/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
støttemur
Fra : hynke007
Vist : 3418 gange
100 point
Dato : 07-09-08 16:51

hejsa.

jeg skal have lavet en ny indkørsel , og skal derfor have lavet en støttemur 11,50 Meter lang af funda-blokke den skal kun være ca. 40 cm over jorden i den ene side den anden side skal støtte vores nye indkørsel der vil jorden gå næsten op til. hvordan skal den laves helt fra bunden af??

Hilsen
Hynke007

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-09-08 22:18
Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-09-08 22:20

Grav en rende i samme dybde som højden på støtte muren skal være, der støber du sokkel til støttemuren i beton. Du kan ved samme lejlighed komme af med eventulle murbrokker og andre sten ved at komme dem i det færdige beton, derved spares der også lidt på betonen

Det skal nok holde!

Jeg har set løsninget hvor fundaments blokkene bare er stillet på jorden og fyldt med beton, bare for at de få år efter skrider ud og indkørselen, tearessen, eller hvad der nu er lavet skrider ud.. Det er kun lidt arbejde, det kan klares på en dag
Sand/grus og cement koster heldigvis ikke de store beløb.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-09-08 22:29

du starter med at grave en rende, ned til frostfri dybde
fyld op med beton, og ret af, dette kan med fordel gøres med en kost.(TIP: vend kosten på hovedet og brug den som jutter)
sæt armering ned i betonen: y10 per 50 cm (den skal bare 20-30 cm ned i betonen og skal ende ca 5 cm under top af færdig mur)

dagen efter kan du placere dine fundablokke, vær omhyggelig med at få placeret den underste række
husk at jutte betonen når du fylder blokkene op, et stykke armering passer fint til formålet