/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Birgitte Sørensdatter
Fra : aase48
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 07-09-08 18:16

Hej
Birgitte Sørensdatter f.1798 i Lundum, gift med Peder Rasmussen Thrane 14 februar 1818 i Voerladegård kirke. De flyttede til Østbirk 1720. Hun får en søn Peder Christensen 1824 i Østbirk. Ved hans fødsel står hun som Christen Laursens hustru.
Jeg kan ikke se, at Peder Rasmussen dør, og jeg kan heller ikke finde hendes vielse med Christen Laursen.
Kan nogen hjælpe mig med oplysniger om disse personer, vil det hjælpe mig lidt videre.
Aase

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-09-08 18:55

Hej

Hvorfra ved du at de flyttede?
Prøv at se om der evt findes et skifte efter Peder Rasmussen Thrane.
Jeg formoder du har skrevet forkert og at de først er flyttet i 1820?

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-08 18:57

Østbirk sogn, Voer herred, Skanderborg amt

her er der tre der måske kan hjæpe dig:
http://www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&SognId=1275

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-09-08 19:02

TamdrupNimSkanderborgTamdrup 18141829
opslag 165 nr. 2 1823 enken bir??? sørensdatter er det din
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-09-08 19:03

glem opslaget
bir ... sørensdatter er 50 år

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 07-09-08 19:04

Citat
Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Voer, Østbirk, Snedkerhuset, , 4, FT-1801, b8514
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Thomasen 36 Gift Mand Snedker og huusmand med jord
Martha Olesdatter 30 Gift Hans kone
Maren Sørensdatter 6 Ugift Deres børn
Kirstine Sørensdatter 4 Ugift Deres børn
Birgitte Sørensdatter 3 Ugift Deres børn
Bodil Sørensdatter 2 Ugift Deres børn
Søren Nielsen 28 Ugift Tjenestefolk Snedker Svend
Anders Jensen 24 Ugift Tjenestefolk Ligeledes [snedker svend] og land rytter
Niels Laursen 18 Ugift Tjenestefolk I lære ved snedker professionen
Anne Markusdatter 22 Ugift Tjenestefolk

Er du sikker på, at du ikke har at gøre med to forskellige kvinder...

Denne pige er født samme år i Østbirk.

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 07-09-08 19:35

Hej Aase

Formodninger:
Jeg har set KB efter og fundet Søren, en søn at Peder Rasmussen og Birgitte Sørensdatter (opslag 21)
Det næste barn af Birgitte Sørensdatter med en anden mand, der tror jeg du tager fejl, jeg mener det er et andet ægtepar, men jeg prøvede at se efter konfirmationer, men fandt ingen, de er sikkert flyttet fra sognet.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 07-09-08 19:36

Hej
Det er rigtigt, at det selvfølgeligt er 1820, at de flytter til Østbirk ifølge tilgangslisten for Østbirk sogn.
Det er også rigtigt, at hun er datter af Søren Thomasen, men hun er altså født i Lundum 14 december 1797. (opslag 245).. Men det kan da ikke udelukkes, at der er 2. Det taler dog for, at det er den samme, da hun opkalder sin første søn efter den evt. afdøde mand (Peder).
Et skifte har jeg kigget efter hos Brejl, men ikke fundet noget.
Aase

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 07-09-08 19:40

Hej igen

Jeg mener den første søn bliver døbt Søren, han er født 19-11-1820.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 08-09-08 06:12

Hej
Jeg kan også finde sønnen Søren, men han dør kort efter fødslen. Kan Peder Rasmussen og Birgitte Sørensdatter være blevet skilt?
Aase

Kommentar
Fra : Huusom

Dato : 09-09-08 15:53

Hej Aase
Jeg har fulgt lidt med i dit spørgsmål og kikket lidt i kb over Østbirk.
De har været lidt sparsomme med oplysninger så det er godt nok svært at
finde de rette personer.
Du mener sønnen Søren dør ret kort efter fødslen, men jeg tror det er en anden
Søren Pedersen da Birgittes Søren er født d 19-11-1820 og døbt d 11-02-1821
og den Søren der står som d i kb Østbirk 1814-1832 opslag 160 dør den 05-01-1821.
Ydermere står der at faderen Peder Rasmussen er fra Trampenbjerg og ved
Birgittes søn Sørens fødsel står faderen Peder Rasmussen er fra Brobjerg begge i Østbirk.
Jeg fandt en Peder Rasmussen død 1859 opslag 243 Østbirk 1847-1875 (aftægtsmand fra Vestbirk)
70 år der kunne passe, men har ikke fundet Birgitte nogen steder i Østbirk, hverken i afgangslister
eller under døde, så om de er flyttet før Søren bliver konfirmeret - en mulighed?

mvh Finn

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 11-09-08 18:06

Hej
Jeg har også snart læst den kb forfra og bagfra. Der er kun født 1 Søren omkrig årsskiftet 1820-21. Det lyder jo mærkeligt, at der er død en dreng på 16 dage, som ikke er født i sognet!!
Men indskrivningen af Søren født 19/11 er nu lidt underlig. Drengen indskrevet før ham er født 20 november - måske er Søren født 19/12??? De har bestilt dåben til 11/2, men når det aldrig, fordi han dør, der er i hvert fald ingen faddere nævnt, det er der ved alle andre. Alt det her er jo bare et gæt!! men måske!
Min formoder hedder i hvert fald Birgitte Sørensdatter og var gift med Christen Laursen, men jeg kan ikke finde deres vielse nogen steder. I en slægtsbog udarbejdet for mange år siden står der, at hun først var gift med Peder Rasmussen, men det er jo ikke sikkert, at det er hende.
Hun får en søn Peder i 1824 i Østbirk. Hun og hendes mand flytter til Bryrup i 1826.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-08 19:18

Bryrup Tyrsting Skanderborg Bryrup 1860 1882
opslag 216 døde enke Birgitte Sørensdatter har du de data??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-08 19:23

denne folketælling har du vel?
senta
Samtlige personer i husstanden
Skanderborg, Tyrsting, Bryrup, Bryrup, , 8, FT-1860, C4057
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jens Jensen38 GiftHsmd.Tømrer,Hsfd.Hammer
Helene Christensen29 Gifthans KoneBryrup
Jens Christian Jensen11 UgiftDeres SønBryrup
Anthon Jensen5 UgiftDeres SønBryrup
Mads Peder Christoffer J.1 UgiftDeres SønBryrup
Christen Jensen8 UgiftDeres SønBryrup
Birgitte Sørensdatter63 EnkeKonens ModerØstbjerg ved Horsens

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-08 20:34

Bryrup Tyrsting Skanderborg Bryrup 1860 1882
opslag 203 1862
christen laursen gift
hvem er denne christen laursen gift med ??

se her
Bryrup Tyrsting Skanderborg Bryrup 1860 1882
opslag 216 døde 1860 enke Birgitte Sørensdatter hvem er denne Birgitte Sørensdatter gift med ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-08 20:35

sorry
der skal stå
Bryrup Tyrsting Skanderborg Bryrup 1860 1882
opslag 203 død 1862
christen laursen gift ikke enkemand
hvem er denne christen laursen gift med ??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 00:09

Bryrup Tyrsting Skanderborg Bryrup 1814 1859
du finder på opslag 145 nr.1 vielsen mellem Jens Jensen38 GiftHsmd.Tømrer,Hsfd.Hammer
Helene Christensen29 Gifthans KoneBryrup
Datter af boelsenke Birgitte Sørensdatter
Helene Christensen29 er født 1831 i bryrup og datter af Birgitte Sørensdatter + christen laursen
den Birgitte Sørensdatter død 1860 er osv . om det er din ane vides ikke ,

der er jo forsat en
christen laursen der dør 1862 bryrup
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 00:14

Bryrup Tyrsting Skanderborg Bryrup 1814 1859
døde 1835 opslag 234 nr.5 Christen Laursen.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-09-08 01:34

Hej Senta
Netop Helene Christensdatter er min tipoldemor.
Min Birgitte Sørensdatter dør 18.februar 1860, og Christen Laursen dør 7.november 1846.
Det passer jo også godt nok med, at Birgitte Sørensdatter står som enke i 1849 ved datterens bryllup.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 09:59

Citat
du skriver Christen Laursen dør 7.november 1846

den Christen Laursen jeg fandt dør 1835
døde 1835 opslag 234 nr.5 Christen Laursen.

mener du ikke 1835 ??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 10:08

de undre mig lidt at der er 2 x Christen Laursen der dør i 1835 + 1846
den ene er husmand den anden er gårdmand ivesterh...begge af velling mark??
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 10:18

har du set i skiftet efter Birgitte Sørensdatter ?deri må stå om hun evt. har været gift med peder rasmussen , jeg kan ikke finde vielsen mellem christen laursen + Birgitte Sørensdatter
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-09-08 16:30

Hej Senta
Det er min Christen Laursen, der dør i 1846 i Vesterhåb i Velling 44 år gammel. Han er nemlig født i 1802, så det passer jo perfekt. Jeg kan ikke finde noget skifte efter Birgitte Sørensdatter, og det der undrer mig meget - jeg kan ikke finde deres vielse. Men de må jo være viet et eller andet mærkeligt sted. Jeg har kigget i Østbirk, i Voerladegård, i Yding og i Bryrup - men uden held.

Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 17:56

hvad med et skifte efter Christen Laursen,har du det?
Senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-09-08 19:09

Hej Senta
Det kan jeg heller ikke finde. Men det eneste sted, jeg har ledt, er hos Brejl. Jeg ved ikke andre steder.

Jeg har lige ledt alle kirkebøger for Voer og Tyrsting herreder igennem for vielsen af Birgitte Sørensdatter og Christen Laursen, men jeg har ikke fundet noget.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 19:29

jeg har set i vinding /them osv alle omkring liggende sogne % resultat, selv i horsens/ skandeborg .
tidspunktetet for vielsen må være fra 1820 til 1824, jeg kan ikke finde de to nogen steder, det kan være præsten har glemt at skrive de to i kirkebogen.?

Du skal til viborg for at finde et skifte efter de to.
ved christen laursens død står der i højre side
??? skifteretten d.9/11 1846 ?
ligsynet af 12/11 1846
det må været let at finde i retsprotokollen ud fra de data der står i kirkebogen
der kan evt. være et testemente.
senta

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 12-09-08 19:48

Hej Senta
Det er altså mærkeligt med den vielse. Jeg har også været ved at læse om borgerlige vielser, men de kom først til i 1851, så den mulighed er udelukket.
Jeg må så se, om jeg kan komme en tur til Viborg, så jeg kan få yderligere oplysninger.
Aase

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-08 19:52

prøv at bede om et opslag på Dis- Danmark .
god jagt
senta