/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering
Fra : LarsSimoni
Vist : 586 gange
60 point
Dato : 08-09-08 12:19

Hej alle

Da jeg igår ville til at formatere min kærestes computer, kommer selve XP-installationen pludselig med en meddelelse om at den ikke kan registrere nogen harddisk(e)
Syntes jeg er mærkeligt, eftersom at der aldrig har været nogen fejl med harddisken, og denne jo også har været i brug mens computeren har været brugt.

Nogen der kan fortælle mig hvorfor XP-installationen ikke kan registrere harddisken, og hvad jeg kan gøre ved det ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-09-08 12:22
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-09-08 12:34

Der er sket en fejl under formateringen så Windows ikkw kan finde disken, jeg ved ikke om du kan bruge mine erfaringer, men jeg har reddet situationen en gang, ved formatere med GParted, bagefter kunne Windows CDen godt se disken

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-09-08 12:37

o.v.n.-> måske fordi, der er en satadisk, der kræver en driver.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-09-08 12:44

Ja måske, jeg har ikke megen forstand på SATA diske

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-08 12:45

Der er ikke megen ide i "blot" at formatere med en styresystemscd.....

Har du ikke en decideret recovery bør du som MINIMUM sørge for at have motherboard (og andet hardware) cd.... - ellers mangler du generelt en masse drivere....

XP har mange - men desværre ikke altid de rigtige

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-09-08 12:45

Men spørger har glemt at fortælle om hvilken harddisk det drejer sig om

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-09-08 14:13

Hvis du forsøger at formatere den harddisk XP ligger på med din XP skive, så vil du netop få denne fejl. Især hvis du har opdateret XP. (jeg har selv haft denne fejl flere gange).
Du skal gøre som O.v.n. foreslog, formater med GParted.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 08-09-08 14:14

Jamen, jeg aner ikke hvilken harddisk det er ? Computeren er en IBM ThinkPad R60 ..

Refi: Jeg plejer da bare at formatere med XP-cd'en, og så blot hente diverse drivere fra udbyderens hjemmeside, i dette tilfælde IBM ..

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 08-09-08 14:16
Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-08 14:35

Citat
Jeg plejer da bare at formatere med XP-cd'en, og så blot hente diverse drivere fra udbyderens hjemmeside, i dette tilfælde IBM ..

Absolut ikke nogen god løsning - slet ikke til notebooks....

Men bevares - det kan da bruges HVIS man kan finde driverne....

Det er så en SATA-disk....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-08 14:37

Her skulle være nødvændige drivere

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-64283.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-09-08 14:42

Kan driverne bruges til noget så længe at installations CDen ikke kan se en harddisk men som før sagt jrg kender kun lidt til SATA diske

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-08 15:04

Sata - harddiske skal have drivere lagt ind før XP kan køre videre.
(Der står noget i retning med "tryk 6 hvis du vil indlæse specialdrivere.............det er en SATA HD)

Annuller spørgsmålet
Fra : LarsSimoni

Dato : 09-09-08 22:52

Hej alle

Mange mange tak for jeres forskellige forslag og idéer. Jeg nåede desværre kun at få prøvet en enkelt af dem, inden jeg fandt ud af at IBM har noget på deres computere, der gør at jeg automatisk kan formatere den uden at den sletter driverne - et slags indbygget recovery program.
Det brugte jeg, og computeren virker uden nogen problemer nu :)

Men, endnu en gang - mange mange tak fordi i prøvede !