/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
hvilke porte bruges til hvad??
Fra : ulrik1976
Vist : 1572 gange
300 point
Dato : 07-09-08 17:58

Hej jeg har mit eget lille netværk på en router fra cybercity.

Nu har jeg 2 ting som jeg vil se på samme tid ude på internettet...

den ene bruges port 80 og 443

men hvad skal jeg sætte den anden til så jeg kan se den på nettet..

Mvh Ulirk

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-09-08 18:08

Nu forstår jeg ikke helt spørgsmålet men prøver alligevel.
Altså du har 2 computer fundet til en router som du gerne vil have folk kan se på nettet ?

Så vidt jeg ved kan dem på nettet kun se din router og det er den som har din IP internet adresse.
Dine computere har så 10.0.0.2 og 10.0.0.3 og routeren har så 10.0.0.1 set fra dit lokale netværk.

Men hvis du går ind på http://10.0.0.1:2033/ og taster din kode så kan du gå ind under NETWORK -> NAT -> port forwarding. også kan du indstille fra port 1 til 65535 og skrive computers IP også skulle alle portene på routeren blive omstillet til computen....

Jeg ved ik om du kan bruge det til noget, jeg har også haft problemer med det og fandt sku aldrig helt ud af det da jeg skulle spille onlne spil.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-09-08 18:27

Jeg tror at I taler omhver sit, jeg syntes ikke det hænger sammen.
Scootergrisen taler om lokalt netværk, og ulrik1976 om at se to steder ude på nettet på samme tid.

Du skal naturligvis have åben for to browservinduer, med hver sin webadresse.
Port 80 vil ikke skabe problemer, men port 443 kan blive nægtet adgang, hvis routerens fairwall spærre for denne adresse.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-09-08 18:35

hvad med at spørger lige fortæller hvad det er han vil se? Og hvad med at vi lige fortæller spørger hvad de to porte bruges til? Port 80 bruges til publisere hjemmesider fra en web-server, af den ene eller anden slags. I princippet kan port 443 det samme, MEN porten kan også noget andet, den bruges nemlig til at skabe en krypteret forbindelse mellem den pågældende server og clienten som sender en request og det kan godt være en hjemmeside, eller delen af en, som kræver en krypteret forbindelse, men det kan også være dataoverførsel mellem to servere.

Derfor er det nok svært og komme med et nøjagtigt svar som kan bruges.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 07-09-08 18:44

mit problem er at jeg både skal se kunne se en slags webserver(den er pt på port 80 og 433) på nettet og et ip-kamera.

nu vil jeg gerne kunne se ip-kameraet på nettet(som så skal have en port xx åbnet i min egen router)

de er selvfølgelig på et netværk med ipnumre 10.0.0.x

Jeg skal kunne se dem begge på internettet(på arbejde, men det er ikke alle porte der er åbnet der)

Jeg vil bare høre om der er nogen porte man bruge frem for andre(som de fleste arbejdsnetværk kan åbne)

mvh ulrik

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-09-08 22:52

OK, som jeg forstår det så har du sæt et IP-camera på hjemme på din private adresse og du vil gerne kunne se nå du fx. er på arbejde. Det kræver IKKE at der bliver åbnet for nogen porte på dit arbejde, men det kræver at der bliver åbnet for nogen porte i din private router.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 08-09-08 06:42

ja det ved jeg godt. har jeg gjort.... men hvilke porte vil man typisk bruge???

jeg vil prøve med port 81 idag. og tjekke på arbejde...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-09-08 12:59

Hvilken port du skal bruge komme an på så meget, har du en webserver hvor dit cam er tilsluttet, hvilket program bruger du, der er mange ting som skal passe sammen. Hvilket cam er det?

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 10-09-08 17:31

Jeg har selv et problem med noget port forwarding, denne side hjalp måske den kan hjælpe dig. http://portforward.com.
programmet forwarder selv de programmer, du vælger.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-09-08 17:49

Problemet er at han ikke ved hvilke porte han skal bruge. Men når han ikke vil fortælle os hvilket cam han har, så kan vi ikke hjælpe ham.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 11-09-08 09:05

Jeg har fundet ud af det...

Mit webcam skulle stå på port 81
og min webserver på port 80 og 443

så kan jeg se begge på arbejdet...

Mit spørgmål gik på hvilke porte der var normale og bruge... konklusion må være 81 og 80

mvh ulrik

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-09-08 09:39

Normalt i forhold til hvad???? Snakkede vi om din webserver kunne jeg godt ha' fortalt dig at du skulle bruge port 80 og skulle du have en sikker hjemmeside så skulle det være 443, men hvad der er normalt når man skal bruge et webcam man vil kunne se over nettet, så er port 81 ikke normalt, det afhænger af hvad producenten vælger og igen så har man jo mulighed for at ændre porte brugen ved at forwarde dem over hinanden. Jeg ville fx. vælge og bruge port 8080, hvis jeg skulle have en webcam online på nettet.