/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Matematik - ligninger
Fra : annika01
Vist : 389 gange
46 point
Dato : 08-09-08 18:26

Hej alle. Håber I kan hjælpe mig. Har simpelthen glemt alt om det.
Men hvordan skal disse ligninger løses?
1) 3y^2=12y
2) 4x^2-x=x
3) 4z^z+z=9z

Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-08 18:57

Enten er der noget galt i spørgsmålet?
eller spørgsmålene er alt for lette.

Er der ingen kobling mellem de 3 spørgsmål??
Det første er jo isoleret helt banalt...

Er de to andre ikke skrevet forkert???
prøv at sætte () omkring eksponenterne...

Hvilken uddannelse og niveau?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-09-08 19:04

1) 3y^2=12y
start med at dividere med y på begge sider: 3y = 12
divider med 3 på begge sider: y = 12/3 <=> y = 4

2) 4x^2-x = x
læg x til på begge sider: 4x^2 = 2x
divider med x på begge sider: 4x = 2
divider med 4: x = 2/4 <=> x = 1/2

3) 4z^z+z=9z
Her har du z^z. Det kan godt lade sig gøre at løse en sådan ligning (brug ln eller log)
Men check lige først at du måske har skrevet forkert...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-09-08 19:14

Lige en kommentar til mit tidligere svar: Når man i 1) dividerer med y og i 2) dividerer med x, forudsætter man at y og x er forskellige fra 0. Men husk at y = 0 og x = 0 også er løsninger.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-08 19:16

Jamen nebis,
det kan da ikke være rigtigt at spørgsmål 3 er 100 gange sværere end de to første...

Måske skal 4x i spørgsmål 2) opløftes til (2-x)
selvfølgelig vil man først trække sammen og flytte x over, hvis det var så enkelt...

Kommentar
Fra : annika01

Dato : 08-09-08 19:21

Tak for hjælpen:)
jamen jeg er helt lost, men vi har haft noget om log/ln i skolen, så måske skal jeg bruge det i 3'eren. Vil lige forsøge mig frem.
Det er en gymnasial uddannelse, har matematik på B niveau:)

Kommentar
Fra : annika01

Dato : 08-09-08 19:25

Jeg undskylder, 3'eren har jeg skrevet forkert.
Rettelse:
4z^2+z=9z

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 08-09-08 20:39

hej annika,

Jeg tænkte nok, der var en skrivefejl i nr. 3).

jeg håber du har fået hjælp nok til at lave nr. 3, som skal laves ved at følge helt samme princip som de to andre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-09-08 10:15

Så er alt jo helt banalt
y^2 er jo y*y

3*y*y=12*y
Del med y og med 3 på begge sider og y = 4

Og man isolerer selvfølgelig først de ukendte med samme grad,
ved at flytte over på den anden side og skifte fortegn, det må du have lært...

4x^2-x=x => 4*x*x = 2*x
Del med x og med 2 på begge sider og x = 1/2 eller 0,5

4z^2+z=9z => 4*z*z = 8*z
Del med z og med 4 på begge sider og z = 2

Meget meget elementært...

Kommentar
Fra : gert_h

Dato : 10-09-08 13:25

Hej annika01

(og hej igen svend - det er længe siden jeg har hørt noget fra dig)

jeg tror nu nok at måden du løser ligningerne på er fl.g:

a)

3y^2 = 12y <=> 3y^2 - 12y = 0 <=> 3y(y-4) = 0 (sæt 3y uden for en parantes) <=> 3y = 0 V y - 4 = 0 (nulreglen) <=> y = 0 V y = 4

b)
4x^2 - x = x <=> 4x^2 - 2x = 0 <=> 2x(2x - 1) = 0 <=> 2x =0 V 2x - 1 = 0 <=> x = 0 V x = 1/2

c)

4z^2 + z = 9z <=> 4z^2 - 8z = 0 <=> 4z(z-2) = 0 <=> 4z= 0 V z - 2 = 0 <=> z = 0 V z = 2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-09-08 14:08

Ja, der er flere måder at løse ligninger på, og jeg glemte at skrive,
at alle 3 ligninger har de trivielle løsninger x, y eller z = 0.

Jeg er ingeniør, ikke matematiker, og nul løsninger kan du ikke bruge til noget i praksis.
Og ja, jeg har måttet holde lidt pause...

Kommentar
Fra : umarsuper

Dato : 14-10-08 23:52

Du kan fx..gå ind på www.matematikbogen.dk ..og lære noget der......