/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klimaanlæg vs. Genvex etc.??
Fra : Steen2000
Vist : 3294 gange
89 point
Dato : 08-09-08 14:27

Jeg overvejer et Genvex anlæg mod fugtproblemer i huset. Har bladret i de forskellige indlæg herom. Men jeg kan ikke lige gennemskue om der er forskel på et Genvex anlæg fra Genvex og så de klimanlæg de f.eks. sælger i Bilka til 6-7.000 kr. ??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-09-08 14:40

Jeg forstå ikke rigtigt dit spørgsmål.
Et genvexanlæg, er ikke at sammenligne med et klimaanlæg. Men det du eftersøger er måske et Solar Venti anlæg.: www.solarventi.dk

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 08-09-08 14:43

Tak Stilkene

Det illustrerer jo bare hvor blank jeg er inden for dette

Hvori består forskellen? Og hvis det skal bruges til at skabe et bedre indeklima (= mindre fugt i sove-/børneværelsen om vinteren) hvad er det så man skal gå efter?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 99 point
Dato : 08-09-08 15:11

Jeg går ud fra du har prøvet med de klassiske og billige råd, hurtig udluftning med gennemtræk flere gange om dagen, sørge for udluftning fra bad og køkken. Hvis det ikke virker (nok) kan isolering komme på tale, hvis ydervægge/vinduer mv er så kolde at duggen kondenserer på dem.

Men køb et hygrometer og check om ikke du kan få luftfugtigheden pænt ned ned den første del, altså udluftning.

For det er heller ikke gratis at have et eller andet anlæg stående og køre hele tiden for at fjerne fugt uden at få fjernet årsagen til fugten.

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 08-09-08 15:17

Vi lufter meget ud generelt. Det er om natten at problemet opstår. Dvs. det er om morgenen at vinduerne er helt dugget til hvorefter vi lufter ud. Kan for dårlig isolering være årsagen??? Det er de 2 sidste værelser i vores fordelingsgang som har problemet - dvs. de værelser som har 2 ydervægge.
De andre værelser har ikke så store problemer.

Kommentar
Fra : Steen2000

Dato : 08-09-08 15:32

Jeg troede iøvrigt at problemet var når huse var for godt isoleret at man fik fugt/kondens? Synes at jeg har læst det vedrørende nye huse - ikke at det kan relateres til vort 70'er hus

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-09-08 18:00

Der er ingen tvivl om at et genvex-anlæg er godt til luftfornyelse, og giver et godt indeklima. Men det er også en investering, samtidig er det også afhængig at strømkilde.
Hvis du har mange blomster eller tørrer tøj i dine rum, er det også en medvirkende årsag til at det vil dugge.
Du må da selv have en ide om hvad årsagen kan være?
Det anlæg som du omtaler til 6-7000kr. er også et udmærket anlæg, det kan lave varme, -køle ned om sommeren, og også affugte. Jeg har et sådant i vores udestue og bruger det meget til varme der om vnteren, men har aldrig brugt affugtningsprogrammet da vi ikke har det behov. Det er forbrugende -el, men i mindre grad.
Solarventi anlægget er energineutral, det kører udelukkende på sol/varme, og er nok især brugt i sommerhuse, hvor det er meget effektivt, og virker også når det ikke er beboet.
Endelig kan du købe små transportale affugtnings maskiner, som er en kun lille investering.:
http://hjem.dk/bolig/byggemarked/vvs-artikler/affugter/default.aspx

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-09-08 20:47

Fugt i en del nyere huse stammer mere fra tæthed og manglende udluftning end fra isolering. Men i de seneste bygningsreglementer er der krav om mekanisk udluftning.

Når du skriver at problemet med fugt opstår om natten, er det jeres udåndingsluft, sved, måske lidt svedigt tøj der giver problemet, og en solarventi el. lign. virker kun når solen skinner, så det er nok ikke sagen. Solarventi er beregnet til at holde et sommerhus tørt ved at blæse varm solopvarmet luft ind, når man ikke er der, mens jeres problem er at i ER der.

Hvis I skruer op for varmen om dagen, og ned om natten, kan det være med til at give fugtproblemer (fordi varm luft kan rumme mere vanddamp end kold). Om et eller andet varmepumpe/genvex/affugteranlæg anlæg kan være løsningen må vel komme an på, hvad det koster i anskaffelse og drift i forhold til jeres varmeudgift.

Der er jo meget forskel på om man har elvarme eller er tilsluttet et dyrt barmarksværk, eller om man er så heldig at bo i et område der får fjernvarme fra et elværk.

Jeg tror jeg ville overveje at prøve i en periode at lade vinduerne stå lidt på klem om natten, sørge for der alligevel er nogenlunde varmt, og se hvad der sker.

Man skal heller ikke glemme at høj luftfugtighed giver risiko for skimmelsvamp, der ikke er til at spøge med.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-09-08 02:57

Har selv haft en x-veksler med varmepumpe (slidt op). Har nu en rotor-væksler fra Dantherm
http://www.dantherm.dk/ og den fungere perfekt.
Kontakt dem evt. igennem hjemmesiden og få henvist nærmeste forhandler.
Jeg kan kun anbefale deres produkt... i den dyre ende, men det fungere!
http://www.dantherm-air-handling.dk/Løsninger/Behov/Frisk_luft.aspx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-09-08 03:01

NB: Beklager små stavefejl ovenfor = tastaturvirus
Hvis du ønsker at læse mere om min DVR 450 (Rotorveksler):
http://www.dantherm-air-handling.dk/Produkter/Ventilation/DVR_450-1.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Steen2000

Dato : 26-09-08 23:07

Tak for svaret vagnr.