men det er ikke nok.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 08-09-08 22:26

Du siger det faktisk selv... unger og forældre er så umulige, at det ikke er så underligt at man tænker på at nogle dyrearter, æder deres unger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-08 22:42

Citat
ulvetime
timen mellem nattens ophør og solens opgang.

Fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 08-09-08 22:47

Jeg kan faktisk godt lide Olesen-50's form for humor.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-09-08 22:50

Citat
Jeg kan faktisk godt lide Olesen-50's form for humor

Også mig....sad før og tænkte på da vores datter havde kolik der var der ulvetime 23 timer i døgnet
Og jeg kunne have ædt hende bare for at få fred !!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-09-08 22:56

http://sproget.dk/search?SearchableText=ulvetime&submit=Start+s%C3%B8gning+

Citat
den sidste del af eftermiddagen hvor forældre har travlt med at hente børn, købe ind, rydde op og lave mad (kendt fra 1983);

men oprindeligt var det tiden mellem nattens ophør og solens opgang.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-09-08 22:59

I min opfattelse er det timen mellem nørket og lysets komme. Når man var nattevagt var det sværest at holde sig vågen i ulvetimen.

I dag bruger man ordet som en beskrivelse af den time på dagen hvor børnene er mest umulige. Eftermiddagen inden aftensmad.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-09-08 23:00

Stavefejl der skulle stå mørket

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-09-08 08:26

http://da.wikipedia.org/wiki/Varulv For mig er det timen før midnat.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-08 11:08

Ulvetime er et såkaldt pedul ord:
http://sproget.dk/leg-og-ler/test-din-viden-om/pendulord-ord-der-skifter-betydning/examfolder.2007-09-13.2997319638

med oprindelig betydning: timen hvor ulvene hyler når det er ved at blive lyst...

i dag den mere kritiske i børnefamilier før aftensmaden

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 09-09-08 16:49

Jeg mente selvfølgelig: Pendul ord

Her eksempler på den klasiske betydning:

Bergmans film Vargtimmen .. ulvetimen, som han selv har givet følgende forklaring: Det er timen mellem nat og gry, det er timen hvor de fleste mennesker dør, hvor søvnen er dybest, hvor mareridtene er livagtigst Inf 22.3.1968
i 9. sang, hvor Grundtvig er ved at glide tilbage i ulvetimen, efter nattens ophør, men før solens opgang Behrendt: Viljens former, Augustin - Goethe - Grundtvig, 1974

Herfra:
http://nyeordidansk.dk/noid/noid.htm?q=ulvetime

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-08 16:54

Den er ikke med i dansk wikipedia, men i svensk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vargtimmen

De har jo flere ulve i Sverige end vi har...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-09-08 23:21

Hej
Ulvetimen er i vores nabolag mellem kl. 16.30 og 17.30, når naboens børn er kommet hjém fra daginstitutionerne. Vi fortrækker fra haven og har ondt af forældrene - men burde vel også have det af børnene.

Man kunne sikkert blive rig på at opfinde en ulvetids dæmper

Misforstå mig ikke, vi kan godt lide børn, men jeg kan ikke huske at fænomenet var så udpræget da vore børn var små - måske fordi de ikke var i daginstitution. (Længe siden - ca. 40 år).

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 11-09-08 16:57

Tak for svaret svendgiversen.