/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Malawi Cichlider Yngel
Fra : bneigaard
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 07-09-08 19:57

En af mine Malawi Cichlider (Sciaenochromis fryeri) har lige spyttet ca. 20 unger ud af munden og det er lykkedes mig at opsamle 12 af dem i et lille "dertilindrettet" akvarie som jeg har sænket ned i det store akvarie. Nu synes jeg at det kunne være sjovt hvis de overlever, men jeg er helt på bar bund.
Hvad skal de have at spise?
Skal jeg lukke moderen ned til dem?
Hvor store skal de være inden jeg kan lukke dem tilbage til de andre?

Jeg er kort sagt på bar bund i forhold til at få dem til at overleve...

Er der en som kan skrive lidt vise ord?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-08 20:05

Du skulle have ladet dem være......både moderen og faderen passer de unger indtil de kan klare sig selv, og de tager dem i munden for at passe på dem.

Nu er det ikke sikkert de vil ha' dem igen, og kan finde på at æde dem.

Men så ved du det til en anden gang

Men hvis de mod forventning overlever, skal de have noget specielt meget finkornet foder...spørg hvilken slags i akvariebutikken

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-09-08 14:04

Malawi Cichlider er mundrugende, det vil sige at de passer og beskytter deres unger ved at have dem i deres mund. Når ungerne kan klare sig selv så forlader de deres forældres mund.

Du skulle have ladet dem passe ungerne selv. Men gør som dova skriver. Og hels og lykke næste gang.

Kommentar
Fra : bneigaard

Dato : 08-09-08 16:45

De små fisk ser ud til at trives i det lille akvarie, og de spiser det samme mad som de store får. Er der måske alligevel en chance for at de overlever?

Kommentar
Fra : meller147

Dato : 11-10-08 17:27

du skal ikke lukke ungerne ud før de er ca. 1 cm eller ikke kan komme ind i munden på de største af fiskene du har, de kan finde på at spisse hinanden, og nej moderen skal du ikke sætte ned til ungerne medmidre de skal bruges til levende foder :D
ungerne kan du foder med knust foder ( knus det foder du bruger til de andre fisk) lad være med at give dem for meget mad, de spisser meget lidt, håber det er svar nok ellers skriv til mig :D
jeg har prøvet at avle et par gange

mvh.
mathias/meller